F1.sk F1.sk

Sean Bull: Od farbičiek po photoshop
zdroj: Twitter/Dragon Racing

Sean Bull: Od farbičiek po photoshop

Dizajnér Sean Bull pravidelne zásobuje komunitu Formuly 1 alternatívnymi vzhľadmi monopostov, kombinéz či prilieb pilotov. Jeho diela sú neraz krajšie a originálnejšie ako oficiálne lakovania stajní F1. Na svojom mene pracuje tak dobre, že aj samotné tímy si ho najímajú na pomoc pri riešení dizajnérskych otázok, akou je napríklad umiestnenie sponzorských log.

Všetko sa to začalo už v časoch, keď bol ešte dieťaťom. "Formula 1 bola pre mňa vždy vášňou a veľkým predmetom záujmu. Autá kreslím odkedy si pamätám. Popri sledovaní pretekov som vyfarboval rôzne návrhy áut. Už veľmi skoro som vedel, čo chcem robiť. Zmenili sa len nástroje - z farbičiek som prešiel na photoshop!"

"Vždy som vedel, že chcem dizajnovať autá. Podľa toho som si aj vyberal školu," pokračuje v svojom rozprávaní pre f1i.com Bull, ktorý vyštudoval automobilový dizajn. "Vo svojom voľnom čase som sa vracal ku náčrtom, úpravám áut F1 a ich lakovania. Ak pre nič iné, tak aspoň preto, aby som si cibril svoje zručnosti s photoshopom."

Talentovaný dizajnér nám priniesol aj množstvo návrhov toho, ako by mohli vyzerať autá výrobcov, ktorých vo Formule 1 nevidíme. Šlo o značky ako Lamborghini, Porsche či Audi. Najlepšie na tom je, že sa nemusí držať obmedzení zo strany sponzorov. Tí v skutočnom svete tlačia na to, aby ich logo čo najviac vyniklo.

Je niečo, čo by mal mať každý dizajnér na pamäti? "Najdôležitejšia vec, ktorú som sa počas mojej práce v reálnom svete naučil je, že často samotné auto ponúka svoj návrh. Môžete sa držať jeho línií. Ak idete proti nim a začnete naň pridávať tvary, ktoré nie sú v súlade s líniami auta, tak dostanete niečo, čo je obyčajne dosť škaredé a neohrabané. Len sa pozrite na čiary Marini, čierno-žltý John Player Special či na autá Gulf. Všetky sú ikonické a opisujú kontúry auta. Čokoľvek prehnane komplikované pôsobí na trati a v televízii veľmi chaoticky."

Návrh BMW - Sean Bull
Sean Bull
Návrh Sauberu - Sean Bull
Sean Bull

Tento týždeň nás čakajú predstavenia hneď šiestich monopostov. Uvidíme nové lakovania, z ktorých by mala najviac vyčnievať premena McLarenu. Čo si o minuloročných návrhoch tímov myslí Bull?

"Najvýraznejšie boli Ferrari, Williams a Red Bull," rekapituluje dizajnérsku sezónu 2017. "Odlišné textúry im dali vyniknúť a páči sa mi, že sa pokúsili o čosi nové. Podľa mňa by sa malo v F1 pri lakovaní používať viac technológií. Formula 1 je šport na vysokej technickej úrovni, je preto škoda, že lakovania zaostávajú."

"Princíp farby a nálepiek sa od počiatku Formuly 1 nezmenili. Aspoň Red Bull sa v tomto smere uberá trochu inou cestou. Ďalej by som spomenul Toro Rosso a ich auto. Vynikajúco využili materiál a mali tak najlepšie vyzerajúci stroj na rošte."

McLaren sa po odchode Rona Dennisa rozhodol odpútať od všetkého, čo s ním stajňu ešte spájalo. A nezaobišlo sa to ani bez zmeny v lakovaní. "McLaren ma strašne sklamal. Myslím si, že mali byť odvážnejší a naplno sa vybrať smerom papájovej oranžovej, alebo mali značku posunúť ďalej do budúcnosti. Minuloročný dizajn bol jeden veľký mišmaš. Ten dal ich autu nádych kategórie GP2."

Fernando Alonso - McLaren MCL32
McLaren

Akú veľkú voľnosť dávajú Seanovi Bullovi jeho klienti? "Variuje to od klienta ku klientovi. Niektoré návrhy začíname úplne od nuly. Dostanem len základné farby a zvyšok nechajú na mňa. Avšak väčšina návrhov pre rok 2018, na ktorých som pracoval, má bohatú históriu. V takých prípadoch sa nemôžete nechať uniesť. Proste len zlepšujete už predošlé návrhy tak, aby lepšie sadli na nové auto."

"Veľa mojej inšpirácie pochádza z klasických monopostov. Fanúšikovia sú s nimi spojení a reakcie prichádzajú okamžite. Rád sa však pozerám aj na grafiku futbalových značiek. Ich reklamné kampane sú moderné a vzory, ktoré používajú, skvelé. Farebný výber zvykne byť dosť odvážny a tak z nich čerpám inšpiráciu."

Profily Seana Bulla na sociálnych sieťach sú plné zaujímavých návrhov. Všetky robí vo svojom voľnom čase, ktorého objem závisí od počtu rozbehnutých projektov a ich veľkostí.

"Čas potrebný na jeden projekt priamo závisí od toho, či mám voľnú ruku alebo sa musím pohybovať v istých medziach," vysvetľuje Sean Bull. "Jednotlivé projekty sa od seba výrazne líšia. Ale od začiatku až do konca to štandardne zaberie asi mesiac. Veľa času však trávim tým, že len čakám na názor tímu. Ten sa musí skontaktovať so svojimi členmi a sponzormi. No moje osobné výtvory mi zaberú oveľa menej času. Jedna rýchla práca s návrhom jedinej strany auta mi trvá desať až dvadsať minút."

Návrh Renaultu - Sean Bull
Sean Bull

Návrh Renaultu - Sean Bull
Sean Bull

O návrhoch tohto talentovaného Brita sa hovorí aj medzi osobnosťami Formuly 1. Napríklad Will Buxton sa raz vyjadril, že jeho diela považuje za oveľa lepšie v porovnaní s tým, čo predvádzajú dizajnéri F1.

"Veľmi si vážim všetky reakcie, predovšetkým tie od osobností, ktoré majú so športom veľa skúseností ako napríklad od Willa Buxtona. Vo svojom článku spomenul moju prácu na retro dizajnoch. Začal som sa teda púšťať do výroby úplne nových, ktoré prinesú niečo svieže a nebudú len recyklátmi starých dizajnov na novom šasi. Prinieslo to bohatú úrodu. Moje návrhy uvidelo oveľa viac ľudí, ktorí chceli niečo podobné dostať aj do svojich tímov!"

Návrh Ferrari - Sean Bull
Sean Bull

Tímy Formuly 1 si pre rok 2019 odhlasovali úpravy monopostov, ktoré by mali vyčistiť niektoré oblasti. Stajne vďaka tomu získajú viac a atraktívnejších plôch, na ktoré budú môcť umiestniť logá sponzorov.

Tých môže byť na aute oveľa viac, Sean Bull sa však neobáva toho, že by to znížilo atraktivitu monopostov. "Nemyslím si, že to bude nejaké zlé. Určite to však závisí od toho, čo sa vám páči. Som presvedčený, že autá budú v oblasti bočníc a zadného krídla čistejšie."

Bull má za sebou mnoho projektov v oblasti jednomiestnych áut, ale i klasickejších športových, ktorých návrh je oveľa jednoduchší: "Auto GT je v porovnaní s jednosedadlovými monopostami ako jedno veľké prázdne plátno."

Na ktorý svoj projekt je najpyšnejší? "To bude návrh monopostu Dragon Racing vo Formule E. Táto práca bola pre mňa skvelou skúsenosťou a som veľmi rád, že som pomohol oživiť značku po odchode Faraday Future (bývalého sponzora Dragon Racing, pozn. red.). Oslovil ma priamo majiteľ stajne Jay Penske, ktorý sa ohľadom tímu zaujíma o všetko. Bolo fajn pracovať s takým zainteresovaným šéfom."

"Podarilo sa nám zrealizovať niekoľko pekných projektov s autami, tímovým oblečením, garážou a podobne. Milujem, keď vidím reakcie fanúšikov a tímov na moju prácu. Milujem, keď na trati vidím tie autá. Najdôležitejšie je byť na svoju prácu hrdý!" uzavrel rozhovor mladý Brit.

Viac o práci Seana Bulla sa môžete dozvedieť na jeho stránke www.seanbulldesign.com.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk