F1.sk F1.sk

Häkkinen: Piloti môžu viac riskovať, no to neznamená, že sú rýchlejší
zdroj: Pirelli Motorsport

Häkkinen: Piloti môžu viac riskovať, no to neznamená, že sú rýchlejší

Porovnávanie pilotov rôznych čias je veľmi zaujímavou témou. Mika Häkkinen však vysvetľuje, že s takým Lewisom Hamiltonom ho porovnávať len ťažko. Od čias, keď v F1 pôsobil fínsky pretekár, sa toho veľa zmenilo.

Mika Häkkinen má za sebou 161 veľkých cien, z ktorých vyhral dvadsať. Pomohli mu k tomu, aby v rokoch 1998 a 1999 porazil v Pohári jazdcov najskôr Michaela Schumachera a potom Eddieho Irvina.

Neboli to veľké pretekárske legendy, ktoré Lietajúceho Fína motivovali k tomu, aby na okruhoch riskoval svoj život. "Už prvú zákrutu po štarte mojej motokárovej kariéry som nezvládol. Okamžite som si uvedomil, že ísť cez ňu na plný plyn nie je dobrý nápad, navyše nebezpečný. Ale na druhej strane ma to motivovalo jazdiť rýchlo."

V živote vyskúšal mnoho športov, ale žiaden nebol dosť rýchly. "Plávanie, futbal, ba dokonca aj skoky na lyžiach," spomína v interview so SonntagsZeitung Häkkinen. "Z ničoho som nemal dosť dobrý pocit. Chcel som byť rýchlejší a rýchlejší. V pretekoch som zacítil tú vášeň a nadobudol pocit, že robím to, čo chcem."

Keď tieto pocity po desiatich rokoch mierne zošediveli, Häkkinen šport opustil. "Dosiahol som hranicu, od ktorej som už nemohol ísť na 110 percent. Musíte odísť hneď, keď začnete o svojom odchode premýšľať. Bol som šťastný. Vyhral som majstrovstvá, splnil som si sen."

Häkkinen sa napokon dostal aj ku porovnávaniu seba a Lewisa Hamiltona, najúspešnejšieho britského pilota F1. "Je skvelý jazdec. Ale takéto hodnotenie nie je možné, bavíme sa tu o odlišných obdobiach."

Keď začínal, bezpečnostné štandardy boli na pomerne nízkej úrovni. "Za mojich čias nebol žiaden ochranný systém hlavy a krku, ktorý dnes poznáme ako HANS. Vďaka nemu nenarazíte prilbou na hrany kokpitu. Presne to sa mi stalo počas mojej nehody v 1995."

V kvalifikácii na VC Austrálie Häkkinenovi zlyhala pravá predná pneumatika. Auto sa stalo neovládateľným a vo vysokej rýchlosti smerovalo do bariér. Náraz mal zmierniť jediný rad pneumatík. Utrpel fraktúru lebky. Häkkinen mal ale šťastie v nešťastí. Lekárske vozidlo bolo od neho len kúsok a do nemocnice to nebolo viac ako pol kilometra.

"Bezpečnosť sa výrazne zlepšila, s ňou však aj mentalita jazdcov. Idete do väčšieho rizika, pretože máte toľko bezpečnostných opatrení. Ale to nemusí nevyhnutne znamenať, že ste aj rýchlejší," doplnil Häkkinen.

Najnovšie z kategórie: Mika Häkkinen

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk