F1.sk F1.sk

Formula 1 awards alebo 33 naj momentov sezóny
zdroj: Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Formula 1 awards alebo 33 naj momentov sezóny

Ďalšia nová éra, ďalšie veľké nádeje a tentoraz konečne príjemné prekvapenie. Nové, agresívnejšie a hlavne rýchlejšie monoposty prekonávali bradaté rekordy. Po dlhých rokoch sme nemuseli toľko hundrať na Pirelli, ani so spotrebou paliva to už nebolo také zlé, proste sami piloti na čele s veteránom Felipe Massom priznali, že už "nejazdia ako babky", ale opäť si pretekanie užívajú.

A hoci sa to na prvý pohľad nezdá, výrazne sa zlepšili rozhodnutia komisárov - česť výnimkám. Doladiť už treba len tie nemožné motorové tresty, ktoré prekročili hranicu 700 stratených pozícii na štartovom rošte a okolo niektorých tratí treba vysypať tatrovku štrku, nech nikoho ani len nenapadne strihnúť si to krížom. Austrália nás síce vystrašila iba piatimi predbehnutiami, ale zvyšok ročníka sa niesol už v stabilizovanejšej fazóne. Napriek viacerým prípadom DRS obiehania sa samotné predbiehanie širších monopostov stalo opäť väčším umením.

Ďalšia nová éra bola po štyroch dekádach zrazu bez svojho "strýka Držgroša" - Bernieho Ecclestonea. Ešte horšie dopadol Ron Dennis a pre mnohých šokujúco sme po dlhých rokoch nemali na štarte úradujúceho majstra sveta. Nico Rosberg uvoľnil trón aj atmosféru v Mercedese. V tíme, ktorý najlepšie zvládol nástup turboéry, a ktorý si svoju dominanciu napriek úvodným problémom s roztopašnou “divou” napokon udržal. 

Tifosi zostali len rozpačité gestá, pretože strieborné šípy boli tentoraz zdolateľné. Ferrari rozbehlo túto sezónu vo veľkom štýle návratu na čelo, ale chýbala tomu tá povestná majstrovská dokonalosť. Nebolo to len o ázijskej časti ročníka. Pri podrobnom rozbore všetkých veľkých cien sa našlo viacero detailov, strategických zaváhaní alebo jednoducho smolných okolností, ktoré neumožnili Vettelovi snívať napriek sľubnej prvej polovici roka až do konca. Zo štvrtého titulu sa tak zaslúžene tešil Lewis Hamilton. 

Večná otázka znie: ZASLÚŽENE? 

Nuž, odpoveď je vskutku jednoduchá: získal najviac bodov a mal k dispozícii nielen špičkový monopost s najlepším pohonným agregátom a takmer dokonalou spoľahlivosťou, najrýchlejšími mechanikmi, ale aj potrebný kúsoček šťastia. Oproti ostatným trom sezónam totiž stratil Mercedes podstatnú časť svojho náskoku. Priemerne z ôsmich desatín sekundy na kolo na necelé dve. Okrem mínus jedného okruhu v Mexiku absolvoval Hamilton kompletný ročník bez vážnejšieho nedeľného zaváhania a dorovnal tak Schumiho rekord v bodovaní v každých pretekoch sezóny. 

Rok 2017 ale priniesol okrem majstrovského boja desiatky ďalších rekordov, zaujímavostí, pikošiek, bizarností a výnimočných situácii. Detailným rešeršom všetkých dvadsiatich veľkých cien som sa subjektívne pokúsil zostaviť ten najobjektívnejší rebríček sezóny. Berte ho prosím s nadhľadom a miestami s cieleným úsmevom na perách. Samého ma na konci prekvapilo, koľko sa toho udialo. 

Vaše osobné rebríčky, tipy, návrhy a pripomenutia si rád prečítam v diskusii. 

Valtteri Bottas, Lewis Hamilton a Sebastian Vettel na pódiu
Mercedes-AMG Petronas Motorsport

Poďme na to:

Doják roka: 

1. malý fanúšik Kimiho Räikkönena v Španielsku - Iceman premenil jeho slzy na žiarivý úsmev. (VIDEO TU!)

2. príbeh Billyho Mongera, ktorý pri hrôzostrašnej nehode v F4 prišiel o obe nohy. Po niekoľkých mesiacoch sa objavil v paddocku Silverstone ako špeciálny hosť Lewisa Hamiltona a zároveň ohlásil ambíciu znovu pretekať.

3. vyhrážky Ferrari o odchode z F1.

Defibrilátor roka: 

1. infarktový štart VC Singapuru - všetci sme to videli, väčšina z nás to prežila. Zároveň pre Ferrari trpká spomienka na VC Belgicka 2012. (VIDEO TU!)

2. nečakaný výbuch pneumatík Pirelli v samom závere VC Veľkej Británie - Vettel, Räikkönen.

3. nervózny záver Q1 v Monaku - trápiaceho sa Hamiltona definitívne zastavili žlté vlajky.

Maldonado roka

1. hodiny Valtteriho Bottasa pri jazde za Safety car na VC Číny.

Bonus: náhradník snov - Antonio Giovinazzi. Dvakrát rozbil Sauber a raz Haas.

Vysielačka roka

1. Inžinier Maxovi Verstappenovi na VC Mexika: “…stačí keď dorovnáš Bottasove časy, skús ísť pomalšie…” Max po ďalšom rýchlom kole: “Fakt ma to mrzí…"

2. Räikkönen a Alonso - celoročné vysielanie! Vyberáme Kimiho škriekanie a domáhanie sa volantu pri reštarte v Baku a Fernandovu KARMU smerom k Palmerovi v Monze.

3. Esteban Ocon na adresu Sergia Péreza po ďalšej vzájomnej kolízi v Spa: “...chcel ma zabiť?"

4. Jenson Button Alonsovi pred štartom VC Monaka: “...očúram ti sedačku…”

5. Carlos Sainz po štvrtom mieste v Singapure: “Boom Shaka Laka…”

Humanitárny čin roka:

1. Lewis Hamilton sa rozhodol stať vegánom.

Bonus: koniec Shoey - Ricciardovho oslavného pitia šampanského zo spotenej topánky.

Zatmenie roka

Sebastian Vettel - VC Baku a jeho skratový náraz do Lewisa Hamiltona počas výjazdu safety car. (VIDEO TU!)

Outfit roka:

1. ružová Force India

2. plechovkový dizajn Toro Rosso

3. tradične kreatívni japonskí fanúšikovia

Plačko roka

Romain Grosjean - neohrozene a bezkonkurenčne, až ho legendárne v USA umlčal šéf Günther Steiner: “Shut uuuup!!!” Treba však pripomenúť, že usmoklené sťažnosti zo všetkých strán sa tento rok geometricky množili a miestami boli už fakt detinsky otravné!

Kvalifikant roka:

1. Lewis Hamilton - celkovo 11 pole positions v sezóne a prekonanie historického rekordu Michaela Schumachera položili základ zisku štvrtého titulu majstra sveta.

2. Nico Hülkenberg - bilancia 18:1 nad tímovými kolegami Palmerom a Sainzom.

3. mladíci Lance Stroll a Esteban Ocon na Monze - v ťažkých daždivých podmienkach obsadili skvelé štvrté a piate miesto. Po trestoch oboch Red Bullov sa posunuli ešte vyššie, hneď za Hamiltona.

- po započítaní všetkých trestov je (čisto štatisticky) najlepším kvalifikantom sezóny Sebastian Vettel - priemerná pozícia: 3,15.

- bez započítania trestov je najlepší Valtteri Bottas - priemerné miesto 3. Iba fínska dvojka Bottas - Räikkönen prešla v každej kvalifikácii roka do Q3.

Lewis Hamilton dostal prilbu Ayrtona Sennu
TASR/AP

Manéver roka

1. Vettel vs. Ricciardo na VC Číny (VIDEO TU!)

2. trojsúboj Ocon - Alonso - Hülkenberg na VC Austrálie a paradoxne aj na VC Belgicka

3. Ricciardo vs. Räikkönen na VC Talianska + Verstappen vs. Hamilton na VC Malajzie

4. Hamilton vs. Alonso na VC Mexika + Hamilton vs. Vettel na VC Španielska

5. Magnussen vs. Massa na VC Singapuru

Pódium roka

Fotograf Daniel Ricciardo v Japonsku narobil potajomky šibnuté selfie grimasy do telefónu Hamiltona. (VIAC TU!)

Stíhacia jazda roka:

1. Lewis Hamilton na VC Brazílie - po štarte z boxovej uličky skončil v cieli na štvrtom mieste, iba päť sekúnd za víťazným Vettelom.

2. Max Verstappen na VC USA - šestnáste miesto na štarte, v cieli štvrtá priečka po dodatočnom treste za nepovolené predbehnutie tretieho Räikkönena skrátením si trate.

3. Sebastian Vettel v Kanade, Malajzii a Mexiku - vplyvom viacerých okolností prepad na chvost štartového roštu a v cieli zhodne štvrté miesto.

Bonus: Daniel Ricciardo na VC Azerbajdžanu v Baku - po štarte z desiateho miesta sa vyhol všetkým "prúserom", profitoval zo zaváhaní a problémov favoritov a nakoniec prekvapujúco vyhral najbláznivejšie preteky v roku.

Šou roka

1. predstavovačka na VC USA feat. Michael Buffer.

2. F1 Live v uliciach Londýna.

3. Hungaroring - fantastická atmosféra, ktorú vytvorilo množstvo slovenských a českých fanúšikov.

Tlačová konferencia roka: VC Veľkej Británie - Bottas a Räikkönen po pretekoch znudene čakajú na víťazného Hamiltona, ktorý sa hádže do miestneho davu nadšených fanúšikov.

Citát roka:

1. Kevin Magnussen: "Suck my balls, mate…” na adresu Hülkenberga v Maďarsku.

2. Max Verstappen: "Som rád, že sme vypadli všetci traja…” na margo úvodnej nehody v Singapure.

3. Helmut Marko: “…musíte mať gule urobiť odvážne rozhodnutia týkajúce sa výmeny pilotov…” vs. Toto Wolff: “My v Mercedese uvažujeme radšej hlavou…”

Štartér roka

Valtteri Bottas na VC Rakúska a jeho raketový odpich s predchádzajúcim miernym pohybom - prekvapujúco v súlade s pravidlami a povolenou odchýlkou. Super štart, tentoraz až z tretej priečky, zabezpečil Bottasovi triumf pred oboma pilotmi Ferrari aj na VC Ruska.

Nehoda roka:

1. Vettel vs. Stroll - v dojazdovom kole VC Malajzie

2. Grosjean vs. odtokový kanál v Malajzii

3. Button vs. Wehrlein na VC Monaka

Poverčivosť roka

1. Red Bull RB13 - (Un)lucky for someone. Nuž, neviem či marketéri z Red Bullu budú tak skoro provokovať šťastenu!? Auto zaznamenalo presne trinásť vypadnutí!

2. Už trinásť rokov platí, že ten, kto vyhrá VC Maďarska, sa nakoniec nestane majstrom sveta. Naopak, triumf v Suzuke prináša od roku 2012 titul.

3. Rekordman Nico Hülkenberg odjazil už 135 VC a ešte ani raz nestál na pódiu.

Bonus: výstavnú sériu dosiahol Esteban Ocon - 55 dojazdov v jednosedadlových monopostoch ukončil až Grosjean na Interlagose.

Selfpromo roka

1. Fernando Alonso - vlastná značka oblečenia Kimoa, účasť na Indy 500 (vybuchol mu tam inak motor Honda), testy LMP1 a LMP2, lehátko v Maďarsku, eSport tím, motokárový okruh a k tomu niekoľko podľa vlastných slov majestátnych výkonov. V celkovom hodnotení šampionátu obsadil pätnástu priečku, štyri body pred tímovým kolegom Vandoornom.

Bonus: neohrozeným kráľom sociálnych sietí napriek tomu zostáva Lewis Hamilton!

Parťáci roka

1. Pérez + Ocon = konflikt v Kanade prerástol do nehôd v Baku a v Belgicku. K tomu niekoľko menších incidentov, až sa ich vedenie Force Indie rozhodlo skrotiť striktnou tímovou réžiou.

2. Kvjat + Sainz = napätá atmosféra vyvrcholila kamikadze nehodou v superrýchlej sekcii okruhu Silverstone.

3. Ricciardo + Verstappen = druhá zákruta po štarte na Hungaroringu. Max zostrelil Daniela, ten mu venoval prostredník. Neskôr sa ich vzťahy upokojili a pobavili nás viacerými vtipnými zákulisnými videami. Napr. porcovanie durianu v Singapure.

Výhovorka roka

Lewis Hamilton pred podujatím F1 Live v Londýne: “Moji milovaní fanúšikovia, musím si ísť oddýchnuť…" - a ako jediný pilot sa nezúčastnil skvelej akcie, ale uprednostnil dvojdňový výlet s partičkou na ostrove Mykonos.

Vyhadzov roka:

1. Daniil Kvjat - ruské torpédo sa stalo najmilším talizmanom Maxa Verstappena. Všetky tri jeho degradovania premenil Verstappen hneď v nasledujúcich pretekoch na víťazstvo.

2. JolyON - JolyOFF Palmer - 35 VC, až dvakrát na bodoch, celkovo ich nazbieral deväť. Hülkenberg ich len v tejto sezóne získal 43.

3. Monisha Kaltenbornová - prvá šéfka tímu ženského pohlavia dostala padáka pred VC Azerbajdžanu.

Prestup roka:

1. McLaren - Renault - Sainz - Toro Rosso - Honda

2. technický riaditeľ FIA Marcin Budkowski do Renaultu

3. Brendon Hartley do Toro Rosso

Bodyguard roka

Kimi Räikkönen na VC Maďarska napriek "pindaniu" dokonale ochránil Sebastiana Vettela a double Ferrari.

Trapas roka

1. pred VC Maďarska oznámenie o povinnom nasadení systému HALO - svätožiara od sezóny 2018.

2. zrušený druhý tréning pred VC Číny kvôli smogom zníženej viditeľnosti a záchranným helikoptéram, ktoré tak nemohli vzlietnuť.

3. prerušenie kvalifikácie na VC Talianska na vyše dve a pol hodiny kvôli hustému dažďu.

Bonus: návrh nových motorových pravidiel - viac ako kritika popredných automobiliek zaujala jeho vágnosť a pochybná účinnosť.

smog v Šanghaji
F1.com

Taxikár roka

1. Pascal Wehrlein na Sauberi ochotne zviezol Sebastiana Vettela po dojazdovom kole a nehode so Strollom v Malajzii. Staršiemu kamarátovi sa tak revanšoval za starostlivosť po januárovej nehode na Pretekoch šampiónov. Wehrlein následne vynechal úvodne dve VC sezóny.

Bonus: Lewis Hamilton pred štartom VC USA štýlovo povozil Usaina Bolta.

Kauza roka

1. tajné spaľovanie oleja

2. ilegálne predhrievanie závesov

3. nové logo F1

Bonus: Toto Wolff na oslave Vettelovej 30tky

Fušerina roka

1. poruchy Ferrari - potrubie v Malajzii a sviečka v Japonsku pripravili Vettela o šancu bojovať do konca sezóny o titul. Okrem toho netreba zabúdať na paranormálnu chybu riadenia v Maďarsku i zásadné problémy s turbodúchadlom na začiatku sezóny. V globále menšie poruchy, ale s devastačným vplyvom. Najmä keď Hamiltonov Mercedes bol takmer dokonalý. Aj preto sa 25-bodový náskok po Monaku zmenil na 66-bodovú stratu po Austine.

2. pohonný agregát Honda - slabý výkon, ešte horšia spoľahlivosť, minimálny progres, nekonečné množstvo nasadených jednotiek.

3. pohonný agregát Renault - katastrofálna spoľahlivosť, ale aspoň zlepšujúci sa výkon, ktorý nakoniec pomohol k trom triumfom Red Bullu ehm Tag Heuer.

4. žraločie plutvy a rebrinovité T-krídla.

5. motorové mikrofóny testované Force Indiou.

Politik roka

and Oscar goes to...Toto Wolff - šéf Mercedesu zručne a elegantne zablokoval všetko v prospech Mercedesu a bezostyšne poprel aj to, čo Lauda priznal!

Inovácia roka

1. eSports séria - fantasticky zorganizovaný šampionát elektronickej F1

2. Stegosaurus - Force India

3. nové šampanské s kamerkou

4. menovky na monopostoch a videá priamo z jazdeckých brífingov

5. rozhovory po kvalifikácii priamo na cieľovej rovinke

Zátka roka

1. Valtteri Bottas akože nenápadne pomohol Hamiltonovi v Španielsku i v Japonsku. Ako bolestné dostal tretie miesto v Maďarsku...

2. skoro zabudnutý incident ako Hamilton v Bahrajne úmyselne zdržal Ricciarda v nájazde do boxov a bol zato následnej potrestaný.

3. Max Verstappen v Melbourne brzdil Hamiltona a pomohol tak k víťazstvu Vettelovi. O dva týždne v Číne rovnaká situácia, ale v opačnom garde. Zaseknutý Vettel, víťazný Hamilton.

Comeback roka

1. Robert Kubica - už jeho testy v Renaulte boli veľkým príbehom a nakoniec bojuje o miesto vo Williamse.

2. Paul di Resta nahradil chorého Massu v Maďarsku.

3. Jenson Button - ambasádor McLarenu z donútenia nahradil Alonsa v Monaku.

4. Dvojsedadlová formula s motorom V10 pre vyvolených.

5. Alfa Romeo Sauber F1 Team od roku 2018.

Best of F1.sk:

1. Hamilton tu poď!

2. Štofi Rosina označil Massu za dementa

3. "Gina davanti e dietro tutti quanti!"

4. Rozhovor s Ľubom Višňovským 

5. Mercedes natočil reklamu v Maranelle

Špeciálna cena za celosezónne dielo

Sport TV ako jedna z mála televíznych staníc na svete odvysielala úplne všetky tréningy, kvalifikácie a preteky sezóny 2017. Navyše s ojedinelým benefitom dvoch zvukových stôp v slovenskom a českom jazyku. Celému produkčnému tímu patrí aj touto cestou moja vďaka. Nie sme síce dokonalí, ale makáme s vášnivo otvoreným zadným krídlom.

Števo Eisele, komentátor


Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk