F1.sk F1.sk

Analýza: Strategicky náročná sobota, no o to ľahšia nedeľa
zdroj: TASR/AP

Analýza: Strategicky náročná sobota, no o to ľahšia nedeľa

Mercedes nám už tradične prináša pohľad stratégov na priebeh veľkej ceny. V Taliansku sa zdalo, že pôjde o jeden z tých priamočiarejších víkendov s kvalifikáciou a pretekmi na suchu. Boxový múr sa však pri pohľade na sobotňajšie počasie zapotil, hoci v Monze bolo poriadne chladno.

"Na základe jázd na suchu máte nejaké referenčné body," hovorí hlavný pretekový inžinier Mercedesu, Andrew Shovlin. "V piatok sme odviedli dostatok práce, aby sme získali dobrý balans auta. Potom sa pýtate, či chcete viac prítlaku na mokrú kvalifikáciu - ten vám na šmykľavej trati vždy pomôže, no môže vám uškodiť v pretekoch. Musíte mať dobrý balans, auto je v daždi často pretáčavé, takže potrebujete väčšiu stabilitu. Ľudia sa tiež pozerajú na tuhosť auta, mäkšie nastavené auto je v takých podmienkach zhovievavejšie."

Podmienky v daždi sa menia veľmi rýchlo: "Ďalším problémom je predvídateľnosť. V normálnej kvalifikácii vieme, že ak sa nám podarí čisté kolo, ľahko sa dostaneme z Q1 do Q2. Ak sa však trať zrýchli, môžu vás poraziť aj autá, ktoré sú oveľa viac vzadu. Je tam väčší tlak a tak zostávate na trati a pokračujete v rýchlych kolách. Piloti netlačia naplno, pretože riskujú chybu."

Počas soboty im prácu zjednodušil Red Bull, ktorý tak mohli ignorovať: "Inou vecou, ktorá nám túto kvalifikáciu výrazne uľahčila, boli tresty Red Bullu. Na vode sú vždy rýchli, no teraz sme sa na nich nemuseli zameriavať. Nechali sme ich robiť si svoje veci a v oboch šampionátoch sa koncentrovali na Ferrari."

Valtteri Bottas a Lewis Hamilton v daždi
TASR/AP


Nakoľko kvalifikácia sa odjazdila na vode, stratégovia sa museli rozhodnúť, či vyštartujú na mäkkých alebo supermäkkých pneumatikách.

"Stredné tento víkend nikto nezvažoval," pokračuje Shovlin. "Supermäkké sa ľahšie zohrejú, čo je pri štarte veľmi dôležité - do prvej zákruty je to dlhá cesta. Tam je náročná šikana, do ktorej musíte správne dobrzdiť. Je to tam vždy rušné, často sú na rovnakom úseku až tri autá. To sú výhody štartu na supermäkkých zmesiach."

Supermäkká zmes má ďalšie plus: "Ak sa počas pretekov objaví safety car - povedzme v pätnástom alebo dvadsiatom kole, prezujete na trvanlivejšiu zmes a môžete si byť istí, že na nich dokážete ísť rovnako ďaleko ako ostatní. Vpredu to bolo dosť predvídateľné, všetci sa na to pozerali tak ako my."

Všetci až na pilotov s trestami, ktorí sa chceli dostať vyššie a tak museli staviť na alternatívnu stratégiu: "Autá vzadu ako Ricciardo si vzali mäkké pneumatiky. Dôvodom je vyššia pravdepodobnosť, že budete brzdení. Ak budete brzdení, chcete byť na tej pomalšej sade, ktorá má však dlhší dojazd. Snažil sa predbehnúť ľudí, kde sa dá, a ak by to nedokázal, viezol by sa a snažil sa manažovať pneumatiky. Po zastávkach v boxoch by mohol ukázať svoju rýchlosť a v prostrednej časti pretekov získať."

Esteban Ocon pred Kimim Raikkonenom
Force India F1 Media Site


Kimi Räikkönen zastavil pomerne skoro a Mercedes to prekvapilo: "Kimi sa snažil predbiehať, mal lepšiu rýchlosť, no keď ste zaseknutí vo vláčiku a ten pred vami má DRS, tak je veľmi ťažké sa dostať dopredu. Kimi bol zaseknutý."

V Mercedese následne očakávali, že keď Ocon, Stroll a Räikkönen získajú dostatok času na Toro Rosso, im tak nebude prekážať, začnú prezúvať. "Preto sme čakali, že ako prvý zastaví Ocon a ostatní by buď reagovali, alebo sa pokúsili o ´overcut´. Kimi zastavil, Esteban zareagoval a Stroll zostal na trati dlhšie. Bol mierne rýchlejší ako Force India a ak by Williams predviedol svoju najlepšiu zastávku, vyšiel by na trať zároveň s ním, možno až pred ním."

Lewis Hamilton s Valtterim Bottasom zostali na trati oveľa dlhšie: "Nečakali sme, že budeme takí rýchli, inak by sme zastavili skôr. Ale pretože piloti dokázali manažovať pneumatiky, vydržali dlhšie. Čakali sme však na voľnú trať za nami."

Lewis Hamilton
Mercedes-AMG Petronas Motorsport


"Sebastiana však trápili dva faktory," vysvetľuje Andrew Shovlin. "Prvým bol Pérez, zaňho sa zaradiť nechcete, nakoľko predbehnúť Force Indiu je ťažké a teda by nemohol využiť rýchlosť nových pneumatík. Sledovali však aj Ricciarda, ktorý na mäkkej zmesi šiel veľmi dlho. Vedeli, že v prípade príliš skorej zastávky by ku koncu boli na starších pneumatikách a možno aj zraniteľní pred Red Bullom."

Mercedes vyčkával na Ferrari: "My sme čakali len na čistú trať, ktorú by nám poskytol Sebastian, keď zastavil. Nemali sme dôvod zastaviť - ak by nám gumy začali odchádzať, zastavili by sme skôr. Ak by sme sa však vedeli vyhnúť prepadnutiu sa až za Sebastiana, tak by sme to spravili."

Mercedes s veľkou časovou rezervou prezul a Lewis Hamilton preteky vyhral takmer spôsobom štart-cieľ.

Najnovšie z kategórie: Foto & Video

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk