F1.sk F1.sk

Budúcnosť McLarenu: Opraviť to, čo sa za posledné tri roky zničilo
zdroj: McLaren

Budúcnosť McLarenu: Opraviť to, čo sa za posledné tri roky zničilo

Štruktúra tímu Formuly 1 pripomína ľadovec. Na každého člena tvoriaceho vrchol ľadovca pripadá päť a možno až desať ďalších, ktorí pracujú v továrni. A hoci v tomto predstavení nehrajú hlavnú úlohu, sú rovnako, ba možno ešte dôležitejší ako chlapci "v žiari reflektorov", ktorých každé dva týždne vídame na televíznych obrazovkách.

Takto začína svoj prvý stĺpček pre f1fanatic.co.uk Dieter Rencken, dlhoročný novinár, ktorý pracoval pre Autosport už v deväťdesiatych rokoch. Vo svojom rozhovore s Jonathanom Nealom otvoril tému fungovania McLarenu.

Neal ako hlavný operačný riaditeľ tímu patrí k najdôležitejším členom pod vrcholom ľadovca. Podarilo sa mu prežiť všetky veľké udalosti v nedávnej minulosti stajne, vrátane káuz "gates", odchodov Rona Dennisa, Martina Whitmarsha či Hondy. Rencken sa každoročne s Nealom stretáva, aby s ním prebral smerovanie tímu a tentoraz aj štruktúru stajne.

"Spájame dve skupiny akcionárov (Automotive a Racing/MAT, známejšiu ako McLaren Technology Group) do jednej spoločnosti, čo je pre nás prínosom," hovorí Jonathan Neal. "Mali sme dobrý dôvod, aby sme spoločnosť rozdelili - získať pre Automotive väčšie zdroje. Je vzrušujúce, keď teraz všetko sťahujeme pod jednu strechu."

Neal si potom pripomenul aj odchod Rona Dennisa: "Veľmi bolestivý a verejný, nanešťastie, ale niekedy si nemôžete vybrať, ako sa tieto pohyby udejú. Nie je to ako prepnúť spínačom. Postupne sa štruktúra rozpínala a teraz sa zase zjednocuje. Mike (Flewitt, šéf McLaren Automotive, pozn. red.), Zak (Brown) a ja sme si veľmi blízki."

mechanici tlačia Stoffela Vandoorna
TASR/AP

"Sedemdesiat percent Automotive vlastnia stále tí istí ľudia (bahrajnská kráľovská rodina), ktorí mali polovicu McLaren Technology Group. Teraz sú všetci investori pokope, v jednej rade troch spoločností," pokračuje operačný riaditeľ Mclarenu a dodáva, že sa to podarilo dosiahnuť vďaka "odkúpeniu Ronovho podielu".

McLaren ešte za čias Rona Dennisa avizoval vstup na burzu. "Momentálne žiadne vnútorné diskusie na túto tému neprebiehajú, stále pokračujeme vo zveľaďovaní McLaren Automotive. Potom treba opraviť škody, ktoré sme spravili v Racingu za posledné dva alebo tri roky. To znamená, dostať sa z deviateho miesta v Pohári konštruktérov naspäť na čelo poľa. Dôvodom, prečo sme prijali Zaka, je obnova komerčnej oblasti v motoršporte."

Hoci Automotive prináša McLarenu väčšie zisky, spoločnosť sa o čosi viac koncentruje na motoršport. "Kvôli posledným trom rokom toho musíme veľa poopravovať. Celková schéma spoločnosti sa mení, sme v procese reštrukturalizácie. Chceme tiež ušetriť energiu na spolupráci. Jedným z dôvodov, prečo spoločnosť zjednocujeme, je odstránenie množstva totožných pozícií."

"Vo Formule 1 bolo najdôležitejšie prísť na to, či vieme nájsť spôsob, ktorým by sme spoločne s Hondou obnovili našu schopnosť konkurovať," pokračuje a po krátke pauze dodá: "Po ťažkostiach zo zimných testov... Dospeli sme k záveru, že spolu s Hondou..." nechal slová visieť vo vzduchu. "Počas strednej časti ročníka sme si prešli všetkými kombináciami a permutáciami toho, čo by sme mohli spraviť. A teraz sa tešíme z toho, že budeme pretekať spoločne s Renaultom."

spoločná fotografia McLarenu pre rok 2017
TASR/AP

Stratégia McLarenu je založená na tom, že sa bude pravidelne umiestňovať na stupňoch víťazov. To však bude znamenať nutnosť porážať aspoň dve autá Mercedesu a Ferrari. "Red Bull tento rok dokázal, že je to možné," konštatuje Neal. Ale Red Bullu sa to tiež podarilo predovšetkým v časoch, keď ostatní zakopli. "Taký je raz motoršport. Nemáme žiadne ilúzie."

"Samozrejme, že cieľom sú pódiá, ale musíme sa tam dostať," uvedomuje si. "Nikto si nemyslí, že sa za pár mesiacov len tak vrátime úplne dopredu. Súperi sú silní, my môžeme svoj biznis v tomto roku prestavať. Je však pravdou, že bude ťažké byť čo i len blízko tomu, aby sme porazili Mercedesy a Ferrari."

Pred rokom Neal prezradil, že cieľom je piata priečka v súboji konštruktérov. Rencken mu pripomenul, že McLaren napokon skončil až ako deviaty. Prekvapilo by ho, keby sa McLaren vyšplhal na lepšiu než štvrtú pozíciu - vyžadovalo by si to najmenej pravidelnú účasť na pódiu.

"Predpokladajme, že naším cieľom bude štvrtá priečka. Z miesta, na ktorom sme teraz,  ide o pokrok. Stačí to? Vôbec nie! To nie je pozícia, na ktorej by mal figurovať McLaren. Trend však bude vzostupný," hovorí na záver a zdôrazňuje, že v McLarene nečakajú len na kroky Renaultu: "Máme za sebou úspešné rozhovory s Renaultom o tom, ako by sme mohli prispieť. Chceme byť technologickým partnerom, nie pasívnym zákazníkom. A myslím si, že Renault to vidí podobne."

Najnovšie z kategórie: McLaren

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk