F1.sk F1.sk

Mercedes získal od roku 2014 až 109 koní k dobru
zdroj: Mercedes

Mercedes získal od roku 2014 až 109 koní k dobru

Formula 1 nastúpila od roku 2014 na novú motorovú cestu. Dovtedajšie agregáty V8 nahradili nové turbá V6 s dvoma rekuperačnými systémami. Šport spravil krok do budúcnosti, ktorý však bol mimoriadne drahý; nové technológie si vyžiadali stámiliónové investície.

Túto fázu najlepšie zvládli v Mercedese. Nemecký výrobca s anglickým sídlom v Brixworthe sa na novú etapu začal pripravovať s niekoľkoročným predstihom a hlavne v roku 2014 bol jeho náskok pred konkurenciou obrovský. Najsilnejší je aj po troch rokoch, no hlavne Ferrari už nie je tak ďaleko, ako bolo.

"Nie je tomu tak dávno, čo boli motory V10 považované za najšpičkovejšiu technológiu - a to premieňali na výkon menej ako 30 percent energie nachádzajúcej sa v palive," konštatuje Mercedes v aktuálnom príspevku na svojej internetovej stránke. "Keď sa v roku 2014 začala hybridná éra, tak úroveň tejto premeny stúpla na 44 percent, čo je pozoruhodný krok vpred. Veci však nezastali."

Pri dosahovaní progresu ide v prvom rade o proces spaľovania, ale dôležitú rolu zohrávajú aj palivá a mazivá. Nuž a napokon ide aj o zbieranie energie vznikajúcej pri brzdení a v oblasti výfukov, ktorá je uskladňovaná v batérii a premieňaná na výkon.

"Tri a pol roka po svojej premiére dosiahla pohonná jednotka Mercedes-AMG F1 počas testov na dynamometri v Brixworthe efektívnosť tejto premeny na úrovni vyššej ako 50 percent," potvrdzuje majstrovský tím. "Inými slovami: produkuje viac výkonu ako premrhanej energie, čo je pozoruhodný míľnik pre akýkoľvek hybrid a hlavne pre takýto pretekársky motor."

Veľmi zaujímavá je aj nasledujúca informácia z dielne Mercedesu: "V porovnaní s rokom 2014 je výkon pri rovnakom množstve paliva vyšší o 109 koní."

Ako sme spomínali, náklady na vývoj súčasných motorov boli mimoriadne vysoké a postavenie takéhoto diela si vyžaduje obrovské množstvo úsilia, čo ide ruka v ruke s potrebou silného investovania. Zákaznícke tímy by však mali byť spokojné.

"Táto technológia im je dodávaná za sumu, ktorá predstavuje päť až desať percent ich ročných rozpočtov. V disciplíne zvanej 'motor šport' je to za takúto základnú súčiastku veľmi dobrý pomer," konštatuje Mercedes s dodatkom, že túto technológiu bude následne smerovať aj do svojich cestných automobilov.

Najnovšie z kategórie: Mercedes

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk