F1.sk F1.sk

Svätožiara dvihne váhu áut až o štrnásť kilogramov
zdroj: Mercedes/Twitter

Svätožiara dvihne váhu áut až o štrnásť kilogramov

Počas tohto víkendu vidíme monoposty Formuly 1 naposledy bez ochrany hlavy, pretože od novej sezóny budú musieť byť vybavené svätožiarou. Tá mala byť pomerne ľahká a minimálna váha áut bola kvôli nej zvýšená "len" o šesť kilogramov, no nebude to stačiť.

Technický riaditeľ Williamsu Paddy Lowe už pred niekoľkými dňami povedal, že to nie je len o tom, aby sme svätožiaru pripli na auto. Musí k nej pribudnúť aj "neviditeľná" vnútorná štruktúra, vďaka ktorej sa s ňou budú dať zvládnuť nárazové testy. Nemôže totiž držať na dvoch skrutkách.

V piatok sme "halo" videli na monopostoch Valtteriho Bottasa, Marcusa Ericssona i Antonia Giovinazziho, pričom Haas svätožiaru ako prvý aerodynamicky vylepšil. Nové pravidlá to povoľujú. Toto je však len začiatok a pribudne toho omnoho viac, no sotva by chcel niekto takto skoro odkryť svoje karty.


Svätožiara spôsobuje problémy, pretože predlžuje napríklad čas, ktorý jazdec potrebuje na vystúpenie z auta. V budúcom roku to treba zvládnuť za sedem sekúnd, ale Valtteri Bottas na to vo štvrtok potreboval 9,59 sekundy.

Auto Motor und Sport pripomína, že šasi musí pri testoch odolať záťaži vyvíjanej spredu, zo strany, ale aj zhora. Vnútorné uchytenie svätožiary teda bude pomerne komplikované a postará sa o zvýšenie váhy. Podľa zdrojov z Force Indie ide celkovo až o štrnásť kilogramov, pričom minimálna váha áut stúpne len o šesť kilogramov na 734 kg! Je teda pravdepodobné, že niektoré stajne ju prekročia a budú strácať cenný čas.

Problém spôsobuje aj distribúcia váhy, pri ktorej by bolo potrebné dosiahnuť pomer prednej a zadnej časti približne 45:55 percent, no takto to bude ťažké.

"Máte na výber," povedal pre AMuS technický riaditeľ Force Indie Andy Green. "Buď vezmete dodatočné závažia a akceptujete, že budete šesť až osem kilogramov nad limitom, alebo zmeníte architektúru auta."

A tu by už išlo o zmenu pozície predných kolies, motora, chladičov a mnohých ďalších vecí. Ak by ostal rázvor kolies rovnaký, tak by boli niektoré ťažšie súčiastky presunuté smerom dopredu - svätožiara má totiž tendenciu posunúť distribúciu váhy smerom dozadu.

"Nuž a hlúpe je to, že ešte nepoznáme pneumatiky pre rok 2018," zdôraznil Green. "Prvýkrát si ich vyskúšame po týchto pretekoch v Abú Zabí a až potom budeme môcť s určitosťou povedať, akú distribúciu váhy potrebujeme."

Vyššia váha a aerodynamické dôsledky mierne uškodia časom na kolo. Odborníci podľa Auto Motor und Sportu očakávajú, že nové autá budú v Austrálii o pol sekundy na kolo pomalšie ako teraz.

Najnovšie z kategórie: Bezpečnosť

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk