F1.sk F1.sk

Billy Monger na ceste stať sa prvým na svete
zdroj: Brands Hatch/Twitter

Billy Monger na ceste stať sa prvým na svete

Život Billyho Mongera sa minulú jar drasticky zmenil. Teraz tvrdo pracuje na tom, aby sa vrátil do života, ktorý viedol pred nepríjemnou nehodou - a pretekal v jednomiestnych monopostoch.

Mongerov príbeh najčastejšie dostával prívlastok inšpiratívny. Samotný Brit sa však na seba nechce pozerať v takomto svetle.

"Je to slovo, ktoré mi ľudia stále opakujú. Že som inšpiratívny. Ja to ale dokážem len ťažko pochopiť," cituje Billyho Mongera magazín Autosportu. "Bol som len sedemnásťročný chalan, ktorý robil normálne veci a cez víkendy pretekal. Za menej ako jeden rok sa všetko zmenilo."

Nič nenaznačovalo tomu, že by sa mala odohrať jedna z najhorších havárií jednosedadlových monopostov v Británii. Bolo štvrté kolo pretekov F4 v Donington Parku. Monger sa síce pohyboval na zadných pozíciách, no pred sebou mal len päť monopostov. Idúc cez rýchlu ľavotočivú zákrutu sa pretekári museli vyhnúť Patrikovi Pasmovi, ktorý po šmyku zastavil. Monger sa, nanešťastie, presúval na pravú stranu vozovky. Nič sa nedalo robiť - v plnej rýchlosti nabúral priamo do Fínovho monopostu.

"Po nehode som bol asi 45 minút pri vedomí. Videl som všetkých doktorov," spomína Monger. "Hneď po náraze som vedel, že je to zlé. Ale prvých pár minút to bolo v poriadku, pretože som mal v sebe veľa adrenalínu."

Pasmu odviezli do nemocnice na kontrolu, no Mongera sa z auta podarilo vytiahnuť až po dvoch hodinách. Letecky ho previezli do nemocnice. Doktori už nemali inú možnosť, len mladíkovi nohy amputovať.

"Pretože som bol pri vedomý, vedel som, že je to zlé. No netušil som, že prídem o obe nohy. To bol šok." Monger sa však začal zotavoval a čoskoro sa začalo rozprávať o návrate na pretekárske okruhy. "Mal som pri sebe aj svoj tím a stále som sa ich pýtal, či to bude možné. Všetci ma podporovali."

Šef Mongerovho tímu, Steve Hunter, bol v nemocnici spolu s jeho rodinou. "Vôbec som ho nevidel v negatívnej nálade. Udivuje ma, ako dokáže byť niekto v takejto situácii taký odolný. Na všetko sa pozeral priamočiaro a hneď sa pýtal, či sa bude môcť vrátiť do auta. Ohromilo ma, že aj po mimoriadne traumatickej situácii zostal taký pozitívny. Nemyslím si, ze by sa našiel niekto, kto by reagoval podobne. Viem, už je klišé povedať, že je inšpiráciou, ale on ňou proste je."

V tom čase si sedemnásťročný pilot začal uvedomovať podporu zo strany verejnosti. Bývalému pilotovi za Mongerov tím, Tomovi Ingramovi, sa podarilo vyzbierať 750 tisíc libier. Medzi darcami sa objavili aj mnohí piloti F1. "Dostal som neskutočnú podporu. Nikdy by som si nebol predstavil, že bude až taká veľká.

Ďalšie podujatie kalendára sa konalo v Thruxtone. Mongera už z nemocnice prepustili, ale na okruh ísť ešte nemohol. Fanúšikovia mu vyzbierali sedemtisíc libier a jeho najlepší priateľ, Jamie Caroline, vyhral všetky tri zvyšné podujatia - víťazstvá venoval Mongerovi.

To sa už pripravoval na návrat do pretekárskych áut a znovunadobudnutie licencie. Prvýkrát sa do auta posadil v júli na Brands Hatch. Pripraviť mu ho pomohol tím BRIT.

"Jedenásť týždňov po nehode prišla moja prvá účasť vo Fun Cupe a to mi naozaj pomohlo," ďalej rozpovedá svoj príbeh. "Bol to veľký krok. Dostal som licenciu a konkurencieschopný som bol už veľmi skoro v prvý deň. Potešilo ma, keď som videl, že som nestratil vášeň."

Billy Monger
Brands Hatch/Twitter

Na tohtoročnom Le Mans sme sa od Frederica Sausseta dozvedeli, že Monger bude pokračovať v jeho jazdeckej akadémii. Cieľom akadémie je dostať svojich hendikepovaných pilotov do 24-hodinových pretekov v Le Mans.

"Spočiatku sme si pomysleli, že by sme mali ísť cestou Alexa Zanardiho (ktorý prešiel z jednomiestnych áut na cestovné vozy potom, čo v roku 2001 prišiel o obe nohy)," vysvetľuje Monger. "Potom som sa ale spýtal, či niekto súťažil v jednosedadlových autách po nehode, akú som zažil ja."

Rozhodnutie bolo jasné. Takýto krok však vôbec nebol jednoduchý. Pravidlá FIA zakazujú hendikepovaným pilotom súťažiť v jednomiestnych monopostoch na medzinárodnej úrovni. Je tu totiž veľké riziko, že by to jazdec po fyzickej stránke nezvládol.

Monger sa však nevzdal a zabojoval: "Keby som mohol zmeniť toto jedno pravidlo, tak by to azda bolo možné." S podporou Motoršportovej asociácie sa mu to aj podarilo.

"Minulý mesiac som dostal potvrdenie. Veľmi ma potešilo, že sa to podarilo tak rýchlo. Zmena akéhokoľvek pravidla v športe si vyžaduje veľa času, no dúfali sme, že by to vyšlo pred začiatkom tohto roka. Bola to pre mňa veľká vzpruha. Dúfam, že teraz v januári budem mať prvé testy a po nich uvidíme, čo ďalej. Mám v mysli plán a pracujem na ňom aj s svojím tímom."

Billy Monger a Frederic Sausset
Twitter

Monger zatiaľ vytrvalo pracuje na simulátore. Chce si byť istý, že bude konkurencieschopný. Nebojí sa však toho, že návrat do Doningtonu by mohol preňho predstavovať problém?

"Donington Park nepovažujem za svojho nepriateľa," zdôraznil. "Trať s tým nemala nič spoločné, bola to len nešťastná náhoda, že sa to stalo práve tam. Také čosi sa mohlo udiať kdekoľvek a v ktorejkoľvek zákrute."

Podľa Huntera je fakt, že sa jeho pilot dostal až sem, známkou jeho odhodlania a charakteru. "Určite je osobnosťou, ktorá je pre ostatných povzbudením. Aj moje plány sa zmenili, keď som uvidel, ako sa Billy zlepšuje."

Jedným z dôkazov Mongerovho odhodlania bola jeho charitatívna prechádzka po pitlane, ktorú absolvoval na protézach. Učí sa chodiť, čo je jedna z najväčších výziev po takejto nehode. "Stále sa učím. Je to ale dlhý proces."

Rok 2017 hodnotí ako "zvláštny": "Je ťažké zosumarizovať takýto rok. Prvé dve podujatia vyzerali sľubne, v šampionáte som mohol skončiť v prvej trojke - možno aj vyššie, ale nikdy neviete. Potom sa všetko začalo točiť okolo zotavovania sa."

"V apríli som mal len sedemnásť a snažil som sa spraviť kariéru v motoršporte. Nespravil som toho veľa, no ľudia sa na mňa aj tak pozerajú ako na inšpiráciu. Som rád, že mám ich podporu. Veľa ľudí mi píše, že som inšpiroval ich deti. Je to zvláštny pocit, keď máte vplyv aj na životy iných," hovorí Monger

V posledných týždňoch dostal niekoľko ocenení vrátane Špeciálnej ceny prezidenta FIA. Je nominovaný aj na Športový moment roka Laureusu. Podľa Huntera je správne, že sa Mongerovi dostáva toľkej pozornosti: "Poctu, ktorú teraz dostáva, by si nezaslúžil nik iný."

Monger uznáva, že aj vďaka nehode sa mu otvorili nové obzory a zvýšilo sa povedomie o ňom. No pozornosť má aj svoje negatívne stránky. "Negatívom je, že vás to dostáva pod väčší tlak, nakoľko vás všetci poznajú. Ale ja sa na to pozerám ako na pozitívnu vec, pretože každý mi chce len dobré. A napokon, oveľa viac ich zaujíma to, či si to užívam."

O priania do rok 2018 nebude mať núdzu. Jeho šéf si je navyše istý, že Mongera čaká úspešná kariéra. "Spôsob, ktorým funguje sa pozitívne podpisuje na ľuďoch vôkol neho. Je predurčený na veľké veci."

Najnovšie z kategórie: Billy Monger

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk