F1.sk F1.sk

Prečo sú motokáry u pilotov také obľúbené? Čo sa v nich dá naučiť?
zdroj: Scuderia Toro Rosso

Prečo sú motokáry u pilotov také obľúbené? Čo sa v nich dá naučiť?

Motokárové preteky sú u pilotov veľmi obľúbené a žiaden z nich nie je príliš hrdý na to, aby sa nevrátil do svojich mladíckych čias. Vyskúšajú si tak svoje schopnosti v súbojoch s oveľa mladšími pilotmi. Dokonca aj jeden z najuznávanejších jazdcov dnešnej doby, Fernando Alonso, má v motokárach veľkú záľubu a na svojej trati trávi množstvo času. Čo však profesionálny jazdec môže z "návratu do školy" získať?

Pre Bena Hanleyho motokáry znamenali spôsob, ktorým svoju kariéru udržal pri živote a vďaka ktorej sa dostal aj na 24-hodinovku Le Mans. Rovesník Lewisa Hamiltona, Paula di Restu, Jamieho Greena či Mikea Conwaya z juniorských sérií sa v rebríčku jednosedadlových monopostov vyšplhal až do GP2. V roku 2008 však Renault prestal financovať jeho kariéru a Hanley sa musel vrátiť do motokár, kde súťažil za tímy ako Maranello, ART či Croc Promotion.

V roku 2015 porazil popredných pilotov Formule Renault 2.0, Richarda Verschoora a Marcusa Armstronga, a získal Európsky KF titul v motokárach. Tým si získal pozornosť majiteľa Dragonspeedu, Eltona Juliana, ktorý zorganizoval jeho návrat do Európskej série Le Mans.

Aj napriek tomu, že päť rokov sa zdržoval mimo áut, 32-ročnému Britovi netrvalo dlho, kým sa adaptoval. Pomohli mu v tom práve roky vylaďovania tých najmenších detailov v motokárach - tam sa o úspech postarajú skutočne tie najdrobnejšie záležitosti. Motokáry preňho neboli krokom späť, ale príležitosťou sa ďalej vyvíjať až na medzinárodnej úrovni a popritom si zarobiť na živobytie.

"Získate v nich presne to, čo chcete," vysvetľuje Ben Hanley v článku Autosportu. "Milujem detaily aj to, ako môžete meniť kostry, nápravy, hocičo. Medzi výhrou a neúčasťou na pódiu sú len drobnosti. Dobrá spätná väzba a cítenie zmien sa neprejavujú len v motokárach, ale možno ich nájsť aj v autách."

Sebastian Vettel na motokáre
Scuderia Ferrari


Ben Barnicoat tiež zvíťazil v Európskom KF šampionáte predtým, než sa presunul do Formule Renault 2.0, Formule 3 a neskôr aj Blacpain GT Series.

"Možno aj čosi viac ako rok predtým, než som sa prvýkrát presunul do áut, som v motokárach vôbec nesedel. Keď som sa však dostal do Eurocupu a prišiel do platnosti zákaz testovania, zistil som, že dosť strácam. Tak som si pomyslel, že by som mohol skúsiť motokáry, aby som sa udržal vo forme. Odvtedy som s nimi neprestal," priznal Barnicoat.

Pokračuje v analýze výhod drobných strojov: "V autách nemáte dosť času na tréning, môžu sa vyskytnúť dosť dlhé obdobia, keď sme mimo auta. Testovacie dni sú drahé, zatiaľ čo motokáry oveľa lacnejšie. Skutočne verím tomu, že akékoľvek kolá v akomkoľvek pretekárskom prostredí, kde sa snažíte tlačiť tak, ako to len ide, sú pre vás prospešné. V tom roku mi to naozaj pomohlo. Mali sme dlhú letnú prestávku, asi sedem týždňov. Ja som bol často na motokárach. Keď som sa vrátil, vyhral som každý jeden víkend zvyšku sezóny. To hovorí samo za seba."

Daniel Ricciardo s motokárou
Red Bull Racing


Bez odpruženia, tvarovaného sedadla či akýchkoľvek vymožeností, ktoré sú v jeho McLarene 650S GT3 štandardom, sa podľa Barnicoata aj jazda v motokárach stáva kondičnou výzvou.

"V sedadle nemáte takú oporu, takže vás to trochu hádže," pokračuje. "Musíte mať veľmi dobrú silu v hornej polovici tela ako aj krku, je to naň dosť namáhavé. Keď prejdete cez nejakú nerovnosť, okamžite o nej viete. Je to však dobré, pretože keď ste v aute, aj tú najmenšiu viete rozoznať práve vďaka skúsenostiam z motokár."

Rýchlosti sú neporovnateľne nižšie, no fakt, že je monopost tak nízko, pilotom dáva pocit, že uháňajú omnoho rýchlejšie. Naviac, brzdné a výbehové zóny sú len malé.

"Keď ide o formát šprintu, v krátkom časovom úseku sa toho udeje veľa, je to dobrý psychický tréning," konštatuje Hanley. "V motokárach si musíte svoju cestu prebojovať a každé kolo ísť na 110%. Vo vytrvalostných pretekoch je vždy veľká premávka a spoločne súťažia rôzne kategórie. Nesmiete však rozmýšľať tak, že preteky sú dlhé a na predbiehanie ešte bude dosť času - musíte útočiť na súperov, s ktorými bojujete."

Kimi Räikkönen s motokárami
Scuderia Ferrari


Bývalý britský šampión, Gary Catt, vyhral Andrea Margutti Trophy ako jazdec TonyKart až dvakrát - v rokoch 2007 a 2008. Verí, že stimulujúcejšie prostredie v motoršporte neexistuje.

"Čo sa týka myslenia pretekára a udržania sa vo forme, nie je nič lepšie ako jazdiť v motokáre. Keď sedíte tak nízko pri zemi, všetko sa udeje veľmi rýchlo," vysvetľuje Catt. "Máte štyri či päť rozbehov, dve finále a veľa testovania. Počas víkendu to prinesie široké spektrum toho, čo sa môže udiať. Niektorí ľudia akonáhle skončia v motokárach, sú preč nadobro - je to len časť cesty, ktorou si musia prejsť. Ja si myslím, že by bolo dobré, keby sa všetci piloti vracali a sem-tam súťažili v motokárach. Bolo by to dobré pre nich, pre šport a každý by bol víťazom."

Catt momentálne pracuje v manažmente Infinity Sports, ktorá jazdcom pomáha sa dostať do jednosedadlových vozidiel. Jedným z ich pilotov je aj junior Mercedesu, George Russell.

motokáry na okruhu Fernanda Alonsa
KSM Schumacher Motorsport / Facebook


Hanley je oddaným zástancom motokár medzi ľuďmi, ktorí ich vnímajú ako serióznu kategóriu, a nie ako školu, na ktorú zabudnete, len čo ju skončíte.

"Myslím si, že niektorí ľudia sa na to pozerajú len ako na štart ich cesty. No je veľa starších jazdcov, dokonca pilotov F1, ktorí stále jazdia na motokárach, pretože si to užívajú, je to dobrý spôsob súťaženia a vždy sa môžu niečo naučiť," rozoberá celú vec Hanley. Pripomína však, že aj skúsení borci sa musia mať na pozore: "Ja som pomerne starý v porovnaní s ľuďmi, s ktorými som súťažil, obzvlášť v KF kategórii. Mladší majú za cieľ sa ukázať - tí starší však nemôžu prísť a myslieť si, že majú oveľa viac skúseností a tak ich hneď porazia. Nikdy nesmiete čakať, že budete vpredu. Vždy si to musíte odpracovať."

Motokáry majú podľa neho pozitívny vplyv na pilotov všetkých kategórií motoršportu. Fakt, že sa pokúša do svojho kalendára zaradiť čo najviac podujatí Európskeho šampionátu, potvrdzuje, že má ešte ambície niečo dosiahnuť: "Som v dobrej pozícii, mám príležitosť, tak prečo by som to nespravil? Vyhrať svetový titul by bolo skvelé. Získať ten európsky mi trvalo pomerne dlho, no nikdy nehovor nikdy..."

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk