F1.sk F1.sk

Budúcnosť Roborace fascinuje, motoršportu však konkurovať nechce
zdroj: Michelin/Twitter

Budúcnosť Roborace fascinuje, motoršportu však konkurovať nechce

Lucas di Grassi bol nedávno vymenovaný za nového výkonného riaditeľa série Roborace. Bývalý pretekár Formuly 1 teda bude napomáhať rozmachu autonómneho súťaženia, ktoré by malo dodávať vedomosti pre sériovú výrobu budúcnosti. Súčasne však upozorňuje, že v žiadnom prípade nebude konkurovať motoršportu.

"Formula 1 musí byť o tom, kto je lepší jazdec a nie o tom, kto má najlepšiu technológiu," skonštatoval di Grassi v rozhovore pre Autosport+. "A k tomu príde vtedy, keď bude technológia cestných áut celkom odlišná od toho, čo sa vyvíja v motoršporte. Ross Brawn povedal, že budúcnosť automobilového priemyslu je elektrická a autonómna, ale toto v F1 nikto vidieť nechce."

Preto musí nastať rozkol, ktorý je podľa Brazílčana blízko: "Motoršport a technológie, ktoré sú relevantné pre cestu, sa budú postupom rokov čoraz viac vzďaľovať. A jednou z ciest podpory relevantných cestných technológií, ktoré by mali byť autonómne a elektrické, je vytvorenie série, ktorá bude fungovať paralelne k motoršportu a nie série, ktorá má motoršport nahradiť."

"Takže keď teraz podporujeme a propagujeme Roborace, môžeme technológie rýchlejšie nasmerovať práve do Roborace a svet motoršportu o nich nebude - ten bude viac o jazdcovi, čo tomu práve v tejto chvíli podľa mňa chýba," pokračoval Lucas di Grassi.

Rozkol by teda mohol byť veľmi rýchly, pretože automobilový priemysel sa v súčasnosti vyvíja mimoriadne rýchlo. Ešte pred niekoľkými rokmi sme netušili o ničom takom ako Formula E a dnes tam chcú ísť v podstate všetci veľkí výrobcovia: "A Roborace sa podľa mňa bude uberať podobnou cestou."


Autonómne autá pritom nebudú súperiť len na klasických okruhoch, ale keďže budú mať za úlohu vyvíjať technológie pre premávku, máme vraj očakávať, že na ich tratiach sa objavia aj chodci, resp. iné autá. Nie reálne, ale vo virtuálnej realite. Tomuto všetkému sa stroje budú musieť vyhnúť a divákom tak ukážu, že na autonómne autá sa dá spoľahnúť.

"Roborace podľa mňa musí robiť to, čo motoršport nemôže," zdôraznil di Grassi. "Išlo by o prvky, ktoré by videl len softvér, prípadne aj ľudia cez ich mobily a ostatné zariadenia. Pôsobilo by to ako skutočná premávka."

"Ďalšou z myšlienok je vytvoriť výzvy, ktoré by boli pre motoršport príliš extrémne alebo nebezpečné. Vezmime si napríklad semafory budúcnosti, resp. rýchle križovatky. Autá budú medzi sebou komunikovať, takže prečo by sme nemohli vytvoriť okruh v tvare čísla osem a jazdiť na ňom vysokou rýchlosťou? Takto by sme ľuďom ukázali, že tieto systémy môžu fungovať. A kedy sa tak stane? Myslím, že postupne v priebehu najbližších piatich rokov," dodal Lucas di Grassi.

Z hľadiska Roborace by sme okrem toho nemali očakávať len klasické preteky dvadsiatich áut, ale všetky možné či nemožné výzvy: "Chceme ísť napríklad do Goodwoodu a prekonať rekord na tamojšom kopci. Chceme byť možno prvým autonómnym autom, ktoré odjazdí kolo v Le Mans..."

Najnovšie z kategórie: Lucas di Grassi

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk