F1.sk F1.sk

Mechanici spomínajú na hrdinov minulosti: Senna potreboval na ovládanie auta len 50% svojej kapacity
zdroj: McLaren

Mechanici spomínajú na hrdinov minulosti: Senna potreboval na ovládanie auta len 50% svojej kapacity

Bob Dance a Chris Dinnage patria ku mechanikom starej školy. Pracovali aj s legendami ako Jim Clark, Ayrton Senna či Colin Chapman. A keď sa takáto dvojica stretne, aby prezradila niečo o hrdinoch minulého storočia, o zaujímavé informácie nie je núdza.

Danca a Donnaga spája práca v Lotuse. Obaja momentálne pracujú ako mechanici ich klasických monopostov. Spolu s Lotusom prežili aj veľkú časť svojich životov. Ako sa k tejto práci dostali?

Interview s nemeckým AMuSom otvoril skúsenejší Bob Dance: "Začínal som na výrobni pretekárskych monopostov. V tom čase sme pracovali na Lotusoch 18 a 19 a na sekvenčnej päťstupňovej prevodovke. Neskôr som sa dostal na oddelenie vývoja ku Mikovi Costinovi, ktorý neskôr založil Cosworth. A následne som začal pracovať pre pretekársky tím. Robil som z každého rožku trošku: Formula 1, športové autá, Indy. Dnes pracujem tu v garáži."

"Vynechal si však tú najdôležitejšiu vec," zapojil sa do rozhovoru Dinnage. "Bol šéfmechanikom Lotusu a v roku 1982 ma zamestnal. Teraz tu po 35 rokoch sedíme a robíme v podstate tú istú robotu. Verím tomu, že v histórii Lotusu trvá najdlhšie práve naša spolupráca."

Dinnage sa zakrátko tiež presunul do pretekárskeho tímu, v ktorom pracoval s Eliom de Angelisom, Ayrtonom Sennom, Nelsonom Piquetom, Martinom Donnellym aj Johnnym Herbertom.

Rok pred koncom stajne sa Dinnage stretol s Cliveom Chapmanom, synom Colina Chapmana, na večeri. "Jeho plán odštartovať historický tím Lotusu znel dobre. Nájde sa veľa ľudí, ktorí si chcú zajazdiť v starom McLarene, Brabhame, Ferrari a iných. Ale nie je tu žiaden tím, ktorý by to robil ako továrenská stajňa - pod dohľadom skúsených mechanikov. My týmto spôsobom držíme meno Colina Chapmana nažive."

Na Colina Chapmana spomínajú hlavne v dobrom. "Sám bol veľmi dobrým pilotom a kvalifikovaným inžinierom. Bol lídrom i motivátorom. Colin vedel, ako ľudí motivovať, aby robili len tú najlepšiu robotu. A vždy pracoval veľmi dlho - nikdy nie pod svoje možnosti."

Dinnage si ho príliš neužil, veľmi krátko po jeho príchode totiž zomrel. "Ale jeho prístup k práci a zásady sa dostali ku každému. Dokonca aj po jeho smrti zostáva v našom tíme jeho duch," pokračuje Dinnage, ktorého tím mechanikov sa aj teraz drží prístupu Colina Chapmana  - do všetkého dať 100%. "Len už nerobíme tie isté chyby. Všetko do posledného detailu rozplánujeme. Naši mechanici majú plány s konkrétnymi bodmi. Každý si zapisuje, čo sa v pretekoch stane - každé kolo a každý kilometer. Je to veľa papierovania, ale vďaka tomu máme také spoľahlivé autá."

Kto z dvojice Ayrton Senna - Jim Clark bol lepší?

"Na toto sa ma ľudia neustále pýtajú. Nemôžete ich porovnávať, to boli iné časy. Každý vynikal vo svojom období," odpovedá Dance a jeho kolega začína opisovať Ayrtona: "Ayrton bol neskutočný aj ako človek, nielen pretekár. Je asi najinteligentnejšou osobou, akú som kedy stretol. Ako používal svoje skúsenosti z minulosti. Ako komunikoval s ľuďmi okolo."

"Mal fotografickú pamäť, čo mu mnohé veci uľahčilo. A ak mu čosi nič neprinieslo, jednoducho to zahodil. Na samotnú jazdu používal len 50% zo svojej kapacity a aj tak jazdil rýchlejšie ako tí, ktorí na ňu používali 100%. Zvyšok používal na to, aby sledoval svoje okolie: Kde na trati sa nachádzam? Kto je za mnou? Ako je ďaleko? V akom stave mám pneumatiky? Kedy začne pršať?" hovorí Dinnage.

"Spomínam si na testovanie v Riu," pokračuje 82-ročný Enfieldčan Dance. "Prvýkrát sme jazdili s motormi od Renaultu. V kokpite sme mali desať malých obrazoviek - na teploty, tlaky a podobne. On v jednom kole skontroloval polovicu hodnôt a v druhom kole skontroloval zvyšnú polovicu. Presne vedel, čo sa deje."

"A to v rýchlosti 280km/h. Vtedy bola telemetria ešte len v plienkach. Inžinieri Renaultu si chceli skontrolovať, či do garáže prichádzajú správne údaje. Bol to výnimočný chlapec. Navyše vedel, ako dostať zo svojich mechanikov to najlepšie. Zostával s nimi dlho do noci. Nezmizol hneď po brífingu ako mnohí jeho kolegovia. Chcel vedieť všetko, rozprával sa s rôznymi ľuďmi vo viacerých tímoch. Jednoducho, aby pomohol vylepšiť auto."

Jim Clark získal vo Formule 1 dva tituly. Ďalšie si už pripísať nemohol, hoci ročník 1968 začal víťazstvom. Medzi VC Juhoafrickej republiky a VC Španielska sa zúčastnil pretekov Formuly 2 na Hockenheime, v ktorých prišiel o život.

"Bol to tichý človek. Nerozumel tomu, prečo je rýchlejší ako všetci ostatní," spomína Robert Dance. "Myslím si, že to presahovalo jeho schopnosti. Užíval si pretekanie a Colin Chapman dokázal z neho dostať maximum. Pracovali ako blízki priatelia. Po štarte pretekov chcel Jim poľu proste utiecť. Spomínam si na VC Anglicka 1965 - došiel mu olej. Motor sa zrazu zastavil. Zišiel z plynu a jeho náskok sa začal skracovať. Ale stačilo to na to, aby došiel do cieľa pred Grahamom Hillom. Keď prišiel do boxov, povedal nám o tlaku oleja a tiež o tom, že musel šetriť motor."

V budúcej sezóne uvidíme na autách nový bezpečnostný prvok - svätožiaru. Dance s Dinnagom pamätajú úplne iné časy: "V 60-tych rokoch ľudia nemysleli na nebezpečenstvo. Autá nemali bezpečnostné pásy. Dnes je to iné, všetko sa zlepšilo." "Najdôležitejšie sú však veľké výbehové zóny. Tie sú hlavným dôvodom, prečo sa pilotom tak ľahko nič nestane," zamyslel sa Dance.

Dance má však skúsenosti aj tým, že sa jeho pilot z pretekov nevrátil. "Áno, John Dawson-Damer v Goodwoode. Snažím sa však na to nemyslieť. Ak sa stala nejaká nehoda, vždy ste chceli vedieť, či nebol problém s autom. Nikto by teda na vás nemohol ukazovať prstom a hovoriť: Je mi to ľúto, ale táto skrutka nebola poriadne pritiahnutá. Všetko sme kontrolovali dvakrát."

"Myslím si, že bezpečnosť je dôležitá. Posledná vec, ktorú chcem vidieť, je zranený človek. Podľa mňa je ale Formula 1 až príliš regulovaná. Nikto už v pravidlách nenájde výhodu len vďaka tomu, že sa na ne pozrie poriadne. Tak to fungovalo v minulosti. V tom čase mali mechanici veľký vplyv na konštrukciu monopostu," dodal Dinnage.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk