F1.sk F1.sk

Prečo bude výroba motorov pre nezávislého výrobcu nereálna aj po roku 2021?
zdroj: Twitter

Prečo bude výroba motorov pre nezávislého výrobcu nereálna aj po roku 2021?

Mario Illien patrí medzi známych formulových motorárov a so svojou firmou Ilmor by sa po rokoch rád vrátil na scénu. Nebude to však také jednoduché, pretože aj keď sú podľa neho novo navrhnuté pravidlá dobré, tak či tak si vyžiadajú obrovské investície.

Rád by spoznal viac detailov týkajúcich sa prietoku paliva, tlakových senzorov vo valcoch, ale aj slobody týkajúcej sa turba. Všade možne sú totiž skryté detaily, ktoré by sa postarali o zvýšenie nákladov.

Vo vynikajúcej aktuálnej analýze Auto Motor und Sportu sa objavili informácie týkajúce sa toho, prečo by to mali nezávislí výrobcovia ťažké. V Ilmore momentálne pracuje 87 zamestnancov, ale motorárne Ferrari a Mercedesu ich zamestnávajú vyše 500. Nuž a ak by bolo potrebné do vývoja nových jednotiek investovať možno sto miliónov dolárov, Illien by na to nemal - Ferrari a Mercedes by však pokojne investovali aj 200.

Ilmor v súčasnosti dodáva motor pre sériu IndyCar, ktorého vývoj od čistého hárku papiera až po nasadenie do áut vyšiel na 7,5 milióna eur, k čomu treba prirátať ročné náklady na vývoj, zhotovovanie a nasadzovanie motorov vo výške štyroch miliónov eur. Dá sa to však zvládnuť, pretože tímy IndyCar musia Ilmoru za každé svoje auto zaplatiť 950 000 eur ročne. Výrobca dokáže profitovať.

Vo Formule 1 bude od budúceho roku motory možné dodávať (len) za 12 miliónov eur ročne, čo je však pre nezávislú firmu likvidačná suma. Ak by totiž do vývoja išlo 100 miliónov a Ilmor by si našiel dvoch odberateľov, tak by za štyri roky dostal "len" 96 miliónov. Keď k tomu prirátame množstvo ďalších nákladov, nemal by šancu na zisk.

Ostatní výrobcovia majú napríklad aj dynamické testovacie stanovisko pre motor a prevodovku, ktoré podľa Maria Illiena stojí 20 až 25 miliónov eur. "Niečo takéto my nemáme," smutne skonštatoval. "V princípe je však návrh krokom správnym smerom. Technika musí byť jednoduchšia a lacnejšia. Pre súkromného výrobcu je to však bez pomoci zvonku aj tak nezvládnuteľné... Bez sponzora, ktorý by nám stál za chrbtom, takýto motor pre Formulu 1 postaviť neviem."

Pre IndyCar dodáva Ilmor 2,2-litrové biturbo V6, ktoré pri tlaku 0,5 baru produkuje 720 koní. V zásade to nie je o toľko odlišný motor ako ten, s ktorým by chcela súťažiť v F1. Mali by sme len jedno turbo a okrem toho KERS navyše.

"Ale je v tom mnoho skrytých vecí, ktoré ťahajú náklady. Už len keď si staviate vlastné turbo, tak je to drahé. My ho v IndyCar kupujeme od výrobcu Borg Varner a jeden kus stojí 3 000 dolárov. A aj na KERS treba veľa peňazí. Keď si ho dáte vyrobiť u veľkého výrobcu, zaplatíte za to celý majetok - a ak si chcem elektromotory vyrobiť sám, musím zamestnať ľudí. A hlavne nájsť tých správnych."

"Dôležité je aj to, čo plánuje FIA s hranicou prietoku paliva," pokračoval Illien, podľa ktorého by mali súčasní výrobcovia pri zachovaní dnešnej situácie obrovskú výhodu - a aj v prípade, ak by bolo množstvo paliva a objem prietoku posunutý nahor. S celým týmto systémom totiž majú už veľké množstvo skúseností.

Okrem toho je problém aj s tlakovými senzormi, ktoré sú vo valcoch - jeden z nich stojí približne 2 800 eur. Podobne vysoké položky sú absolútne na všetko a tieto veci sa menia ako na bežiacom páse. Nuž a veľmi ťažké je to s MGU-H. "Vývoj jednotky MGU-H vyjde tak draho, ako vývoj spaľovacieho motora. Do tohto idú neskutočné peniaze. A vždy, keď zmeníte vlastnosti motora a zabezpečíte lepšie spaľovanie, musíte tomu prispôsobiť aj turbo a MGU-H," zdôraznil Mario Illien.

Švajčiar okrem toho skritizoval aj zníženie počtu dostupných motorov zo štyroch na tri, čo označil za "stroj na spaľovanie peňazí". Každá úprava motora bude musieť na testovacom stanovisku zvládnuť vyše 5 000 skúšobných kilometrov, čo je takmer tridsať hodín testov na každú jednu novinku! A jedna testovacia hodina vyjde na 4 000 eur. 

Aj vzhľadom na toto všetko je vstup do F1 pre nezávislého výrobcu motorov takmer nereálny...

Najnovšie z kategórie: Mario Illien

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk