F1.sk F1.sk

Analýza Kubicovej situácie alebo prečo má Williams viac otázok ako odpovedí
zdroj: F1.com

Analýza Kubicovej situácie alebo prečo má Williams viac otázok ako odpovedí

Od okamihu, ako Robert Kubica absolvoval s Williamsom testy v Abú Zabí, sú toho plné noviny. Návrat Poliaka do Formuly 1 by bol obrovskou témou, ktorá by potešila fanúšikov i zástupcov médií. Nie je to však také jednoduché, pretože dostupné porovnania jeho výkonov so Sergejom Sirotkinom nevyzneli až tak presvedčivo.

Anglický novinár Mark Hughes priniesol vo svojom aktuálnom blogu na Motorsport Magazine niekoľko zákulisných poznatkov, ktoré stoja za prečítanie. "Vieme, že jeho stredajší najlepší čas s malým množstvom paliva (testoval v utorok ráno a v stredu popoludní) bol 1:39,4 a Felipe Massa sa v sobotu predtým s týmto autom kvalifikoval s časom 1:38,5. Ale ako to už v F1 býva, všetko je to omnoho komplexnejšie. Rozdiely sú v pneumatikách, výkone motora, množstve paliva, teplote okruhu..."

"Kubica absolvoval svoje dlhé jazdy s plne natankovaným autom v utorok ráno s ultrasoftami pre rok 2018, teda so zmesou, ktorá by mala byť mäkšia ako tohtoročné ultrasofty, s ktorými Massa absolvoval prvý stint pretekov. Nuž a po štrnástich kolách, po ktorých zašiel do boxov, bol v priemere o 0,6 sekundy na kolo rýchlejší ako Massa počas rovnakých kôl."

"Ale o koľko bola pneumatika pre rok 2018 rýchlejšia ako tohtoročná verzia využívaná Massom? Nevieme," odpovedal si Hughes. "Aký rýchly bol okruh? Bolo teplejšie a preto mal byť pravdepodobne o niečo pomalší ako pri stmievaní, keď sa súťažilo. Aké mali výkonnostné módy? Motor bol v závere svojho životného cyklu značne stočený. Prvé závery z dlhých jázd však boli také, že Kubica bol konkurencieschopný a ak by sme všetko upravili na rovnaké jednotky, azda aj rýchlejší ako Massa."

Kubica vraj na aute chcel vykonať zmeny, ale tím povedal, že všetko ostane tak, ako je. Zmeny potom prišli až pred stredajším programom a Sergej Sirotkin z nich podľa všetkého počas ranných dlhých jázd profitoval. "Jedna z nich bola v priemere o niečo málo rýchlejšia ako Kubicova. Ale o koľko sa tu postarali zmeny nastavenia? Kubica bol v priemere rýchlejší ako Massa, ale Sirotkin bol rýchlejší ako obaja. Pomohli mu okolnosti alebo to bolo reálne?"

V stredu popoludní dostal Kubica k dispozícii budúcoročné hypersofty a auto s malým množstvom paliva. Absolvoval dve takéto jazdy, pričom v prvej z nich sa dostal do premávky a pneumatiky sa mu potom prehriali.

"Pri druhom pokuse dosiahol čas 1:39,4, čo bolo pri zohľadnení všetkého pomerne nesúvislé kolo, v ktorom nepozbieral svoje najlepšie minisektory. Deň predtým dosiahol Lance Stroll s malým množstvom paliva čas 1:39,5, teda rovnaký ako v kvalifikácii. Keď sa teda pozrieme na tieto čísla, Stroll bol rovnako dobrý ako v kvalifikácii, ale Massa tam bol o sekundu rýchlejší. Nuž a Kubica zatienil Strolla len o jednu desatinku," pripomenul Mark Hughes.

Kubica mal v stredu tvrdiť, že starý motor Mercedesu už neposkytuje ani taký výkon, ako Renault, s ktorým testoval v priebehu ročníka. Auto vraj navyše bolo veľmi nedotáčavé. Problém mali spôsobiť aj hypersofty, ktoré síce boli rýchle, ale na tento okruh aj príliš mäkké: v prvom sektore ich teda bolo nutné šetriť, aby sa do konca kola príliš neprehriali.

"Ultramäkké pneumatiky z roku 2017, ktoré mal Massa, boli z hľadiska celého kola azda rýchlejšie. Postaral sa rozdiel v gumách a výkone motora o stratu deväť desatín sekundy na Massovo kvalifikačné kolo? Nuž a našiel Stroll značné množstvo svojho osobného výkonu oproti slabému výkonu v kvalifikácii tak, že vyrovnal ostatné 'pomalšie' vonkajšie okolnosti a vďaka tomu sa mu podarilo vyrovnať svoj kvalifikačný čas? To nevieme."

Celkovo by sme vraj mali prísť k záveru, že Kubica bol pri dlhých jazdách dobrý, ale z hľadiska jedného ostrého kola si nevedel optimálne pripraviť pneumatiky. V tomto smere to nebolo ideálne. To by vraj potvrdzovalo slová o tom, že počas testov na Hungaroringu bol s trojročným autom pri jazde s malým množstvom paliva o niečo pomalší ako Paul di Resta.

"Je Kubicovo trápenie sa z hľadiska jedného kola o tom, že mu chýbajú odjazdené kilometre?" kládol Hughes ďalšie otázky. "Je na pneumatikách niečo, čomu sa jednoducho nedokáže prispôsobiť? Alebo je to len o črtách nových hypersoftov na okruhu, ktorý bol pre ne príliš náročný? Teraz už vieme, čo myslí Paddy Lowe tým, keď povie, že je to komplikované."

Zaujímavo vyznieva aj záver celého blogu. "Je ironické, že testy v Abú Zabí pravdepodobne vytvorili viac otázok, ako poskytli odpovedí. Rozhodovanie Williamsu je tak ešte náročnejšie," dodal Mark Hughes.

Najnovšie z kategórie: Robert Kubica

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk