F1.sk F1.sk

Brooks spomína na Gurneyho: Bol to roztomilý človek
zdroj: McLaren

Brooks spomína na Gurneyho: Bol to roztomilý človek

V nedeľu zomrel bývalý pretekár Formuly 1 a americká legenda motoršportu Dan Gurney. Bola to veľmi zaujímavá postavička, ktorá športu priniesla napríklad oslavu so šampanským, ale bol to aj prvý pilot, ktorý v rámci veľkej ceny nasadil prilbu s ochranou celej tvárovej časti.

Dlhé roky po jeho boku strávil Tony Brooks, ktorý bol Gurneyho kamarátom takmer šesť desaťročí. "Kvalitou, ktorú si na Danovi najviac pamätám, bolo to, aký to bol roztomilý človek," zaspomínal si Brooks v rozhovore pre Motorsport.com. "Toto bol z môjho pohľadu vôbec najdôležitejší aspekt, ktorý som na ňom vnímal, avšak mal aj mnoho aktív, ktoré boli potrebné pre to, aby uspel v motoristickom športe."

"Bol to veľmi, veľmi dobrý jazdec. Bol inteligentný a rozumel autám, bol úspešným majiteľom tímu i dizajnérom áut. Odo mňa dostane najvyššiu známku... bol to excelentný jazdec a veľmi veselý človek," pokračoval absolvent 38 veľkých cien formuly 1 a vzápätí zdôraznil, že Gurney patril medzi pretekárskych univerzálov; dokázal sa totiž presadiť v monopostoch F1 i v športových autách.

"Športové autá tých čias boli omnoho ťažšie a ťažkopádnejšie ako auto Formuly 1. Neohrabané prirovnanie by možno bolo v hľadaní analógie medzi koňom, ktorý ťahá voz a pretekárskym koňom. Monopost Formuly 1 bol ľahší a preto omnoho lepšie reagoval. Nuž a mohli sme byť omnoho precíznejší, pretože sme videli kolesá. Boli viacerí jazdci športových áut, ktorí sa medzi monopostmi nedostali na špičku, ale už v prvej sezóne bolo celkom zrejmé, že Dan bude excelovať v oboch smeroch."

Gurney vybojoval v "efjednotke" štyri víťazstvá, ale podľa Brooksa to o ničom nevypovedá. Nemal totiž autá, ktoré by boli súčasne rýchle a spoľahlivé, takže štatistiky vôbec neodzrkadľujú jeho talent.

"Viem, prečo vyhral len niekoľko pretekov," skonštatoval Brooks. "Neviem o tom, že by bol k svojej mašinérii prehnane tvrdý a súčasne všetci vieme, že bol rýchly. To by mohlo znamenať, že voľby tímov, v ktorých pôsobil, neboli z hľadiska načasovania najlepšie. Takto by som to videl. Viete, teoreticky si niečo pripravíte, ale v praxi sa ukáže, že to takto nejde. Na Danovom jazdeckom štýle nebolo nič zlé, takže musíme prísť k záveru, že väčšinou bol jednoducho v nesprávnych autách."

Brooks ukončil svoju kariéru už v roku 1961, pričom vtedy mal len 29. Začal sa venovať podnikaniu a Gurneyho ďalšie pôsobenie sledoval zväčša z diaľky. Spolu s manželkou Pinou však s Danom a jeho Evi ostali v kontakte. Niekoľkokrát sa stretli na Festivale rýchlosti v Goodwoode, prípadne v Kalifornii.

"Máme dcéru, ktorá žije v Santa Monice," hovoril ďalej Tony Brooks. "Vždy, keď sme ju išli navštíviť, zašli sme aj za Danom. Naposledy sme sa stretli v Goodwoode, pretože z lekárskych dôvodov sme prestali cestovať do Kalifornie a už len naša dcéra chodila za nami, prípadne sme sa s ňou stretli v Španielsku."

DanGurney
McLaren

"V posledných rokoch sme s Danom a Evi boli v kontakte vďaka telefónu, listom, vianočným pohľadniciam a podobne. Poznal som ho vyše šesťdesiat rokov a nezmenil sa. Bol to veľmi vrúcny a milý človek. Budem si ho pamätať ako excelentného jazdca, ale aj ako fantastického človeka. Dana som mal fakt veľmi rád," dodal Tony Brooks.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk