F1.sk F1.sk

Päť hlavných zmien, ktoré nás čakajú v roku 2018
zdroj: Mercedes/Twitter

Päť hlavných zmien, ktoré nás čakajú v roku 2018

Formula 1 postupom času prechádza ďalším a ďalším vývojom. Aj keď sa všeobecne hovorí o tom, že tentoraz ostali pravidlá v zásade nezmenené, predsa len sa nájde viacero oblastí, ktorých sa dotkli a ktoré môžu mať vplyv na celkové dianie i na pomer síl v priebehu jednotlivých víkendov.

Predstavitelia majstrovského Mercedesu vybrali päť hlavných oblastí, ktoré budú "nové"...

1. pribudne svätožiara

Monoposty čaká veľká vizuálna zmena, s ktorou fanúšikovia takmer vôbec nesúhlasia. Medzinárodná automobilová federácia (FIA) sa pred rokmi zaviazala k tomu, že zaručí lepšiu ochranu hlavy jazdca, a keď sa nenašlo žiadne lepšie riešenie, ostalo to na svätožiare. 

"Po niekoľkých rokoch vývoja, ktorý zahŕňal aj skúšky vo voľných tréningoch, sa FIA rozhodla, že v roku 2018 zavedie svätožiaru," informuje Mercedes. "Má svojich neprajníkov, ale jej cieľ a účel je jasný: má dramaticky zvýšiť bezpečnosť jazdca."

Zariadenie je samo o sebe štandardizované a rovnaké pre všetkých, no stajne aj tak dostali malý priestor, ako ho využiť. Svätožiaru totiž môžu "vyzdobiť" aerodynamickými doplnkami malých rozmerov.

Zaujímavé bude aj sledovanie toho, ako ju jednotlivé tímy farebne zakomponujú do celkového lakovania.

2. k dispozícii bude viac zmesí pneumatík

Pirelli v minulom roku dodávalo ultramäkké, supermäkké, mäkké, stredné a tvrdé sady, no teraz k ním pribudnú aj dve nové zmesi: ružové hypermäkké a oranžové supertvrdé.

Všetky tohtoročné zmesi by mali byť navyše o jeden až dva stupne mäkšie ako minuloročné, takže toho vydržia menej. Cieľom výrobcu pneumatík je zabezpečiť v priemere dve zastávky v boxoch na preteky.

Všeobecne sa predpokladá, že si vystačíme so šiestimi typmi zmesí: supertvrdé sú v ponuke len pre istotu a ich nasadenie sa neočakáva.

Pirelli - zmesi pneumatík pre rok 2018
Pirelli Motorsport

3. obmedzenie počtu motorových súčiastok

Doposiaľ to bolo tak, že každý jazdec mohol v priebehu ročníka beztrestne nasadiť štyri spaľovacie motory, štyri turbá, štyri jednotky MGU-H i MGU-K, štyri batérie i štyri jednotky kontrolnej elektroniky. Tomu je však už koniec.

Po novom budú k dispozícii tri spaľovacie motory, tri turbá a tri jednotky MGU-H, no len dve jednotky MGU-K, dve batérie a dve jednotky kontrolnej elektroniky.

Počet pretekov sa pritom zvýšil z 20 na 21, takže jednotlivé súčiastky dostanú poriadne zabrať. Novinka bude mať aj ďalší dopad: v priebehu ročníka uvidíme menej motorových vývojových krokov.

4. nové aplikovanie štartových trestov

V minulých rokoch sme si zvykli na obrovské predštartové kalkulácie týkajúce sa motorových trestov. V prípade niektorých jazdcov išlo aj o stratu tridsiatich, štyridsiatich či päťdesiatich miest a občas boli fanúšikovia zmätení z toho, ako sa kompetentní dopracovali k finálnej verzii štartového roštu.

Teraz to bude inak: aby v tom nebol taký zmätok, tak jazdci, ktorých trest bude presahovať stratu pätnástich pozícií, budú automaticky presunutí na koniec štartového roštu. Keď sa to bude týkať viacerých, zoradia sa podľa toho, v akej časovej postupnosti boli ich tresty vyrieknuté.

5. zbohom žraločie plutvy a T-krídla

V predchádzajúcej sezóne pravidlá povoľovali nasadenie tzv. žraločích plutiev a v ich písanom texte sa objavila aj medzera, ktorá dovolila nainštalovanie tzv. T-krídel.

Toto všetko však už bolo zmenené a v roku 2018 tieto doplnky v akcii neuvidíme. "Autá by tak mali vyzerať jednoduchšie a čistejšie," konštatuje tím strieborných šípov.

Lewis Hamilton
Martin Trenkler

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk