F1.sk F1.sk

Lauda priznal, že radšej by pretekal v dnešnej ére
zdroj: TASR/AP

Lauda priznal, že radšej by pretekal v dnešnej ére

Nikiho Laudu sme v "efjednotke" prvýkrát registrovali na VC Rakúska 1971 a jeho posledný súťažný víkend bol v Austrálii 1985. Nezažil absolútne najnebezpečnejšie obdobie Formuly 1, ale aj v tom čase to bolo ešte veľmi nebezpečné. Pretekári sa báli o svoje životy a netušili, či sa po pretekoch vrátia domov v poriadku.

"Netreba pokračovať v tom, aby bola Formula 1 úplne bezpečná," odpovedal Lauda na otázku Grahama Bensingera v publikovanom video-rozhovore a naznačil tak, že niečo by sa občas malo udiať a nejaká havária by predsa len mala hroziť.. "Pretože ľudia by stratili záujem - ak by súťažili pretekári, ktorí nie sú špeciálni a výnimoční."

"Jazdci Formuly 1 by mali byť najlepší na svete. Práve o to ľuďom ide. Nuž a keď sa zrodia nehody, treba si uvedomiť, že ľudia občas radi vidia nehody a to, kde sú nastavené limity. No keď pretekári z áut dokážu vystúpiť v bezpečí, tak práve toto musíme dosiahnuť. Ale ak by sme zašli príliš ďaleko, tak Formula 1 podľa mňa zničí samú seba."

Rakúšan by bol teda rád, ak by sme videli jazdu absolútne na hrane, ktorá sem-tam môže viesť aj k nepríjemnej havárii. Tá by sa v ideálnom prípade aj mala zrodiť, no jazdcom by sa nemalo nič stať. Na rozdiel od toho, čo zažil on sám na Nordschleife v roku 1976, keď takmer zhorel.

"Dnes už jazdci na okruh prídu s manželkou i deťmi, dokonca so psom. Všetci si preteky pozrú v pohode, pretože s nimi nie je spojené nebezpečenstvo. My sme chodili v zásade vždy sami - nechceli sme, aby prišla manželka a potom nás domov odvážala v truhle. Bola to iná éra a chvalabohu je dnes Formula 1 omnoho bezpečnejšia. Tento problém je redukovaný v zásade na nulu a pre šport je to dobré."

Z hľadiska jazdy je šport rovnaký ako v minulosti, no po stránke bezpečnosti sme spravili míľové kroky vpred. "Jediný rozdiel je v tom, že pre nás to bolo nebezpečnejšie, pre nich už nie je. Aj keď športu uberiete nebezpečenstvo, tak je jazdecká stránka vždy rovnaká; v jazde s týmito autami na limite musíte byť jednoducho najlepší."

Trojnásobný majster sveta by bol vraj radšej, ak by pôsobil v modernej ére. "Nezhorelo by mi ucho a neutrpel by som také zranenia. No a zarobil by som 50-krát viac peňazí," zasmial sa Niki Lauda. "Ak by som mal na výber, radšej by som pretekal dnes. No možnosť výberu som nemal."

Najnovšie z kategórie: Lauda Niki

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk