F1.sk F1.sk

Autá by mohli byť ešte rýchlejšie, no prichádza svätožiara
zdroj: Mercedes/Twitter

Autá by mohli byť ešte rýchlejšie, no prichádza svätožiara

Bezpečnosti nikdy nie je dosť, povedali si predstavitelia FIA a vymysleli svätožiaru. O vplyvoch na výzor monopostov už netreba veľa hovoriť, ako sa však podpíše pod výkony nových áut?

Technici z Pirelli vypočítali, že monoposty sezóny 2018 sa napokon zrýchlia o dve sekundy na kolo, pričom polovicu z tohto rozdielu tímy nájdu až v priebehu sezóny. Na jej začiatku sa totiž budú musieť vysporiadať s aerodynamickým vplyvom konštrukcie nad hlavami pilotov.

Gary Anderson pravidelne odpovedá na nielen technické otázky fanúšikov. Teraz sa pozrel na to, aké nevýhody svätožiara prinesie.

"Dodatočná váha autá spomalí - desať kilogramov je ekvivalentná strate troch desatín sekundy na jedno kolo," vysvetľuje Anderson. "Ďalšou nevýhodou je fakt, že tento komponent je veľmi vysoko. Ťažisko monopostu sa zdvihne vyššie, ako keby ste do auta natankovali desať kíl paliva. Takže strata bude ešte o čosi väčšia."

Inžinieri budú mať problémy nielen pri ťažších pilotoch: "FIA pre rok 2018 zvýšila váhový limit o šesť kíl, ale s novou štruktúrou, to nebude dosť. Navýšenie o desať kilogramov by bolo realistickejšie. Ak sa tímy trápili s dosiahnutím minimálnej hmotnosti v roku 2017, tak teraz musia hľadať oblasti, v ktorých by váhu zredukovali. Inak budú za nadváhu platiť."

Podľa Andersona nebude vplyv na aerodynamiku veľmi veľký. "Pokiaľ ide o aerodynamiku, príde aj v tomto smere zhoršenie, ale len zanedbateľné. Som si istý, že tímy to zvládnu vďaka aerodynamickým krytom, ktoré môžu namontovať okolo svätožiary."

"A možno namiesto krídeliek dostane jamkovitý povrch ako na golfovej loptičke," dodáva dlhoročný odborník na technológie v F1. "Tým minimalizujú kolísanie prúdu vzduchu, ktorý bude smerovať od hrán."

Najnovšie z kategórie: Technika

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk