F1.sk F1.sk

Prostredie F1 sa mení, hľadanie správnej cesty vpred je náročné
zdroj: Mercedes

Prostredie F1 sa mení, hľadanie správnej cesty vpred je náročné

Formula 1 neprežíva celkom jednoduché obdobie. Po roku 2000 nastal obrovský boom a sponzori sa hrnuli zo všetkých strán, takže rozpočty jednotlivých tímov vyskočili do závratných výšok. Potom sa však situácia zmenila, prišla hospodárska kríza a odchod viacerých výrobcov automobilov.

Následne začali prenosy F1 mieriť na spoplatnené televízne stanice, kvôli čomu ich sleduje menej ľudí a sponzori tým pádom nie sú ochotní tak výrazne investovať. Rozpočty sú však naďalej vysoké, takže vyriešenie tohto všetkého je pomerne komplikované a komplexné. Kompetentní v spoločnosti Liberty Media si musia poriadne lámať hlavu, aby veci dokázali správne nastaviť.

"Fundamentálnym problémom v podstate všetkých úrovní pretekárskeho športu je to, že technológia nad nimi prevzala kontrolu," skonštatoval bývalý pretekár Stefan Johansson vo svojom blogu. "Všetko je o technológii a každá pretekárska séria je vedená inžinierskou stránkou, no nie jazdeckou a športovou. Prevádzkovanie áut je príliš drahé."

"Všetká tá elektronika, celý ten aerodynamický vývoj a všetko to navyše, čo je dnes súčasťou áut, sa stará o mimoriadne drahú prevádzku. Nuž a okrem toho máme všetky možné rôzne metódy simulácie, ktoré v zásade nahradili testovanie na trati. Aj toto dvíha náklady. No a celá táto výbava sa neprestajne vyvíja, pričom nič, čo sa týka výskumu a vývoja, nikdy nie je a nebolo lacné," upozornil rodák z Växjö,

Johansson pripomenul aj skutočnosť, že na všetko je potrebné trikrát alebo štyrikrát viac ľudí. Náklady sú v konečnom dôsledku také vysoké, že stajniam nič neostane a pracujú doslova v núdzovom režime. Tak, aby v prvom rade prežili. Aj preto v konečnom dôsledku hľadajú jazdcov, ktorí so sebou vedia priniesť sponzorov. Vďaka ním sa im ľahšie dýcha.

Sponzorských peňazí je omnoho menej a jednou z príčin je aj skôr spomínaný prechod vysielania na platené televízne kanály. "To znamená, že všetko sleduje omnoho menej očí, ako bolo zvykom. Druhá strana mince je tá, že séria vďaka takémuto platenému modelu získava viac peňazí... celkový počet divákov je však výrazne nižší."

"Nuž a keď všetko sleduje menej ľudí, tak cena reklamy je pochopiteľne nižšia. Aj preto sa neprestajne diskutuje o tom, aká bude distribúcia peňazí a koľko dostane každý tím - dnes je totiž práve toto hlavný zdroj príjmu mnohých stajní. V minulosti sa to ani nespomínalo, pretože každý tím mal dostatok sponzorov a peniaze od F1 boli len šľahačkou na torte. Okrem toho tu dnes máme sociálne siete a ďalšie technológie, ktoré ľudí ťahajú rôznymi smermi. Už neexistuje jedno jediné fixné médium, z ktorého čerpáte informácie a zábavu," skonštatoval Stefan Johansson.

Éra Bernieho Ecclestona bola v tomto smere pomerne "jednoduchá", pretože všetko postavil na predaji televíznych práv, z ktorých vyťažil veľké peniaze. Dnes však už táto studňa až tak nevynáša a je potrebné uvažovať aj inak. Hlavne mladé publikum už televíziu nevníma ako prvotný prostriedok zberu informácií a sedí za počítačmi, tabletmi, resp. mobilmi. Nuž a v distribuovaní obsahu týmto smerom má Formula 1 značné rezervy.

"Ľuďom z Liberty Media nezávidím hľadanie správnej cesty vpred. Nemyslím si totiž, že dnes tu je niekto, kto má absolútne jasnú predstavu o tom, kam to všetko smeruje a aký bude konečný výsledok," poznamenal Stefan Johansson s dodatkom, že iný názor na vec má doslova každý človek, inak to vnímajú výrobcovia, inak tímy, inak FIA. "Nemôžeme sa teda čudovať tomu, že Strategická skupina F1 sa už ledva zhodne na tom, kde by mala mať ďalšie stretnutie..."

Najnovšie z kategórie: Liberty Media

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk