F1.sk F1.sk

Abiteboul a detailný pohľad Renaultu na nové motorové návrhy
zdroj: TASR/AP

Abiteboul a detailný pohľad Renaultu na nové motorové návrhy

Keď Medzinárodná automobilová federácia (FIA) spolu s Liberty Media prezentovala návrhy nových motorových pravidiel pre rok 2021, traja súčasní výrobcovia okamžite vystúpili proti nim: spravili tak zástupcovia Ferrari, Mercedesu i Renaultu.

"To, čo nám bolo prezentované, je celkom nový motor," vysvetlil svoj postoj šéf Renaultu Cyril Abiteboul pre Auto Motor und Sport. "A to je pre nás veľká výzva. Znamená to celkom nový vývoj a nový projekt, nasadenie viacerých ľudí a nové investície. Najskôr to budeme musieť vysvetliť predstavenstvu."

"Druhý problém je v tom, že nevieme, ako bude Formula 1 v roku 2021 vlastne vyzerať. Aké budú šasi? Aké opatrenia na znižovanie nákladov budú platiť? Ako sa budú deliť financie? Zatiaľ nepoznáme celý obraz. Dostali sme návrhy nového motorového konceptu, ale posúdiť to budeme môcť až vtedy, keď budeme poznať ostatné súčiastky puzzle," skonštatoval Francúz.

Ďalšie neznáme sa týkajú toho, aké motorové súčiastky napokon budeme využívať: "Zbavíme sa MGU-H, alebo nám ostane? Z dnešného pohľadu musím povedať, že MGU-H nenávidím, ale do roku 2020 budeme mať tento problém pod kontrolou. Poznáme príčiny ťažkostí a už na začiatku ročníka sme vedeli, že teraz, na jeho konci, na to doplatíme."

"V roku 2020 budeme mať všetci spoľahlivé motory a ich výkon bude vyrovnaný. Pre výrobcov i pre zákazníkov to bude lacnejšie. S novým motorovým konceptom však začne všetko od nuly. Ak nebudú platiť dodatočné reštrikcie, tak to môže byť drahé. Opäť budeme mať výrobcov, ktorí stavia na správne a nesprávne riešenia, takže pole sa rozdelí do dvoch skupín. Niekto opäť vyhodí šialené peniaze, ale dlhšie sa nedočká žiadnych výsledkov. Preto osobne nevidím dôvod ustúpiť od súčasného konceptu. Keď si chceme stabilizovať fanúšikovskú základňu, musíme stabilizovať aj techniku. Toto sú moje obavy," hovoril ďalej Abiteboul.

Jeden z návrhov hovorí aj o väčšom počte štandardizovaných súčiastok. Ferrari ostro vystúpilo proti tomuto kroku a nepozdáva sa to ani Renaultu. Výrobcovia si chcú vyvíjať vlastnú technológiu. "Príliš veľké množstvo štandardizovanej techniky nie je v našom záujme. Potom sa už musíme sami seba spýtať, načo vlastne potrebujeme rôznych výrobcov. Ale ako som povedal, zatiaľ nevieme, akou cestou sa budeme uberať. Motor sa už v budúcnosti nemá starať o rozdiel? Má byť šasi dôležitejšie ako motor? Toto je pre nás len začiatok diskusií. Potrebujeme viac informácií o celkovom pláne i o samotnom motore."

Celkom nový motor by podľa Abiteboula stál "okolo 100 miliónov eur", no odborník priznal, že lacné to nie je ani v súčasnosti. Keďže už neplatí žetónový systém, výrobcovia vlastne každoročne stavajú nové motory. 

"Je to tak," prikývol. "Niečo s tým musíme spraviť a aj preto sa mi zdá byť cieľový rok 2021 ešte dosť vzdialený. Niečo potrebujeme spraviť už dovtedy. Nuž a navyše nevieme, ako bude svet vyzerať v roku 2021. Definujeme motor pre obdobie, v ktorom už budú výrobcovia automobilov vyvíjať azda celkom inými smermi. Načasovanie nie je správne. Nechcem však len kritizovať, ale mám návrh: nechajte nás na základe súčasného motora vyvíjať niečo lepšie. Krok po kroku smerom k roku 2021."

"Od roku 2019 by sme napríklad mohli zvýšiť prietok paliva tak, aby jazdci mohli útočiť počas celých pretekov. Môžeme zvýšiť aj otáčky, aby boli motory hlučnejšie. Nuž a okrem toho môžeme štandardizovať niekoľko súčiastok tak, aby boli rozdiely vo výkonnosti menšie a aby klesli náklady pre výrobcov i pre zákazníkov. Nemusíme čakať do roku 2021. Aktuálny motor nie je perfektný, ale nie je ani taký zlý, ako sa hovorí."

Abiteboul je presvedčený o tom, že novo navrhovaný motor by nemohol vyrobiť žiadny nezávislý výrobca. Nemal by na to peniaze a do hry by mohol vstúpiť len s podporou nejakej automobilky. "Takýto motor by však pre automobilové koncerny nebol atraktívny. Preto sa FIA a Liberty pýtam: Koho chcete týmto formátom prilákať?" položil otázku Cyril Abiteboul.

Najnovšie z kategórie: Renault

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk