F1.sk F1.sk

Nigel Roebuck: Prečo sú priority F1 v oblasti bezpečnosti prehnané?
zdroj: Red Bull Content Pool

Nigel Roebuck: Prečo sú priority F1 v oblasti bezpečnosti prehnané?

Nigel Roebuck patrí medzi najvplyvnejších a najskúsenejších reportérov Formuly 1. V motoršporte sa pohybuje už takmer päťdesiat rokov a pamätá aj časy Villeneuva, Rosberga, Andrettiho či Warwicka.

"Časy boli iné. Aby ste si teraz s niekým dohodli rozhovor, musíte ho v predstihu plánovať s oddelením PR. Ľudia boli kedysi prístupnejší. Jednoducho ste si s jazdcom, inžinierom či šéfom tímu dohodli miesto a čas. Spomínam si, ako som raz robil interview s Mansellom. Bolo to v jeho hotelovej izbe v Detroite počas toho, ako jedol svoje raňajky. Po nich sme vyšli na trať a on začal pracovať."

Roebuck a Mansell sú dobrými priateľmi aj naďalej. Vo svojom stĺpčeku pre Autosport píše, že aj vďaka ich vzájomnému vzťahu zistil o jeho nechuti k svätožiare. Ba čo viac, rozprával sa s mnohými bývalými pretekármi. Len jeden z nich podporuje príchod svätožiary: Jackie Stewart.

Podľa Nikiho Laudu ide o "najhoršie rozhodnutie v histórii F1". Nigel Mansell nejde so svojimi vyjadreniami až tak ďaleko, ale svoj názor dáva jasne najavo: "Nie som toho veľký fanúšik. Moment pretekania a nejakého riskovania musí byť prítomný. Jazdci sú však viac a viac schovávaní."

"Mali by sme byť opatrní," pokračuje Mansell. "Dúfam, že v prípade prevrátenia auta nezostane pilot uväznený, a že konštrukcia nevytvorí mŕtve uhly. To však uvidíme až spolu so samotnými autami. Obávam sa však, že to môže ľudí odradiť."

návrh možného výzoru svätožiary Ferrari
Olcay Tuncay Karabulut

Ďalším mužom, ktorý je proti, je Martin Brundle: "Pred nejakým časom som na twitter napísal niečo o svätožiare a od jedného novinára som dostal prekvapivú odpoveď. Stálo tam niečo takéto: 'Jasné, prečo by sme v roku 2018 nemali chrániť jazdcovu hlavu? Potom však môžeme zrušiť rovno aj prilby a bezpečnostné pásy, no nie?"

"Prilby a bezpečnostné pásy boli výsledkom racionálnej a rozumnej debaty," vysvetľuje komentátor Sky Sports. "Havária auta v takmer každom prípade znamenala zranenie alebo smrť. Podľa mňa sú autá a okruhy dosť bezpečné. Kam však toto povedie? Kde prestaneme? Jediným východiskom napokon budú bezpilotné vozidlá."

Roebuck ďalej priznal, že ho štve, keď niektorí ľudia považujú nehodu Julesa Bianchiho ako dôvod na to, aby sa zaviedla svätožiara. "Áno, aj mňa," pokračuje Martin Brundle. "Každý máme svoj názor, ale za daných okolností by svätožiara úbohému mladíkovi ani v najmenšom nepomohla."

"Netreba zabúdať na to, že keď budú autá o 10-15 kilogramov ťažšie, tak náraz do bariéry zväčší preťaženie o 50G - alebo koľko to bude. Tento rok bude auto vrátane pilota a plnej nádrže vážiť 850kg. To je už športové auto, všakže? Môj Tyrrell vážil 480!" prizvukuje 58-ročný Brit. "A ďalšou vecou je, ako sa z tej prekliatej veci dostanú v rýchlosti von? Hoci teraz už vieme, že Kubica sa do auta nevracia, keď to tak vyzeralo, pýtal som sa Jo Bauera (technického delegáta FIA, pozn. red.), ako sa Robert vysporiadal s týmito testami."

Robert Kubica
Pirelli Motorsport

"Povedal mi, že bol najrýchlejším chlapíkom, s ktorým ten test kedy robil. Išiel do toho plný nadšenia, vyliezol z kokpitu v priebehu troch sekúnd a stihol aj vrátiť volant na svoje miesto. Neuveriteľné, však? 'Nebol v tom vôbec žiaden problém,' povedal mi Jo, 'ale ešte sme to neskúšali so svätožiarou. To je, samozrejme, niečo úplne iné...'"

"Je to vtipné, čo poviete?" pýta sa Brundle. "Zrazu už nie je čas vyslobodenia sa taký dôležitý ako kedysi! Verte mi, vyliezanie z auta v rýchlosti je poriadne bolestivé. Všetci v tých testoch švindľujú - používajú iné sedadlá či volanty, pretože dostať sa kolenami popri volante je veľmi ťažké. Sám si spomínam na množstvo škrabancov na píšťalách a lakťoch, ktoré som utŕžil počas tréningov. A zrazu už na tom nezáleží! Bol to len niekoho vymyslený test?"

Mohlo by sa zdať, že jazdci však zmenu vítajú. Brundle má však iné informácie: "Ku koncu minulej sezóny mi jeden jazdec povedal - pre jeho dobro ho radšej nebudem menovať - že 'to vďaka takým ľuďom ako Sebastian Vettel sa zdá, že väčšina z nás túto zmenu víta. Poviem ti, má to od pravdy ďaleko! Mnohí z nás to vôbec nechcú.'"

IndyCar sa tiež mohla vybrať cestou svätožiary, povedala však rázne nie a namiesto toho pracuje na priehľadnom štíte podobnom tomu, ktorý vo Formule 1 neuspel. "Problémom bol fakt, že v sekunde, keď to vzniklo, už bol džin von z fľaše."

Najnovšie z kategórie: Mansell Nigel

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk