Analýza: Čo vieme o možných príčinách problémov Ferrari?
zdroj foto: screenshot

Analýza: Čo vieme o možných príčinách problémov Ferrari?

Ladislav Király
Pred 5 dňami

Pretekári Ferrari nemali vo Veľkej cene Veľkej Británie na ružiach ustlané. Rýchlostne nestačili na konkurenčný Mercedes a dá sa povedať, že v závere pretekov sa len bránili pred dotierajúcim Valtterim Bottasom. Všetko sa to z ich pohľadu nevyvíjalo ideálne a Sebastian Vettel doplácal aj na to, že v úvode uviazol za Maxom Verstappenom. Do boxov musel prísť o niečo skôr ako bolo plánované a na konci sa potom trápil.

Celý tento nezdar eskaloval v posledných troch kolách, keď mali obaja červení pretekári problémy s pneumatikami. Kimi Räikkönen to ako-tak ustál a s odlupujúcou sa gumou prišiel do boxov pomerne rýchlo, no u Vettela to viedlo k totálnemu rozkladu pneumatiky a strate viacerých pozícií. V konečnom dôsledku z toho bolo tretie a siedme miesto.

Tesne pred Kimiho problémom bol tento pretekár ešte o 4,3 sekundy pred Bottasom a s prehľadom si išiel po druhé miesto. "Normálnym spôsobom by sme Kimiho už nezdolali," priznal jeden z inžinierov Mercedesu pre Auto Motor und Sport. Ibaže osud to zariadil inak a pneumatika, ktorá mala "len" 25 kôl, to nezvládla.

Tu treba pripomenúť aj skutočnosť, že išlo o mäkkú zmes. Pirelli pôvodne chcelo do Silverstone priniesť mäkké, stredne tvrdé a tvrdé gumy, no napokon stavilo na supermäkké, mäkké a stredne tvrdé. Vzhľadom na veľmi rýchle prejazdy zákrut to teda mäkké zmesi vôbec nemali jednoduché a možno sa Ferrari s ich životnosťou jednoducho prerátalo. Toto tvrdenie je však zatiaľ predčasné, pretože príčinu ešte nepoznajú ani v Pirelli.

"Stalo sa tak na rovinke krátko pred šiestou zákrutou, ale nemám pocit, že by som tam cez niečo prešiel. Až do toho okamihu bolo všetko normálne," hovoril Räikkönen, ktorého časy z posledných kôl to len potvrdzujú: 1.31,935 – 1.31,656 - 1.31,841 – 1.32,118.

Prípad Sebastiana Vettela bol o niečo iný. "Boli to dva rôzne problémy," skonštatoval technický šéf Pirelli Mario Isola. "Kimiho pneumatika nestrácala vzduch, Sebastianova áno." Ten s ňou však bol už v 32. kole a od súboja s Bottasom ju mal ťažko prebrzdenú. Jeho časy boli v daných okamihoch už omnoho horšie (1.33,398 - 1.33,862 – 1.34,390 – 1.35,029), aj keď môžeme predpokladať, že vzhľadom na náskok pred Maxom Verstappenom nepotreboval byť rýchlejší. Mal problémy, tak pre istotu spomalil a tie dve kolá chcel už len nejako prežiť. Lež nebolo mu dopriate.

Prvá analýza Pirelli nič konkrétne neukázala. "Nevieme s určitosťou povedať, čo spôsobilo tieto problémy," hovoril Isola. "Isté je len jedno: nebolo to opotrebenie a ani únava. Pneumatiky budú odoslané do Milána, kde absolvujú ďalšie prehliadky. Analyzujeme aj porovnávacie vzorky pneumatík z ostatných áut, ktoré jazdili podobne rýchlo. Nuž a okrem toho potrebujeme aj dáta týkajúce sa nastavenia."

Zaujímavý názor v tejto súvislosti vyslovil Niki Lauda, ktorý naznačil, že Ferrari si môže byť na vine aj vďaka svojmu nastaveniu. Auto Motor und Sport v tejto súvislosti prezrádza, že Mercedes sa pre istotu nepriblížil maximálnemu možnému odklonu kolies, ktorý bol vpredu stanovený na 3,5 stupňa. Ferrari vraj áno, ale presné dáta nemáme. Pirelli ich vraj nemôže prezradiť.

Nuž a Ferrari vraj okrem toho stavilo aj na silnejší prítlak ako Mercedes, čo potvrdzujú aj slová Sebastiana Vettela: "V Copse sme boli o 10 km/h rýchlejší ako Mercedes." Tým pádom dostali gumy v danej oblasti omnoho viac zabrať. Ale v tejto fáze je to opäť len špekulácia...

Zaujímavo vyznie aj porovnanie Bottasa s Vettelom. Fín zvládol v úvode pretekov so softami rovnakých 32 kôl ako Nemec na konci, ibaže mal ešte plnú nádrž a auto bolo ťažšie. U Mercedesu to nespôsobilo vôbec žiadny problém, takže pneumatiky vyzerali byť z tohto pohľadu v poriadku. 

Čo je však zvláštne, problémy hrozili len u softov, teda u tvrdšej súťažnej zmesi, čo popiera skôr spomínanú teóriu hovoriacu o tom, že tímy stavili na príliš mäkké gumy. "Supersofty neboli náchylné k tvorbe pľuzgierov, u softov to bolo horšie," hovoria inžinieri Mercedesu. "Toto sme spozorovali už v piatok."

Zaujímavé bolo aj to, že po probléme Kimiho Räikkönena na situáciu okamžite reagoval aj Red Bull Racing a Maxa Verstappena povolal do boxov. Aj v Red Bulle sa teda ukazoval možný problém. Viac by sme sa podľa všetkého mohli dozvedieť uprostred týždňa, keď Pirelli dokončí svoje analýzy.

Pred 5 dňami
Odporúčame ti