F1.sk F1.sk

Marko: F1 musí ísť bližšie ku konzumentovi a nie k technike
zdroj: Red Bull

Marko: F1 musí ísť bližšie ku konzumentovi a nie k technike

Formula 1 priniesla v tomto roku zaujímavé divadlo; po troch predchádzajúcich sezónach, keď sa o titul bili len dvaja jazdci Mercedesu, sa tentoraz do boja priplietlo aj Ferrari. Nuž a pomaly sa na úroveň týchto dvoch stajní dostáva aj Red Bull Racing, takže v budúcom roku by to mohlo byť ešte lepšie a zaujímavejšie. Nahor sa navyše túžia dostať aj McLaren a Renault.

Podľa poradcu Red Bullu pre motoršport Helmuta Marka však aj naďalej je na čom pracovať a čo meniť. "Formula 1 sa musí zaujímať hlavne o konzumenta a nie o techniku," cituje Speedweek jeho slová s odvolaním sa na Bild am Sonntag. "Ľudia si kúpia iPhone preto, lebo sa jednoducho ovláda a nie preto, že by chceli vedieť, aká technika v ňom je."

Rakúšan ďalej povedal, že jazdci musia zohrávať omnoho dôležitejšiu rolu a musia byť novodobými gladiátormi. Nepáči sa mu napríklad množstvo rádiovej komunikácie, v rámci ktorej "jazdcovi hovoria, že musí ísť o pol metra viac vľavo. Toto predsa nie je Formula 1. Musíme sa dopracovať k tomu, aby fanúšik stál s otvorenými ústami a hovoril: 'Toto by som nedokázal, toto by som nezvládol. Práve preto sa na to pozerám.' Navyše v tom musí ostať aj určité zostatkové riziko, ktoré by odobrilo status gladiátorov."

Ak by bolo podľa Marka, niečo by spravil aj so zvukom. Fanúšikovia predsa už dlhé roky žiadajú hluk minulosti, keď si pri prejazde motorov V12 museli zapchávať uši. Teraz máme len turbá V6, ktoré znejú omnoho tlmenejšie. Áno, takýmto smerom sa uberá aj sériová výroba a treba využiť každú štipku existujúcej energie, no fanúšika to až tak neláka.

"Ak by bolo po mojom, začali by sme s čistým hárkom papiera a s dvanásťvalcom. Z hľadiska zvuku a výkonu si to najviac želá aj fanúšik. Ale môžeme jasne vidieť, kam sa to všetko uberá: elektro, hybrid, vodík. Žiadny z výrobcov si momentálne netrúfa povedať, kde budeme o desať či pätnásť rokov. Všeobecne však Formula 1 nemôže byť experimentálnym pracoviskom pre automobilový priemysel."

Marko hovoril aj o znižovaní nákladov kráľovskej motoristickej triedy. Súhlasil by s novými pravidlami týkajúcimi sa štandardizovania mimoriadne drahých a technicky komplikovaných súčiastok ako turbo či elementy ERSu.

"Aj nezávislý výrobca motorov musí mať po finančnej a technickej stránke šancu na to, aby zhotovil konkurencieschopný produkt - a bez toho, aby stál 20 až 25 miliónov," zdôraznil Helmut Marko. "Náklady na motor sa musia dostať pod osem miliónov, čo je podľa mňa zvládnuteľné. Súčasná závislosť na motoroch z môjho pohľadu nie je akceptovateľná: my k dispozícii nedostávame taký výkon motora, ako majú Mercedes a Ferrari."

Najnovšie z kategórie: Red Bull

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk