F1.sk F1.sk

Mercedes porušil džentlmenskú dohodu a podrazil Ferrari
zdroj: GEPA

Mercedes porušil džentlmenskú dohodu a podrazil Ferrari

Boje o majstrovské tituly neprebiehajú len na trati, ale rôzne ťahy sa robia aj v zákulisí. O jednom z nich sme sa dozvedeli počas belgického víkendu, v rámci ktorého dal Mercedes svojim jazdcom nové pohonné jednotky. Predtým sa však s Ferrari dohodol na tom, že štvrté kusy motorov tímy nasadia najskôr v Monze.

Toto všetko možno neznie príliš logicky, ale má to svoj význam. Ide tu o poslednú direktívu Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA), podľa ktorej budú môcť motory nasadené od Monzy spotrebovať len 0,9 litra oleja na sto kilometrov. Ale motory, ktoré boli nasadené skôr, môžu spotrebovať až 1,2 litra oleja! 

Práve preto Mercedes nečakane nasadil štvrté a pre túto sezónu súčasne posledné kusy agregátov už teraz v Belgicku, aj keď sme len v dvanástom víkende z dvadsiatich. Strieborní sa tým pádom postarali o to, že ich motory budú môcť do konca sezóny spotrebovávať viac oleja ako motory Ferrari, čo je nezanedbateľná výhoda.

Auto Bild Motorsport informuje o tom, že Ferrari a Mercedes sa v zákulisí dohodli na spoločnom postupe - stať sa tak malo ešte pred letnou prestávkou. Dohoda hovorila o tom, že štvrté kusy motorov budú nasadené najskôr v Monze, aby už boli prispôsobené nižšej spotrebe oleja.

"Scuderia sa pred Veľkou cenou Belgicka dodatočne informovala na pôde FIA, či skutočne žiadny zo zvyšných tímov nenahlásil nasadenie novej pohonnej jednotky. Odpoveď bola negatívna. Inak by ho nasadila aj Scuderia, ale takto ostali všetci prekvapení," píše ABMS.

Mercedes to teda spravil veľmi takticky a o nasadení nového motora informoval tak neskoro, keď už na to Ferrari nestihlo reagovať. 

"FIA na otázku ABMS odpovedala, že Mercedes takto neporušil žiadne regule," píše spomínaný zdroj. "Vyvstáva však otázka, prečo FIA nové pravidlo nezaviedla hneď od Spa, aby sa vyhla takémuto zneužitiu šedej zóny?"

Situácia však môže byť z pohľadu Mercedesu teoreticky aj nevýhodou. Tento tím dal svojim jazdcom posledné pohonné jednotky, takže počas zvyšných víkendov by už nemali dostať žiadny upgrade. Ferrari však môže s nasadením posledného štvrtého kusu motorov počkať aj niekoľko týždňov a teoreticky nasadiť značne vylepšený agregát.

Zdroj dodáva, že zvýšenou spotrebou oleja sa získava hlavne kvalifikačná výhoda. V pretekoch sa tri desatiny litra na sto kilometrov nepostarajú o veľký rozdiel.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk