F1.sk F1.sk

Newey by zakázal veterné tunely, žiada štandardizované CFD
zdroj: Red Bull Content Pool

Newey by zakázal veterné tunely, žiada štandardizované CFD

Formula 1 v súčasnosti nie je v práve najlepšom stave. Na scéne máme len desať tímov, čo by teoreticky aj stačilo, no rozdiely medzi nimi sú veľmi veľké. Na špici sa vyprofilovala veľmi silná trojka, ktorá má k dispozícii obrovské finančné zdroje. Ostatní sa na ňu pozerajú len z diaľky a v minulom roku sa len raz stalo, že na pódium sa dostal pretekár inej stajne.

Ideálne nie je ani to, že nové aerodynamické pravidlá, ktoré začali platiť počnúc minulým rokom, sťažili predbiehanie. Keď sa jazdec priblíži za súpera, auto stratí optimálne vlastnosti a je pomalšie. Keď dostal otázku týkajúcu sa súčasného stavu "efjednotky" Adrian Newey, povedal, že tu máme "motorovú formulu".

"Mercedes je najlepší vo všetkých oblastiach," povedal technický šéf Red Bullu, ktorého slová cituje Auto Motor und Sport. "Vo výkone motora, v spotrebe paliva, v jazdných vlastnostiach, v rekuperácii MGU-H. Toto nedokážete dorovnať ani lepším autom."

Motorovú výhodu si Mercedes následne môže zameniť aj za aerodynamickú. Pohonná jednotka je natoľko silná, že auto môže byť nastavené na silnejší prítlak a strieborní sú aj tak veľmi rýchli. "Mercedes investuje svoju výkonnostnú výhodu do silnejšieho prítlaku. Stačí sa pozrieť na zadné krídlo," skonštatoval nemenovaný zástupca Renaultu.

Newey okrem toho tvrdí aj to, že Mercedes má viac zamestnancov ako ostatné tímy. Na šasi ich pracuje približne tisícka, čomu sa dokáže vyrovnať len Ferrari. V Red Bulle majú približne 800 zamestnancov.

"V aerodynamickej kancelárii máme 125 ľudí, no Mercedes takmer dvojnásobok. Tým pádom sú ich výstupy automaticky väčšie," hovoril ďalej Adrian Newey, ktorý vraj nie je veľkým fanúšikom rozpočtového stropu či rovnomerného delenia financií: "To je socializmus. A ten aj v skutočnom živote fungoval len teoreticky."

"Radšej obmedzte používané nástroje. Tým pádom nebudeme potrebovať toľko ľudí. Napríklad veterné tunely - z technického pohľadu sú to dinosaury, ktoré aj tak čoskoro vymrú. Čoraz viac dizajnujeme za pomoci CFD," pokračoval Angličan, ktorý by v tomto smere žiadal nasadenie štandardizovaného softvéru s obmedzeným množstvom využívania. Potom by na tom boli všetci rovnako a išlo by o šikovnosť inžinierov.

Neweymu by sa okrem toho pozdával aj zákaz telemetrie a obmedzenie možnosti zberu dát. Vzala by sa sila počítačom a do popredia by vystúpil ľudský faktor. Nuž a dobré by bolo aj obmedzenie počtu aerodynamických špecifikácií, ktoré môžu tímy v priebehu ročníka nasadiť. 

"Ak by sme za sezónu mohli postaviť len päť rôznych zadných krídel, tak by sme si premysleli, či by sme pre Monzu alebo Monte Carlo vyrábali špeciálne," povedal Newey, ktorý by obmedzil aj využívanie motorových testovacích stanovísk. A celkovo sa mu nepozdávajú snahy o to, že motory by mali prispieť aj k vývoju pre sériovú výrobu: "Veď to sa nedá. V pretekárskom športe ideme vždy na plný plyn, ale v normálnom živote sme buď v zápche alebo ideme po diaľnici rovnomerným tempom. Čo k tomu majú priniesť automobilové preteky?"

"Také predkomorové zapaľovanie bolo vymyslené už dávno a Formula 1 túto myšlienku len prevzala. Jednotka MGU-H v normálnom cestnom aute nikdy nebude. Niečo by priniesla len vtedy, ak by sme išli dlhšie na plný plyn. Vo väčšine krajín pritom platí rýchlostné obmedzenie a keď idete 130 km/h, tak nejdete naplno."

Podľa Neweyho by sme mali jazdiť s motormi, ktoré už v sériovej výrobe vyhynuli. Mali by byť silné a hlučné, pričom by boli aj omnoho lacnejšie ako súčasné hybridy. A čo je dôležité, boli by aj o minimálne 50 kilogramov ľahšie.

"V roku 1998 mal náš McLaren 580 kilogramov a to sme mali ešte 45 kilogramov závaží. Dnes máme 733 kilogramov a prakticky nulové závažia. Ak by sme mali výrazne ľahšie autá, mohli by sme ušetriť aj palivo. To je však možné len s iným motorom," dodal Adrian Newey.

Najnovšie z kategórie: Red Bull

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk