F1.sk F1.sk

Warwick: Ľudia zabúdajú na to, že aj Senna prišiel s kopou zlata za chrbtom
zdroj:

Warwick: Ľudia zabúdajú na to, že aj Senna prišiel s kopou zlata za chrbtom

Do Formuly 1 sa piloti dostávajú hlavne vďaka peniazom. To je pohľad väčšiny fanúšikov a utvrdzuje ich v tom aj jazdecké zloženie pre ročník 2018. Derek Warwick však tvrdí, že v minulosti to bolo veľmi podobné.

Derek Warwick bol pilotom F1 v časoch Ayrtona Sennu - v osemdesiatych a deväťdesiatych rokoch minulého storočia. "Vtedy ste sa mohli zabávať. Boli ste superhviezdou a všetkých ste riadili kývnutím ruky. Ak ste chceli byť taká malá primadona, mohli ste. Mne sa to však nestalo, pretože som mal skvelú rodinu, ktorá ma držala pevne pri zemi," povedal pre Jersey Evening Post.

Tento prístup mu počas 147 pretekov, ktorých sa zúčastnil, pomohol získať mnoho priateľov. Jeho popularita sa ukázala aj na decembrovom odovzdávaní cien Autosportu. Tisícpäťsto vedúcich predstaviteľov športu mu horlivo tlieskalo pri preberaní ocenenia Gregora Granta za jeho prácu s mladými britskými jazdcami.

"V BRDC (Klub britských pretekárskych jazdcov, pozn. red.) sa staráme o viacerých mladých pilotov, vrátane šampióna F3, Landa Norrisa a šampióna GP3, Georga Russella. Dávame im rady ohľadom zmlúv, PR, marketingu a poskytujeme im komplexnú pomoc pri nasmerovaní ich kariéry," vysvetľuje bývalý šéf BRDC.

Warwick začínal v motokárach ako dvanásťročný. Priznáva, že pomoc, akú sa teraz on snaží poskytnúť mladým pretekárom, by sa mu v tých časoch zišla. "Bolo by to pre mňa fantastické. Určite by to skrátilo čas, za ktorý som sa do F1 dostal."

Takáto pomoc môže pilotom uľahčiť život, ale bez finančného krytia to nejde. "Máme niekoľkých skvelých pilotov, lenže veľa z nich má problémy s financiami. Ja som šampionát F3 vyhral v roku 1978 za menej ako osemnásťtisíc libier. Ak chcete vo Formule 3 poriadne súťažiť dnes, potrebujete asi 800 tisíc. Aby ste sa dostali do F1, potrebujete silných sponzorov a rodinu so silným zázemím - niekoľko miliónov."

Warwick Derek

Zaspomínal si aj na svoje časy a pripomenul, že aj takí velikáni ako Ayrton Senna ťažili z toho, že mali na účte veľké sumy. "Ľudia zabúdajú na to, že aj Ayrton Senna, azda najlepší pilot všetkých čias, mal za sebou tony zlata. Títo chlapci jazdia v najlepších autách s najlepšími rozpočtami - preto vyhrávajú šampionáty Formuly 1."

Derekovi Warwickovi sa získať majstrovský titul nikdy nepodarilo. Len štyrikrát skončil na stupňoch víťazov - vrátane druhého miesta na VC Veľkej Británie na Brands Hatch, keď za sebou udržal Ayrtona Sennu.

Je však presvedčený, že nebyť Sennovho krytia, nejaký titul by získal. "Podľa mojej zmluvy som mal byť prvým jazdcom a mal som mať možnosť použiť náhradný monopost. Ale Senna mal takých silných sponzorov, že im povedal, aby Lotusu prikázali moju zmluvu roztrhať."

Warwick si myslí, že Senna sa jeho talentu bál: "Stopercentne. Nechcel mať pri sebe hrozbu britského pilota v britskej stajni. Vedel, že tím nebol dosť dobrý na to, aby zvládol dvoch pilotov, ktorí by súperili na rovnakej úrovni. A náhradné auto chcel mať pre seba."

Po slabom ročníku 1985 sa Renault, s ktorým mal Warwick zmluvu, rozhodol z F1 stiahnuť. Jeho čakal rok v športových autách.

"Senna mi pokašľal kariéru," vyhlásil 63-ročný Brit. "Do F1 som sa potom ešte vrátil, ale už som pretekal len v druhotriednych tímoch. Predtým som veril, že by som mohol vyhrávať veľké ceny a stať sa majstrom sveta."

Ešte pred "roztrhaním jeho zmluvy" Sennovými sponzormi prišla ponuka od Williamsu, s ktorým Nigel Mansell vyhral dva preteky. Warwick trvá na tom, že v tom čase s danými informáciami nemohol spraviť lepšie rozhodnutie. "V 1984 som mal skvelú sezónu a v jej polovici mi Renault ponúkol smiešne vysokú sumu, aby som tam zostal. Mal som ponuku od Williamsu, ale oni nevyzerali príliš konkurencieschopne. Keď sa pozriem spätne, bol to zlý ťah? Stopercentne. Mohol som sa rozhodnúť inak? Nie."

"Existuje veľa ľudí, ktorí si želajú rôzne veci. Milióny ľudí chceli byť Sennom," pokračuje Warwick, no napokon zašepká: "Ale nanešťastie, on je už mŕtvy."

Najnovšie z kategórie: Ayrton Senna

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk