F1.sk F1.sk

Honda dostala pokyn, aby "motor vyvíjala podľa seba". Zafungovalo to
zdroj: Toro Rosso Content Pool

Honda dostala pokyn, aby "motor vyvíjala podľa seba". Zafungovalo to

Transformácia juniorského tímu Red Bullu, zdá sa, prebehla úspešne. V barcelonských testoch ukázal slušnú spoľahlivosť a vôbec nie zlú rýchlosť. Predchádzali tomu dlhé hodiny strávené nad technickými výkresmi, o ktorých viac porozprával James Key, technický riaditeľ Toro Rosso.

Kľúčový bol pre Toro Rosso fakt, že inžinieri tušili o zmene už v polovici minulého ročníka. Vďaka tomu vedeli, že sa neoplatí stavať finálnu podobu monopostu, kým nie je všetko úplne jasné. "Nový projekt zvyčajne odštartujete už v januári predchádzajúceho roka," vysvetľuje James Key v rozhovore s Auto Motor und Sport. "Mali sme teda dosť dobrý náskok. Pred letnou prestávkou sa začalo ukazovať, že by sme mohli pracovať s Hondou. Vedeli sme, že architektúra ich pohonnej jednotky je iná ako tej od Renaultu. Ale nakoľko zmluvy ešte neboli podpísané, tápali sme v tme."

Až keď sa dohodla spolupráca s japonským výrobcom, si obe strany sadli a informovali sa o technických parametroch pohonnej jednotky. Tie prišli dosť neskoro, ale v Toro Rosso už majú s neskorými výmenami prax, veď v nedávnej minulosti menili pohonnú jednotku prakticky každý rok.

"Mali sme veľkú výhodu," smeje sa Key. "Nebolo to jednoduché ani v časoch osemvalcových motorov — s týmito agregátmi je to nesmierne komplikované." Nie je žiadnym prekvapením, že Toro Rosso výmenou pohonnej jednotky stratilo. "Prišli sme o mesiac až šesť týždňov. Motor si vyžaduje úplne iné chladenie. Museli sme spraviť niekoľko úprav. Prevodovka spolu so zadným odpružením je nová. Tiež bolo treba zvládnuť nárazové testy. Všetky súčiastky chcete mať schválené ešte pred Vianocami. Potrebné úkony sme teda museli stihnúť medzi septembrom a decembrom."

Brendon Hartley
Martin Trenkler

Mnohých v Barcelone prekvapilo, že sa Honda potýkala len s malým množstvom technických porúch. V sezóne 2017 bola jej bilancia oveľa strašidelnejšia.

V Toro Rosso nečakali problémy. "Nás to až tak neprekvapilo. Počas našich návštev v Japonsku a v Milton Keynes sme okamžite zbadali, aké majú kapacity. Prediskutovali sme problémy a už v roku 2017 si všetko vyjasnili. Honda naviac kládla veľký dôraz na koreláciu údajov z dynamometrov a z trate. Výsledky z laboratórií sedia s realitou. Dosiahnuť to sa museli naučiť všetci výrobcovia."

Jedným z receptov na vzkriesenie Hondy mohla byť práve voľnosť vo vývoji. Zatiaľ čo v prechádzajúcich sezónach McLaren nadiktoval parametre, do ktorých sa musela zmestiť pohonná jednotka, v Toro Rosso mali Japonci prakticky voľnú ruku. "Povedali sme im: 'Robte s motorom to, čo potrebujete. Nerobte si starosti dopadom na šasi.' Ak by to znamenalo o čosi vyššiu váhu alebo šírku zadnej časti, my by sme už našli spôsob, ako to so šasi doladiť. Nechceli sme ich dostávať pod tlak."

"A spoľahlivosť v testoch sedela. Jazdné vlastnosti sú dobré. Aj keď nevieme, ako veľmi sa zlepšili v Renaulte. Nie sme ďaleko od toho, na čo sme si v roku 2017 zvykli," pokračuje technický riaditeľ Toro Rosso a dodáva, že voľná ruka Hondy napokon nebude príliš ťažká. Tím by mal dosiahnuť minimálnu hmotnosť monopostu, teda 733 kilogramov. "Naše prepočty hovoria, že áno."

Z pohľadu Toro Rosso je mimoriadne dôležitý fakt, že v oblasti pohonnej jednotky je ešte veľký priestor na zlepšenie. Agregáty Hondy zvyknú byť dosť kompaktné. "Teoreticky nám to dovoľuje vybudovať auto o čosi radikálnejšie. No kvôli nedostatku času sme nemohli. Kompresor je, podobne ako pri Mercedese, vpredu. To znamená, že okolo prevodovky máme voľný priestor. Aj celá inštalácia motora nám umožní lepšie rozloženie. Z aerodynamických dôvodov a aj kvôli váhe by bolo rozumné, keby boli kryty ešte užšie, no lepšie bude, ak pred rokom 2018 nespravíme príliš veľký skok. Spolu s Hondou môžeme optimalizovať šasi a motor."

Z Toro Rosso sa stáva čiastočný továrenský tím. Stajňa si stále nevyrába všetko sama. Napríklad prevodovku má rovnakú ako Red Bull. "Využívanie týchto dielov nie je zakázané, tak prečo robiť tú istú robotu dvakrát? Vnútorné časti sú rovnaké ako u Red Bullu. Zvyšok je však náš vlastný, pretože motor si to pýtal."

S Hondou neprichádza do tímu len nová energia, ale i ďalšie zdroje. Ich nedostatok v minulej sezóne brzdil rozlet Toro Rosso, no nešlo o jediný faktor.

"Začali sme pomerne dobre. V polovici sezóny sme si nechali ujsť pár príležitostí. Od Malajzie a Japonska sme stratili výkon šasi a začali vývojový boj. Nikomu nepomohol ani fakt, že odišiel Carlos Sainz, náš najlepší nosič bodov. Pierre a Brendon prišli ako nováčikovia. Obrovské problémy s motorom nás posunuli dozadu, čo je ešte horšie, keď máte pilotov, ktorí potrebujú každý jeden kilometer na to, aby sa spoznali s autom. Stabilná jazdecká dvojica by nám mala pomôcť vo vývoji šasi. Navyše, ako zákaznícky tím sme sa museli uspokojiť s tým, čo nám dodávateľ poskytol. Teraz toho vieme spraviť viac," poznamenal Key.

Pierre Gasly
Toro Rosso Content Pool

V Toro Rosso sa však toho menili oveľa viac ako len pilotov a pohonnú jednotku. Došlo aj k miernemu predĺženiu rázvoru kolies. "Očakávame výhody v aerodynamike a distribúcii váhy. Za prednými kolesami je viac miesta," pokračuje James Key a vysvetľuje, prečo stajňa po vzore Red Bullu nekopíruje riešenie Ferrari: "Pozerali sme sa na všetky autá, nielen na Ferrari. Ich riešenie je určite zaujímavé." V Toro Rosso však potrebovali vyriešiť aj iné otázky, na ktoré riešenie Ferrari nedávalo odpoveď. Deflektory totižto ovplyvňujú veľkú časť auta. "Našli sme iné riešenia. Chceli sme mať túto oblasť o čosi jednoduchšiu. V aerodynamike často platí, že najviditeľnejšie časti auta nebývajú tie najdôležitejšie."

Nová sezóna priniesla ochranný oblúk nad kokpity pilotov. Napríklad vo Force Indii mali problémy s tým, že Medzinárodná automobilová federácia si dávala načas so zverejnením všetkých detailov. Toro Rosso až takú veľkú zmenu nepocítilo, veď aj tak už vymenilo polovicu auta.

"To istej miery je to pravda," usmieva sa technický riaditeľ talianskej divízie červených býkov. "Ako inžinieri sa musíme zmieriť s negatívnym vplyvom svätožiary. Bráni prúdeniu vzduchu smerom do motora a ovplyvňuje aj pilotovu prilbu. Konštrukčné výzvy boli obrovské, nemali sme nič, čoho by sme sa mohli z predchádzajúcich sezón chytiť. Všetky nárazové testy sme však zvládli na prvý pokus."

James Key
Scuderia Toro Rosso

"Minulý rok sa veľa hovorilo aj o plutvách a T-krídlach, pretože sú také viditeľné," pokračuje 46-ročný Brit. "Ich strata je malým negatívom, ktoré potrebujeme vykompenzovať v iných oblastiach auta. Stojí nás to čas i peniaze. Po stránke šasi máme ešte čo robiť. V testoch sme jazdili s prvotnou špecifikáciou auta. Počas sezóny sa chceme vybrať inými smermi."

"Možno na začiatku roka nebudeme tam, kde by sme chceli byť. To uvidíme až v Melbourne. Sme však vo fáze budovania. Musíme si byť istí, že sme zvládli všetky tri najdôležitejšie oblasti: spoľahlivosť, manažment pneumatík, a že sme vybrali správny smer vývoja. Vylepšenia budú prichádzať v závislosti od okolností. Veľké, ak sa prepadneme, menšie, ak budeme mať dobrý základ auta. Možno sa vyberieme strednou cestou," podotkol bývalý zamestnanec tímov Jordan, MF1, Spyker, Williams, Force India či Sauber.

Na prvú trojku sa však skôr ako o pár rokov nedotiahnu. Key to vie. "Diera medzi stredom poľa a jeho čelom je veľká. Vďaka tomu aspoň vieme, koľko toho ešte môžeme získať. Každý tím má vlastný prístup a vlastnú filozofiu. Po pár rokoch sa všetky tímy vyrovnajú. Až potom sa vývojová krivka ustáli. Myslím si však, že to bude najskôr o tri roky."

Najnovšie z kategórie: Toro Rosso

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk