F1.sk F1.sk

Autosport háji Ferrari: Ľudia F1 nesledujú preto, aby videli mobilné plechovky
zdroj: TASR/AP

Autosport háji Ferrari: Ľudia F1 nesledujú preto, aby videli mobilné plechovky

Aktuálnou situáciou týkajúcou sa hrozby Ferrari hovoriacej o možnom odchode zo športu, sa v súčasnosti zaoberá celý formulový svet. Najskôr to boli názory zväčša v štýle, že "keď chcú, nech idú", no postupne silnie aj druhá strana.

Dieter Rencken z Autosportu vo svojom príspevku upozornil, že tieto veci nemôžeme brať na ľahkú váhu. Hodnota Formuly 1 by po odchode Ferrari dramaticky klesla a fanúšikov by táto séria potom príliš nezaujímala. 

Nuž a uvedomiť si treba aj to, že Sergio Marchionne je svojský človek a na rozdiel od jeho predchodcu Lucu di Montezemola sa od neho dajú čakať rázne rozhodnutia. Navyše to nie je rodený pretekár a súťaženie nemá v krvi. Je to obchodník, ktorému Formula 1 nehovorí toľko, čo mnohým iným.

Rencken pripomenul výhody, ktoré Ferrari požíva. Napríklad má veto, ktorým môže odmietnuť dôležité pravidlá a nezanedbateľné sú aj finančné výhody, pretože napriek minuloročnému tretiemu miestu dostalo od Manažmentu F1 najviac peňazí spomedzi všetkých tímov: celkovo devätnásť percent delených zdrojov. Majstrovský Mercedes sa dostal "len" na osemnásť percent a Force India, ktorá bola v poradí štvrtá, nemala ani osem percent. 

Je pochopiteľné, že šéfovia Scuderie nebudú chcieť prísť o žiadnu zo svojich výhod a budú si ich tvrdo brániť. Či to už budú výhody finančné alebo technické.

"Ferrari pôsobí v F1 v záujme vybrúsenia svojej reputácie výrobcu vytúžených luxusných produktov, čo opodstatňuje prémiové cenové ohodnotenie áut," konštatuje Dieter Rencken. "A high-tech luxusný imidž umožňuje spoločnosti lákať prémiových partnerov. Reklamu si nerobia tradičným spôsobom: ich marketingovou platformou pre autá, licencované produkty a rekvizity je práve Formula 1."

"Obmedzená technológia, rozpočtové stropy a rovnaký status s tímami ako Sauber jednoducho nepasujú do tohto podnikateľského modelu a navyše nevytvárajú mystický element, vďaka ktorému Ferrari tak prekvitá. Ferrari tu potrebuje vládnuť a ak aj na trati neuspeje, musí byť vnímané tak, že medzi tímami má akoby navrch," pokračuje autor príspevku.

Ferrari je do veľkej miery Formulou 1 a vždy, keď sa tímu darilo, rástla aj hodnota športu ako celku. Rencken pripomenul polovicu 70. rokov minulého storočia, keď sa Ferrari rozhodlo naplno koncentrovať na F1; hodnota športu i jeho sledovanosť išla nahor. Rovnako nahor išla aj v rokoch 2000 až 2004, keď spolu s Ferrari dominoval Michael Schumacher. V tom čase mala Formula 1 najvyššiu sledovanosť vôbec.

Nuž a keď sa Ferrari nedarí, efekt je presne opačný. Ak by sme o túto značku prišli, bolo by to pravdepodobne veľmi kritické. "Ten červený farebný nádych reprezentuje triumf a tragédiu, víťazstvo a prehru, smrť i zúfalstvo - a v zásade všetky ľudské emócie medzitým. Práve preto to ľudia v nedeľu sledujú. Nie preto, aby videli mobilné plechovky."

"Aj napriek sociálnym aktivitám štvornásobného majstra sveta Lewisa Hamiltona na tribúnach po celom svete dominuje červená farba a nie strieborná, ktorá patrí Mercedesu. Oblasť predaja suvenírov je u Ferrari v zásade trikrát taká, ako u najbližšieho súpera. Prejdite si letiská a pozrite si vystavené autá. Kedy ste naposledy niekde videli Force Indiu alebo Williams? Toro Rosso alebo Sauber?" pýta sa Dieter Rencken v obsiahlej analýze, ktorú v celom znení nájdete TU.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk