F1.sk F1.sk

Ross Brawn a ingrediencie lepšieho pretekárskeho športu
zdroj: Red Bull

Ross Brawn a ingrediencie lepšieho pretekárskeho športu

Ross Brawn bol na pozíciu športového a technického šéfa Formuly 1 najatý s jasným cieľom. Vďaka svojim skúsenostiam by sa mal postarať o to, aby sme boli v budúcnosti svedkami lepšieho pretekárskeho športu. Pripravuje zmeny áut, vďaka ktorým by bolo možné nalepiť sa na súpera a realizovať manéver.

To však nie je všetko, pretože sa uvažuje aj o úpravách okruhov. Vieme, že niektoré trate rok čo rok ponúkajú parádnu zábavu, no na niektorých sa rok čo rok nič nedeje. Vidíme len procesie a absolútne žiadnu traťovú aktivitu.

"Aerodynamický program už začína naberať tempo a prebieha aj práca na vývoji okruhov," potvrdil Brawn, ktorého slová priniesla stránka Motorsport.com. "Už sme sa spojili s určitými okruhmi a bavíme sa o možných úpravách, vďaka ktorým by sa pretekársky šport zlepšil."

Už sa hovorilo o tom, že o zmene výzoru okruhu uvažovali napríklad v Melbourne. Mali to tam premyslené, no napokon si ešte nie sú celkom istí tým, či by to skutočne pomohlo, takže sa zatiaľ nič nezmenilo. Brawn sa chce poriadne prevŕtať v pretekárskej histórii a pochopiť, aké elementy sú potrebné pre to, aby boli fanúšikovia spokojní.

"Začali sme sa pozerať po našich archívoch. Mali sme obdobia, v ktorých bolo väčšie množstvo predbiehania? Existujú okruhy, na ktorých sa viac predbieha? Takto vieme vykonať štatistickú analýzu. Ale musíme byť opatrní, pretože predbiehanie automaticky neznamená dobrý pretekársky šport. Treba uvažovať o tom, čo je dobrý pretekársky šport - je to vzájomný boj dvoch áut."

"Môže to dopadnúť aj tak, že ten, kto je vpredu, vpredu aj ostane, ale uvidíme skvelé pretekanie. Je to o niečo komplexnejšie, ako len počet manévrov a rátanie zmien pozícií. Do týchto okamihov sme už mohli vidieť, že pri pomoci pretekárskemu športu je dôležité mať v zákrutách viacero možných stôp. Ak teda máme vlásenku, ale okruh je úzky, tak to nie je dobré. Ak máme vlásenku a širokú trať, ktorá umožňuje voliť rôzne línie, tak sa niečo môže udiať," vysvetlil Angličan.

Jedným z dôležitých faktorov môže byť aj povrch okruhu. Tam, kde je asfalt hladký a gumy sa neopotrebovávajú, toho zvyčajne veľa nevidíme. Do tejto kategórie by sme mohli zaradiť možno Soči.

"Povrch je veru dosť dôležitý. Typ asfaltu totiž môže vytvoriť degradáciu a väčšie množstvo degradácie pneumatík pomáha pretekárskemu športu. Začnú sa totiž objavovať rozdiely vo výkonnosti," pokračoval Ross Brawn, ktorý sa pristavil práve pri spomínanom Soči. Tam je to vždy o jedinej zastávke v boxoch: "Gumy sa neopotrebovávajú a nevytvárajú sa výkonnostné rozdiely."

"Ale ak sa pozrieme na skvelé preteky, ktoré sme v tomto roku mali, tak často im napomohli aj pneumatiky a úroveň degradácie - ako keď sa Räikkönen bránil, no už nemal také dobré gumy ako Max (Verstappen, pozn. red.), ktorý na neho útočil. Povrch asfaltu je teda z hľadiska pretekárskeho športu dosť významný faktor," dodal Ross Brawn.

Najnovšie z kategórie: Liberty Media

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk