F1.sk F1.sk

Brawn vysvetlil, prečo musíme mať motorové tresty
zdroj: Mercedes AMG Petronas

Brawn vysvetlil, prečo musíme mať motorové tresty

Jedným z najnepopulárnejších aspektov športu sú motorové tresty. Každý jazdec dostane na sezónu k dispozícii po štyri kusy jednotlivých súčiastok pohonnej jednotky, no keď ich nasadí viac, čakajú ho tresty.

Situácia dospela tak ďaleko, že pretekári Hondy si v tomto roku odpykali už 380 trestných pozícií a jazdci Renaultu 310. Ako-tak sú na tom len vo Ferrari a v Mercedese, kde mali zatiaľ len po 20 trestných miest.

Tieto obmedzenia platia preto, aby pomohli zabrániť eskalovaniu nákladov. Pohonné jednotky sú mimoriadne drahé a nebyť trestov, tak by tímy nasadzovali nový motor do tréningov a potom aj do kvalifikácie a pretekov. 

Presne toto pripomenul aj športový šéf F1 Ross Brawn. Zdôraznil, že ak by boli motorové súčiastky lacnejšie, nikto by nič neriešil - do roku 2021 sa však v tomto smere podľa všetkého nič nepohne, lebo pravidlá ostanú také, aké sú v súčasnosti.

"Podľa mňa sa musíme pokúsiť postarať o to, aby sme pri nových motoroch mali súčiastky, ktorých výmena by bola kedykoľvek ekonomická," povedal Brawn na brífingu s novinármi. 

Angličan svoje slová ďalej rozviedol: "Ak by sme prešli k inému dizajnu turbodúchadla, k homologovanému turbu, ktoré by stálo 2 000 alebo 3 000 dolárov, tak prečo by sme sa mali zaoberať obmedzovaním počtu nasadených kusov?"

"Ale keď je turbo také drahé a komplikované ako dnes, tak musíme mať tieto obmedzenia," dodal Ross Brawn.

V IndyCar majú napríklad štandardizované turbo, ktoré dodáva externá spoločnosť v cene 3 000 dolárov za kus. Ak by sa niečo podobné podarilo dosiahnuť aj v F1, mohli by si tímy turbá meniť ako na bežiacom páse. Hlavne Ferrari však ostro vystúpilo proti akejkoľvek štandardizácii a všetko si chce vyrábať vo vlastnej réžii. Presadenie nových návrhov teda vôbec nebude jednoduché.

Ešte drahšia ako turbo je jednotka MGU-H, s ktorou sa od roku 2021 práve preto už vôbec neráta.

Najnovšie z kategórie: Liberty Media

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk