F1.sk F1.sk

Keď si v Renaulte povedali, že by sa ich minivanu zišiel motor z F1
zdroj: Twitter/Williams

Keď si v Renaulte povedali, že by sa ich minivanu zišiel motor z F1

Keď sa na medzinárodnej výstave vo Frankfurte objavil Mercedes-AMG Project One, mnohí technologickí nadšenci zajasali. Nemecká automobilka sa pustila do odvážneho projektu - skombinovať výkon a technológie Formuly 1 s pretekárskym autom.

Mercedes svoje auto hrdo označoval ako "prvé cestné auto F1". Pravdou však je, že Renault sa o čosi podobné pokúsil oveľa skôr. Ich projekt bol však oveľa radikálnejší a odvážnejší. Namiesto toho, aby motor z Formuly 1 vložili do športového auta, si povedali, že vyrobia najrýchlejší minivan sveta. Renault Espace F1.

Renault hľadal v polovici deväťdesiatych rokov spôsob, ktorým by mohol využiť svoj úspešný motorový program vo Formule 1 a podporiť tak predaj svojich cestných vozidiel. Francúzi dostali nápad. Po spopularizovaní viacmiestnych áut tým, že v roku 1984 odštartovali projekt Espace, svoj minivan k jeho desiatym narodeninám vybavili víťazným motorom F1.

Integrácia motora nebola jednoduchá. Espace mal výrazné aerodynamické nedostatky a potreboval veľký chirurgický zákrok, aby prijal 3,5-litrový desaťvalcový motor F1 s poloautomatickou prevodovkou. Tie pochádzali z Prostovho víťazného auta Williams FW15C.

Renault si vzal toto...

A vzniklo z toho toto:

Mantra, bývalý konštruktér F1, si na pomoc zavolal bývalého dizajnéra monopostov, Gerarda Ducarouga. Spolu navrhli predné odpruženie aj karosériu. Aby sa auto za jazdy nerozpadlo, vystužili ho karbónovými vláknami a jeho zadnú časť vybavili veľkým krídlom, ktoré malo za úlohu udržať túto beštiu na zemi.

Auto pomohol na okruhu Paula Ricarda vyvinúť aj Eric Bernard. Ten väčšinu roku 1994 strávil v Ligieri, ktorý bol takisto poháňaný motorom Renaultu. S touto pohonnou jednotkou mal teda bohaté skúsenosti.

Sedemmiestny ráz auta sa zachovať nepodarilo, tri sedadlá museli uvoľniť miesto novému motoru. Za šoférom a spolujazdcom boli dve sedadlá, ktoré delila pohonná jednotka. Na ručiacu beštiu sa pasažieri mohli pozerať cez priehľadný kryt.

Nasledujúce video odporúčame zhliadnuť so zvukom.

Auto si vyskúšal aj Alain Prost a jedným z najznámejších pasažierov bol Frank Williams, ktorého po okruhu popreháňal David Coulthard. Pre pilota Formuly 1, ktorý je zvyknutý na stiesnené podmienky, bola jazda v obrovskom Espace zvláštnym zážitkom. Nie je žiadnym prekvapením, že kvôli vysokému ťažisku a nie ideálnemu tvaru auta bola jazda poriadne náročná.

Espace F1 so svojimi 1300 kilogramami mal v porovnaní s priemerným monopostom F1 poriadnu nadváhu - vážil až 2,5-násobne viac. Ale 700 konských síl bolo dosť na to, aby Espace zrýchlil na 100km/h za menej ako tri sekundy. Maximálna rýchlosť dosiahla 317km/h. Takéto prepojenie cestných áut s Formulou 1 by si želalo viac fanúšikov.

Ale narozdiel od Mercedesu sa Renault rozhodol vyrobiť len jediný kus svojho transformera. Ten je vystavený v múzeu Matry.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk