F1.sk F1.sk

Analýza: Brawn vysvetľuje, prečo je nutné prísť s novými typmi motorov
zdroj: Mercedes AMG Petronas F1 Team

Analýza: Brawn vysvetľuje, prečo je nutné prísť s novými typmi motorov

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) nedávno prezentovala plány týkajúce sa nových motorových pravidiel, ktoré by mali vstúpiť do platnosti počnúc rokom 2021. Ibaže ako sa dalo očakávať, niektorí zo súčasných výrobcov okamžite vystúpili proti nim. Nechcú nič meniť a zdá sa, že si chcú zabetónovať súčasnú pozíciu.

Lídrom športu to však nevonia, pretože ak sa nič nezmení, nikdy neprilákajú nových výrobcov. Podľa Rossa Brawna je preto nutné robiť ďalšie kroky. "Súčasný motor je neuveriteľným inžinierskym kúskom, ale nie je to práve najlepší pretekársky motor," povedal športový riaditeľ F1 pre BBC Sport

"Je veľmi drahý, nerobí žiadny hluk a jeho súčiastky sa kvôli kontrole počtu použitých kusov starajú o tresty, čo z F1 robí frašku. Navyše sú medzi jednotlivými súťažiacimi veľké výkonnostné rozdiely a ak to ostane v súčasnom stave, tak sem nikdy neprilákame nikoho nového, kto by chcel vyrábať motory."

Od roku 2014 máme v F1  1,6-litrové turbá V6, na čom by sa nič nemalo meniť ani od roku 2021. Podľa aktuálnych návrhov však prídeme o systém MGU-H a systém MGU-K bude o niečo silnejší. Energiu si bude možné strategicky šetriť aj niekoľko kôl a motory by mali točiť viac otáčok. Súčasní výrobcovia sú nespokojní hlavne preto, že si to žiada dodatočné investície a motory musia navrhnúť od nuly.

"Reakciami som bol tak trochu šokovaný," priznal Brawn narážajúc na to, že výrobcovia sa zúčastnili jednotlivých stretnutí a o návrhoch vedeli. "Možno sme to mohli prezentovať o niečo inak, ale nečakal som takéto silné reakcie. Od toho okamihu sme už mali aj ďalšie stretnutie a aj som to povedal. Ak sú najviac sklamaní práve z toho (zo spôsobu prezentácie nových pravidiel, pozn. red.), tak sa ospravedlňujem. Ale nezabúdajme na to, čo chceme dosiahnuť."

Nemusí však ostať pri týchto návrhoch a kompetentní sú otvorení aj novým nápadom, ktoré by pomohli naplniť stanovené princípy. "Ak výrobca predvedie lepší spôsob, ako to spraviť, ako ten, ktorý sme predložili, bude lacnejší, viac osloví fanúšikov, pritiahne nových výrobcov... tak prečo nie?Nie sme pripútaní k žiadnemu konkrétnemu riešeniu. Ale vzhľadom na našu expertízu a na nami odvedenú prácu sú práve toto riešenia, ktoré môžu fungovať. Keď niekto navrhne iné riešenie, ktoré dosiahne rovnaký cieľ, nepovieme NIE."

S veľmi vážnymi vyhrážkami prišiel prezident Ferrari Sergio Marchionne, ktorý pohrozil dokonca odchodom zo športu. Podľa všetkého sa mu nepozdávala hlavne navrhovaná štandardizácia niektorých súčiastok. Pohonné jednotky musia byť podľa neho unikátne a rôznorodé.

"Chápem dôležitosť toho, aby sme si zachovali identitu motora Ferrari alebo Mercedes. Musia vedieť povedať: 'Toto je náš motor.' Nemyslím si, že sme zašli za túto hranicu, ale po predložení návrhu sa s týmito ľuďmi určite potrebujeme stretnúť a pochopiť, s čím ešte súhlasia a s čím už nie. Všetci výrobcovia súhlasia s väčšinou návrhov, iba nie s ich rovnakou časťou," vysvetlil Ross Brawn.

Toto Wolff z Mercedesu bol proti novému motoru preto, lebo vraj vyvolá obrovské náklady. Brawn to však odmietol a po ekonomickej stránke by to vraj vôbec nebolo také zlé. Práve naopak.

Ross Brawn reagoval aj na to, čo povedal Niki Lauda. Formula 1 vraj generuje o niečo nižšie príjmy a naopak viac investuje do marketingu: na konto stajní tak tečie menej peňazí. "Počas mnohých rokov každý kritizoval nedostatočný vývoj F1 týkajúci sa komerčnej stránky - sociálnych sietí, fanúšikov a všetkého možného. Teraz to robíme, ale niečo to stojí," uznal Brawn, podľa ktorého sa však "tieto investície v priebehu niekoľkých rokov vyplatia. Situácia sa zlepší. Sme si však vedomí aj toho, že tímy by potrebovali presnejšie vedieť, aké budú čísla."

Pri slovách o vývoji nových motorov Brawn uznal, že spoločnosti ako Ilmor či Cosworth by to síce nemali jednoduché, ale za pomoci určitých partnerov by prípravu nových agregátov mohli zvládnuť. "Sponzorom by mohla byť automobilka, prípadne komerčná spoločnosť, ktorá by chcela mať na motore svoje meno. Momentálne nie je vstup do F1 reálny pre nikoho - ja však verím, že vieme vytvoriť prostredie, v ktorom by to bolo životaschopné."

Jednou z príčin, pre ktoré je nutné prísť s novým motorom, sú aj súčasné motorové tresty. Celkovo bolo v priebehu ročníka udelených už okolo 700 (!) trestných pozícií. "Neviem, ako by sme sa toho mohli zbaviť so súčasnými motormi. Ich súčasti sú totiž veľmi drahé a myšlienkou, ktorá stojí za obmedzením počtu komponentov, je práve znižovanie nákladov a zabránenie mrhaniu," dodal Ross Brawn.

Najnovšie z kategórie: Liberty Media

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk