F1.sk F1.sk

Ako Senna testoval IndyCar
zdroj: McLaren

Ako Senna testoval IndyCar

Uplynulo už 25 rokov od doby, keď Ayrton Senna testoval auto IndyCar. A hoci si ho vyskúšal len raz, mnohí z predstaviteľov tímu, ktorí sa v ten deň na testoch zúčastnili, si naň pamätajú dodnes.

"Sedel som už v aute, testy sa začali," spomína si na pamätný deň Paul Tracy, pretekár tímu Penske v rokoch 1991 až 1997. "Sedím v boxoch a zrazu na trati vidím limuzíny. Vystúpili z nich Emerson Fittipaldi a Ayrton Senna. Senna mal tašku s prilbou, a tak som vedel, čo sa tu chystá. V kamióne mali druhý monopost pripravený na jazdu. Ja som zatiaľ sedel ako na ihlách, pretože som ešte nemal potvrdené, že budem jazdiť v celej sezóne, zatiaľ som bol len rezervným pilotom, ktorý občas zastupoval. Navyše sa kopili špekulácie o tom, že Senna sa chystal podpísať zmluvu s Penskem."

Ayrton Senna tú zimu strávil v pochybnostiach o Formule 1. Jeho, kedysi dominantný McLaren, postupne strácal na sile a technologicky vyspelý Williams to súperom dal pocítiť. V Brazílčanových očiach už šlo viac o techniku ako o schopnosti pilota. Akoby toho nebolo dosť, McLaren prišiel o motory Honda, ktoré mal nahradiť Ford. Senna na ďalšiu sezónu ešte nemal podpísanú zmluvu a po vzore Nigela Mansella, ktorý nečakane prestúpil z F1 do IndyCar, sa aj on rozhodol vyskúšať americké monoposty.

"Emerson mi zavolal a spýtal sa, či by si to Senna mohol vyskúšať," vraví pre Autosport šéf tímu, Roger Penske a dodáva, že "Senna mal záujem o Indy 500." Podobne ako v minulom roku Fernando Alonso. "Videli ste, že títo chlapci z F1 sa o preteky zaujímali, bolo to pre nich ďalšie veľké podujatie."

Mansellova zmluva bola podpísaná už v decembri 1992. Novokorunovaný šampión F1 ešte nesedel ani vo svojom novom monoposte, a už prebiehali testovacie jazdy Ayrtona Sennu. Tím Penske si túto situáciu poriadne vychutnal. "Hlavným bodom dňa bol telefonát od Eda Nathmana, ktorý v tom čase šéfoval v Newman/Haase (tíme Nigela Mansella, pozn. red.)," smeje sa bývalý manažér tímu Penske, Chuck Sprague. "Víno tieklo potokom. Počul však, že Senna je práve na trati. Mansell ešte ani nesedel v aute a my sme už testovali so Sennom - bez akéhokoľvek náznaku, že by sa niečo také malo stať."

"Osobne som si to užil. Okolo Mansellovho príchodu bolo veľké haló, no prvým v aute bol Senna. Vedeli sme, že tým hodíme petardu do kurína," rozpamätáva sa Sprague.

Hlavným cieľom tohto testu bolo porovnanie starého auta s autom pre rok 1993. Senna testoval novší z dvojice monopostov. Rick Mears, štvornásobný víťaz Indy 500, práve začínal svoju kariéru po odchode z pretekárskych kokpitov.

"Okamžite auto ovládol, hoci v ňom predtým nikdy nesedel," spomína Mears. "Pamätám si na to, ako som ho sledoval v prvej zákrute. Začal v nej útočiť a monopost neudržal. Piloti, ktorí sú v aute prvýkrát, zvyčajne sa pokúsia o korekciu, no nakoniec to preženú a auto úplne "rozhodia". Chvíľu s ním bojujú, vyrovnajú ho a až potom pokračujú."

Senna to však zvládol bravúrne: "On spravil niečo, čo robia tí "dobrí piloti": spravil len to, čo bolo nutné, aby zabránil ďalšiemu šmyku. Udržal pekný, plynulý drift a na výjazde auto vyrovnal - akoby to robil už stovky ráz. On mi nič nemusel dokazovať, ale keď som to uvidel, skutočne som uveril jeho talentu."

"Bol to príjemný a tichý chlapík. Všetko to bolo len o biznise. Spomínam si, že porovnával toto auto s F1, ktorá sa práve uberala cestou aktívneho riadenia a pákovým riadením prevodov," hovorí Mears. "Vtedy mi povedal: 'Toto je zábava. Konečne môžem auto skutočne šoférovať.'"

Ayrtona monoposty IndyCar zaujali, a keď dostal príležitosť, chopil sa jej. Po jednom zo stintov sa však ukázalo, že z testovacieho dňa budú profitovať aj inžinieri tímu.

"Brífing bol fascinujúci, pretože dokázal identifikovať všetky silné aj slabé stránky, s ktorými sme sa my pasovali celú sezónu," vraví Sprague. "Pochválil naše brzdy, vtedy sme viedli intenzívny vývojový program, pretože sme chceli dať Rickovi dobrý materiál, keďže mal problémy s nohami (Mears si ich ťažko poranil v nehode v roku 1984, pozn. red.) a chýbala mu v nich sila. Poskytol nám veľmi dobrú spätnú väzbu. Manuálne radenie si užil a auto opísal ako dobre vybalansované."

Ayrtonove schopnosti ohúrili aj šéfa mechanikov, Ricka Rinamana. "Spomínam si predovšetkým na to, keď po jednom z výjazdov za nami prišiel, aby nám povedal, že aerodynamika auta prestáva v jednom bode pred zákrutou fungovať. Bolo to neskutočné, niečo také sme príliš často nepočuli. Vycítil, kedy prestal ideálne prúdiť vzduch po spodnej strane krídla. Dokázal to odlíšiť od prítlaku generovaného jeho vrchnou stranou."

Úlohou Ricka Rinamana bola aj úprava Sennovho sedadla. Nakoľko auto bolo stavané na Emersona Fittipaldiho, Rinaman čakal, že bude mať plné ruky práce.

"Keď sa Senna objavil, museli sme spraviť merania, pretože Emerson bol vyšší," spomína si na Brazílčanov test. "Sadol si do auta a videl som, že na brzdový a plynový pedál sa musí načahovať špičkami nôh. Museli sme mu buď posunúť pedále bližšie alebo zdvihnúť sedadlo. On však povedal, že je to v poriadku, hoci v aute 'plával'. Myslel som si, že mu budeme musieť kokpit niečím vypchať. On ale stále opakoval, že to bude dobré. Nakoniec jazdil s rovnakým nastavením, s akým jazdil Emerson. Musel sa teda naťahovať, aby na plyn vôbec dočiahol."

"Všetci piloti, s ktorými som kedy pracoval, sa už aj pri centimetrových nepresnostiach sťažujú, akoby šlo o koniec sveta. On len skočil do auta a jazdil," dodal Rinaman.

Počas Sennovho najrýchlejšieho kola sa stopky zastavili na hranici 49,09 sekundy, čo bolo o 0,61s rýchlejšie, ako sa Fittipaldimu podarilo v jeho testovacích jazdách. Fittipaldiho celkovo najlepší čas v sezóne dosiahol hodnotu 48,5 sekundy.

Senna zostal v tíme pár dní ako pozorovateľ. Stajňa sa ho snažila presvedčiť, aby tomu dal šancu, no on to odmietol so slovami: "Predtým, než to vyskúšam, by som sa chcel pozerať oveľa dlhšie." Pred svojím odchodom sa Senna poďakoval každému členovi tímu zvlášť.

"Bol to pre nás výnimočný deň. Hneď od začiatku dosahoval špičkové časy, pre auto mal vycibrený cit. Test bol úspešný. Škoda, že pre nás nikdy nejazdil," uzavrel legendárny šéf tímu.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk