F1.sk F1.sk

Johansson spomína na Prosta: Bol neskutočne dobrý, bol to človek-počítač
zdroj: McLaren

Johansson spomína na Prosta: Bol neskutočne dobrý, bol to človek-počítač

Stefan Johansson odjazdil vo Formule 1 celkovo 79 veľkých cien. Síce ani raz nevyhral, ale až dvanásťkrát sa dostal na pódium, čo vôbec nie je zlá štatistika a napríklad taký Nico Hülkenberg môže s tichosťou závidieť. Jazdil za množstvo rôznych tímov a najlepšie obdobie mal v rokoch 1985 až 1987, keď sme ho registrovali vo Ferrari a v McLarene.

V stajni so sídlom vo Wokingu strávil len jeden rok (1987), ale rád na neho spomína. Nastúpil proti fenomenálnemu Alainovi Prostovi a aj keď s ním prehral, nebolo to nič tragické. Na body to totiž skončilo 30:46 a v šampionáte títo pretekári obsadili konečné šieste, resp. štvrté miesto. V porovnaní s jazdcom, ktorý získal štyri majstrovské tituly, to nie je zlé.

"S Ronom Dennisom som začal pracovať ešte v Projecte 4 v britskej F3 v roku 1980," zaspomínal si Johansson na zrod tohto prepojenia vo svojom stĺpčeku pre oficiálnu stránku McLarenu. "Ron bol už vtedy úchvatný. Vždy posúval limity a nech pôsobil v akejkoľvek sérii, zvyšoval štandardy pre všetkých okolo seba."

"Získali sme titul, ale bolo to tesné. Pre začiatok sezóny sme si vybrali zlé auto: súťažili sme s Marchom, ale v tej sezóne to nebol dobrý stroj. Keď sme potom päť podujatí pred koncom prešli na Ralt RT3, tak to začalo fungovať a titul sme získali o jeden jediný bod. Musel som získať pole position a víťazstvo vo všetkých zvyšných pretekoch, čo sa nám aj podarilo."

Johansson už v tom čase vedel, že Dennis pripravuje svoj projekt McLaren MP4 F1 a v neskoršej časti roku 1980 už bolo vo všetkom jasno: "Spomínam si na to, že v továrni sme mali miestnosť zvanú 'akvárium'. Sedeli tam traja chlapíci, ktorí robili veci, o ktorých nikto nič nevedel. Boli to John Barnard, Steve Nichols a Alan Jenkins: traja inžinieri, ktorí patria medzi najlepších v histórii F1!"

"Od začiatku mi bolo jasné, že šance na to, aby som sa v roku 1981 s nimi dostal do programu F1, boli v tom čase veľmi nízke - musel by som prísť priamo z F3," priznal Švéd. "Andrea de Cesaris jazdil pre Rona v F2 a všetci sme vedeli, že má podporu Marlbora, takže o tomto kroku som v skutočnosti nikdy ani nepremýšľal."

"V Silverstone som potom na konci roku 1981 absolvoval testy s MP4/1, v tom čase som pôsobil v F2. Ale ani tentoraz tu nešlo o reálnu šancu súťažiť. Bol to len test realizovaný Marlborom, v rámci ktorého preverili viacero jazdcov. Bol som tam ja, bol tam Thierry Boutsen, Tommy Byrne a niekoľkí ďalší," hovoril Johansson, pre ktorého boli jazdy s monopostom F1 "splneným snom".

Stefan Johansson
McLaren

Rodák z Växjö prezradil, že s ľuďmi z McLarenu ostal od tých čias v neustálom kontakte. S mnohými sa dobre poznal už z čias Projectu 4, pretože potom sa presunuli priamo do McLarenu. "Aj s Ronom som mal vždy dobrý vzťah, v mnohých smeroch bol ako môj mentor. Vždy sa intenzívne zaujímal o to, čo sa udialo v mojej kariére. Keď som bol v roku 1986 vo Ferrari, tak sme o tom veľa komunikovali. Napokon sa mi pre rok 1987 ponúkla príležitosť..."

"Ferrari bolo v tom čase v hlbokej jame," vysvetľoval Johansson svoj odchod z tímu sídliacom v Maranelle. "Pri stavbe pretekárskych áut boli v tom čase ešte stále verní filozofii starej školy. Bolo to viac o motore, ako o šasi. Práca, ktorú odvádzali vo veternom tuneli, bola v tom čase veľmi obmedzená - určite minimálne v porovnaní s tým, čo robil McLaren. Vďaka môjmu kamarátstvu s Alanom a Johnom som vedel, čo robia. V tom čase boli ďaleko pred tým, čo robilo Ferrari."

Keď sa prestup zrealizoval, Stefan Johansson dobre vedel, že ho čaká ťažké obdobie. Alain Prost bol v stajni už od roku 1984; raz skončil druhý a dvakrát získal majstrovský titul. "A vedel som aj to, že Ron už monitoruje Ayrtona Sennu. Aj tak som však cítil, že je to lepšia príležitosť. Bolo mi jasné, že to bude náročné, ale človek jednoducho musí veriť tomu, že svoju prácu dokáže odviesť."

"McLaren bol o celé míle pred všetkými ostatnými aj v tom, ako bol jazdec integrovaný do tímu. Všetko bolo pre vás pripravené, o každý malý detail sa už niekto postaral. Bolo to také osviežujúce. Keď ste tam išli na prípravu sedadla, tak mali miestnosť s jazdeckými overalmi v každej veľkosti a rovnako aj s pretekárskymi topánkami každej veľkosti. Len ste sa obliekli a všetko už bolo pripravené. Jazdec sa tam skutočne cítil ako najdôležitejší človek na svete, čo potom pochopiteľne pomôže vášmu sebavedomiu a tomu, aký máte celkový pocit. Bolo to skvelé prostredie pre prácu."

"Ale ako sa ukázalo, napokon to bol klasický prípad zlého načasovania!" skonštatoval Johansson. "MP4/3 bolo prvé auto, ktoré po dlhšej dobe nepatrilo medzi pravidelné víťazné stroje. Motor TAG bol v posledných fázach svojho vývoja a auto bolo veľmi ťažko ovládateľné. Aj Prost vám to potvrdí. Bol som veľmi nervózny. V aute bolo ťažké nadobudnúť sebavedomie a prísť na to, kde sú jeho limity. Po veľmi malom množstve testov bolo fakt náročné prísť do súťažných víkendov a dostať z auta všetko - hlavne v kvalifikácii. Zadnú časť stroja sme jednoducho vôbec necítili."

Niektoré veľké ceny však neboli zlé a pretekár, ktorý v kariére nazbieral celkovo 88 bodov, pripomenul hlavne druhé miesta v Belgicku a Nemecku - na Hockenheimringu pritom prešiel cieľom s defektom. "Okrem toho som mal aj nejaké tretie priečky. Spa bolo dobré, tam sme získali dvojité víťazstvo," pripomenul. 

Stefan Johansson prešiel cieľom s defektom, skončil druhý
McLaren

"Motor mal veľa problémov so spoľahlivosťou. Spomínam si na Monako, kde nám zlyhal obtokový ventil výfukových plynov. V Austrálii sme zasa mali problémy s brzdami. V tom čase pochopiteľne žiadne autá neboli ani zďaleka také spoľahlivé ako dnes... Napokon som v šampionáte skončil na šiestom mieste a vzhľadom na to, že Prost bol v tíme už štvrtý rok, bolo toto všetko dobrým ukazovateľom toho, na čo auto vlastne reálne malo."

"Tím potom v Monze oznámil, že pre rok 1988 príde Ayrton a rovnako aj Honda. Honda mala za sebou tri či štyri roky s Williamsom, takže v tom čase mali svoj program už dobre zvládnutý. Bolo jasné, že to bude veľmi silný balík," skonštatoval Johansson, ktorý vraj už dlhšie tušil, ako to s ním dopadne: "Od začiatku sezóny som absolvoval len jediné testy - a aj to s rok starým autom. Ani to mi nepomohlo. Ale taká je F1 a už predtým, ako som začal, som tušil, čo sa môže stať. No ako som povedal, v tom čase to bola lepšia príležitosť ako čokoľvek iné, čo vtedy bolo dostupné."

Stefan veľmi rád spomína na to, že bol kolegom slávneho Alaina Prosta. Na jednej strane to vraj bola rozprávka, ale na druhej aj obrovský šok. "Bol neskutočne dobrý. Hlavne myslím na spôsob, akým manažoval všetko okolo auta a akým manažoval tím okolo seba. I na to, ako riešil nastavenie a akú spätnú väzbu poskytoval. Za rok som sa od neho naučil viac, ako od všetkých ostatných jazdcov za celú moju kariéru dokopy. Bol to ako človek-počítač, taký bol dobrý. Veľmi by som si prial mať všetky dáta, ktoré majú jazdci dnes. Prišli by sme na to, čo také robil, že bol taký dobrý. V tom čase sme sa pritom museli spoliehať len na pocit."

Johansson po tomto roku odišiel do Ligieru a podľa jeho slov to nebolo bohviečo: "Bolo fakt ťažké jazdiť s Ligierom a pozerať sa na to, ako McLaren všetko vyhráva..." Stajňa z Wokingu totiž zažila fenomenálnu sezónu, v rámci ktorej vyhrala pätnásť zo šestnástich veľkých cien.

"Aj potom sme si zachovali dobré vzťahy. V roku 1990 som s McLarenom a Hondou testoval v Suzuke. Pomáhal som vyvíjať pádlové radenie, novú prevodovku i ďalšie veci. V tom čase program viedol Tyler Alexander. Pred tým, čo Ron spravil, mám obrovský rešpekt a mimoriadne to obdivujem. Teraz už vlastne nie sme v kontakte, ale zo všetkých šéfov, pre ktorých som jazdil, som mal práve pri ňom pocit, že sa o mňa zaujímal. A nielen o to, čo sa dialo na trati, ale aj o ľudskú stránku," dodal Stefan Johansson.

Jedna zo zaujímavých príhod, ktoré Stefan Johansson v McLarene zažil, sa zrodila počas rakúskeho víkendu. V tréningu vtedy trafil srnca a mohol byť rád, že sa mu nič nestalo. 

Najnovšie z kategórie: História

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk