F1.sk F1.sk

Anderson: McLaren sa po rozchode s Hondou nebude mať kam skryť
zdroj: McLaren Media Centre

Anderson: McLaren sa po rozchode s Hondou nebude mať kam skryť

Ak sa tento rok skutočne skončí partnerstvo Hondy a McLarenu, tak sa tím z Wokingu podľa Garyho Andersona už nebude mať za koho skryť.

Sezóna smeruje do svojej poslednej časti a McLaren stále nevyriešil otázku o svojej budúcnosti. Momentálne by mal rokovať s Renaultom a rozhodnutie očakávame v najbližších dňoch - práce na budúcoročnom aute sa musia začať.

Technický expert Autosportu, Gary Anderson, vysvetľuje, čo sa stane po prechode na Renaulty: "Čo sa týka šasi, boli by porovnávaní priamo s Red Bullom a továrenským Renaultom. A ak Fernando Alonso zostane po boku Stoffela Vandoorna, mohli by sa porovnávať s Maxom Verstappenom a Danielom Ricciardom. To znamená žiadne výhovorky."

Pre Hondu je to nepríjemná situácia. Do Formuly 1 prišla s najlepšími úmyslami. Azda skočila do príliš hlbokej vody: "Honda mohla pár rokov stráviť s menším tímom, nespravila to a viedlo to k veľkým finančným stratám a aj stratám po stránke dôveryhodnosti. Vzťah Hondy a McLarenu nikdy dobre nefungoval. V tom čase sme videli koniec Martina Whitmarsha a neskôr aj Rona Dennisa. Na tieto záležitosti vynaložili oveľa viac energie ako na budovanie vzťahu s Hondou."

tím McLaren-Honda pre rok 2015
McLaren Honda

McLaren sa teraz len ťažko dá porovnávať s inými tímami. Tomu by bol koniec. "Red Bull sa vie veľmi dobre koncentrovať, bol by to veľmi ťažký súper, s ktorým by ste sa porovnávali. Počas rokov s Hondou sa ukazovanie prstom len stupňovalo, no McLaren by si mal najskôr upratať pred svojím prahom. Spomeňte si, že Alonso z Veľkej ceny Talianska odstúpil kvôli problémom s prevodovkou. Zatiaľ čo by to mohlo byť spôsobené vibráciami motora alebo niečím podobným, spoľahlivosť McLarenu bola menej ako ohromujúca."

"Vidím to tak, že z McLarenu nebude nič iné ako tretí tím Renaultu," hovorí Gary Anderson. "To by nemuselo byť zlé, no Renault momentálne nemá takú silu ako Mercedes či Ferrari. A spoľahlivosť nie je skvelá. Mohlo by to byť lepšie ako s Hondou, mohlo by to mať veľký potenciál, no nevyrieši to všetky problémy McLarenu."

McLaren na vzťahu s Hondou šetrí aspoň finančne - u iného dodávateľa by ich to stálo viac. "Táto možnosť predstavuje riziko. Majitelia McLarenu majú do vreciek veľmi hlboko, no k biznisu pristupujú veľmi bystro. McLaren nemá pretlak sponzorov a vyhodiť takú veľkú čiastku, údajne až okolo 100 miliónov dolárov ročne, je veľmi odvážny ťah. Niekto bude musieť pritiahnuť viac dolárov od sponzorov. Ak nie, majitelia sa na rozpočet budú dívať oveľa častejšie a začnú sa pýtať nepríjemné otázky."

Eric Boullier, Fernando Alonso a Stoffel Vandoorne
McLaren

McLaren do vzťahu s Hondou vstupoval s vysokými cieľmi - získať majstrovský titul. Gary Anderson však nevidí ako jediný problém tohto zoskupenia len pohonné agregáty.

"Mohli by ste za situáciu v McLarene obviniť Hondu, no tím do tohto vzťahu vstupoval s otvorenými očami. S Hondou sa stali továrenským tímom. No fakt, že ste továrenský tím vám nezaručí úspech - opýtajte sa Toyoty alebo BMW," poznamenal Anderson. "Je dôležité si spomenúť, že v prvom roku nebol najlepším zákazníckym tímom Mercedesu McLaren. Skončili dosť ďaleko za Williamsom a len tesne pred Force Indiou."

McLaren má vo svojom technologickom centre aj oddelenie elektroniky. To mali využiť naplno:  "Už dávno mali prevziať zodpovednosť za niektoré, ak nie všetky hybridné súčiastky motora. McLaren a Honda v tom šli spoločne, mali tak aj pracovať a stať sa skutočným továrenským tímom. Že sa tak nestalo je znepokojujúce a bola by chyba predpokladať, že zmenou motora sa všetky problémy McLarenu stratia."

"Veľmi ľahko si predstavovali, že by na vývoji a dizajne pracovali len v Japonsku a v Európe by len servisovali pohonné jednotky. Keď ste príliš ďaleko od centra diania, ľahko sa odtrhnete," dodal Anderson.

Najnovšie z kategórie: McLaren

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk