F1.sk F1.sk

Čandhokova analýza: Mercedes je lepší ako Ferrari
zdroj: Mercedes

Čandhokova analýza: Mercedes je lepší ako Ferrari

Od skončenia predsezónnych testov uplynul už týždeň a rovnaké obdobie nás čaká do začiatku sezóny. Tieto chvíle sú tradične zasvätené úvahám o pomere síl jednotlivých tímov. Svoj rebríček zostavil aj bývalý pretekár Karun Čandhok, ktorý pracuje v pozícii odborníka pre anglický Channel 4.

"Každoročne si na okruhu Catalunya v Barcelone vyberám rovnaké miesta, z ktorých testy pozorujem," uviedol vo svojom aktuálnom stĺpčeku. "Sú tam všetky rôzne zákruty a oblasti, v ktorých autá dokážu ukázať svoje silné i slabé stránky. Rýchle zákruty, pomalé zákruty, zmeny smeru, brzdenie alebo trakcia - toto všetko viete posúdiť svojimi očami a ušami..."

Najlepší je podľa Indovej analýzy Mercedes, druhé miesto patrí Ferrari. "V minulom roku to v testoch vyzeralo tak, že Ferrari je Mercedesu vyrovnané a potom sa to v Melbourne aj potvrdilo. Avšak tentoraz sa zdá, že tím so sídlom v Brackley spravil ďalší dobrý krok vpred," skonštatoval Čandhok.

"Po vizuálnej stránke je auto logickým vylepšením minuloročného majstrovského víťaza, ale je zrejmé, že boli vykonané správne zmeny preto, aby bolo pre užívateľa o niečo lepšie. Keď som na trati pozoroval Lewisa Hamiltona a Valtteriho Bottasa, tak kolo po kole dokázali metronomicky presne triafať rovnakú líniu. S pozoruhodnou konzistentnosťou i rýchlosťou."

Mercedes neukázal maximálnu rýchlosť, pretože najmäkšie pneumatiky ani nemal a ani s ostatnými sa príliš nepredvádzal. Ale: "Rýchly pohľad na ich simulácie pretekov celkom jednoznačne ukazuje, že sú o krok pred ostatnými. Myslím si, že ich náskok predstavuje približne štyri desatiny sekundy a ak sa nestane nič zásadné a pri nasadení mäkších gúm nebude ich šasi dramaticky nestabilné, čo je vysoko nepravdepodobné, budú nepochybne na čele."

"Keď som pozoroval veľmi rýchlu pravotočivú deviatu zákrutu, tak Bottas si cez jej vrchol preniesol neuveriteľnú rýchlosť a s mediumkami a značným množstvom paliva ani poriadne nezvoľnil," hovoril ďalej Karun Čandhok. "Keď som pri dlhej jazde pozoroval Ferrari alebo Red Bull, tak oni jednoducho nemali grip na to, aby tam išli rovnako rýchlo."

Podľa analýzy to vyzerá tak, že Mercedesu sa podarilo dosiahnuť dobrý pokrok pri zmenách smeru týkajúcich sa prednej časti auta. Stačí sa vraj postaviť medzi barcelonskú druhú a tretiu zákrutu, prípadne do posledného sektora a vidieť, že "jazdci Mercedesu dokážu v sekvencii zákrut meniť smer neuveriteľne ostro."

Vďaka tomu dokážu ísť inou líniou a vo vrchole zákruty mať vyššiu rýchlosť ako ostatní. "To je pre konkurenciu obzvlášť znepokojujúce, keďže v minulom roku mali svoju šancu práve na pomalších a kľukatejších okruhoch ako Monako alebo Budapešť. Takže v Mercedese si na túto slabinu zjavne posvietili a napravili ju."

"Keď príde kvalifikácia v Melbourne, tak celý padok by bol doslova šokovaný, ak by pole position získal ktokoľvek iný ako Mercedes," skonštatoval Karun Čandhok. "Aj keď som na trati pozoroval Ferrari, tak je to jednoznačne rýchle auto, ale v minulom roku sa počas testov zdalo, že je ľahšie ovládateľné ako Mercedes. Keď sa však teraz jazdci pokúšajú viac na neho spoľahnúť a vyťažiť z neho viac rýchlosti, tak sa zdá, že tam jednoducho nie je."

Vraj napríklad vo štvrtej zákrute bolo vidieť, že Ferrari na Mercedes nemá. "Tá rotácia, ktorú potrebujú uprostred zákruty pri tom, aby auto zatočilo a súčasne si udržalo rýchlosť v apexe, tak tú v stredne rýchlych a v pomalých zákrutách jednoducho nemajú. Aj v jedenástke a dvanástke sa pri zmenách smeru ukázal značný rozdiel medzi lenivejším Ferrari a agilnejším Mercedesom," dodal Karun Čandhok.

Celkové poradie sily podľa Karuna Čandhoka: 1. Mercedes, 2. Ferrari, 3. Red Bull, 4. Renault, 5. McLaren, 6. Haas, 7. Williams, 8. Toro Rosso, 9. Force India, 10. Sauber.

Najnovšie z kategórie: Mercedes

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk