F1.sk F1.sk

Kto bol Dan Gurney?
zdroj: Indianapolis Motor Speedway

Kto bol Dan Gurney?

V noci z nedele na pondelok obletela svet motoršportu veľmi smutná správa; vo veku 86 rokov zomrel Dan Gurney, ktorého skolili komplikácie spojené so zápalom pľúc. Americká pretekárska legenda, o ktorej dnešná generácia až tak veľa nevie, patrila medzi absolútnych velikánov.

"Pretekár, majiteľ tímu, výrobca áut a veľmi múdry človek," napísal o ňom novinár Joe Saward. "Gurney bol v USA v polovici 60. rokov natoľko populárny, že časopis Car & Driver dokonca navrhoval jeho kandidatúru na prezidenta."

Rodák z Long Islandu nachádzajúcom sa v štáte New York vyhral preteky vo Formule 1, IndyCar, NASCAR, CanAm, TransAm a triumfoval aj v športových autách, pričom jeho najväčší triumf prišiel v Le Mans 1967, kde sa o Ford GT40 delil s AJ Foytom.

"Následne na pódiu striekal šampanským a začal tradíciu, ktorá je v dnešnom svete motoršportu integrálnou súčasťou všetkých osláv," pripomenul spomínaný žurnalista. "V lete toho istého roku vyhral v jednom zo svojich Eaglov VC Belgicka a stal sa len druhým Američanom, ktorý s americkým autom vyhral veľkú cenu. Tým prvým bol triumf Jimmyho Murphyho vo Francúzsku 1921 s Duesenbergom."

Gurneyho meno sa spája aj s vynájdením tzv. Gurneyho klapky; je to malý kovový pásik pripevnený na tlakovej strane predného čí zadného krídla. Klapka má malé rozmery a nevyvoláva veľký aerodynamický odpor, no na druhej strane výrazne pomáha zvyšovať prítlak. V motoršporte sa intenzívne využíva do dnešných dní.

Dan bol synom Johna Gurneyho, ktorý bol basbarytónistom v Metropolitnej opere. V roku 1947 svoju kariéru ukončil a spolu s rodinou sa presťahoval do slnečnej Kalifornie, konkrétne do Corona del Mar. Tu sa venoval tvorbe portrétov a dizajnovaniu nábytku. Občas ešte aj spieval a na premiérovej VC Long Beach sme v jeho podaní počuli americkú hymnu.

Dan Gurney sa stal v 50. rokoch súčasťou rozmachu športových áut a onedlho si ho všimol americký agent Ferrari Luigi Chinetti. V lete 1958 ho potom pozval do Le Mans k továrenského tímu.

"Jeho uhladený a elegantný jazdecký štýl, ako aj jeho rýchlosť, mu pomohli vybojovať miesto v továrenskom Ferrari F1 vo vybraných pretekoch ročníka 1959, počnúc VC Francúzska," skonštatoval Saward. "V roku 1960 prestúpil do BRM, ale v Holandsku doplatil na poruchu bŕzd, ktorá spôsobila haváriu. Zlomil si ruku a zabil mladého diváka..."

Po zmene pravidiel sme Gurneyho v rokoch 1961 a 1962 registrovali v Porsche, ďalšie tri roky potom pôsobil v Brabhame. Často ukazoval výnimočnú rýchlosť, no zväčša doplácal na mechanické problémy.

Príchodom nových trojlitrových motorov v roku 1966 sa rozhodol pre založenie vlastného tímu Anglo American Racers a súťažil s autom Eagle-Weslake, s ktorým vyhral v Belgicku 1967. Tieto stroje sa v F1 príliš nepresadili, ale v Indycars a neskôr v IMSA vyhrali celkovo 78 pretekov vrátane Indy 500, 12-hodinovky v Sebringu a 24-hodinovky v Daytone. Jeho továrenské autá vyhrali v ôsmich rôznych šampionátoch a zákaznícke stroje trikrát triumfovali v Indy 500, pričom získali aj ďalšie tri tituly.

Gurney sa v roku 1969 oženil s Nemkou Evi Butzovou, s ktorou má štyroch synov Justina, Alexa, Dana a Jimmyho. Čo je zaujímavé, je to sestra bývalého šéfa Mercedesu pre motoršport Norberta Hauga.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk