FIA stopla ilegálne predhrievanie závesov. O čo tu išlo?
zdroj foto: TASR/AP

FIA stopla ilegálne predhrievanie závesov. O čo tu išlo?

Ladislav Király
Pred 7 dňami

V priebehu tohto týždňa sa začalo hovoriť o ďalšej zaujímavej vychytávke, s ktorou prišli niektoré tímy. Svoje problémy so zahrievaním pneumatík vraj mali vyriešiť aj za pomoci predhrievania hydraulickej kvapaliny nachádzajúcej sa v hydraulických systémoch závesov.

"Technici prišli na nový spôsob, akým môžu manipulovať s hydraulickými podvozkami," píše Auto Motor und Sport. "Päť tímov na zadnej náprave nemá klasické tlmiče a stabilizátory, ale hydraulické nastavovacie členy, s ktorými vie kontrolovať pohyby auta smerom hore a nadol, ako aj správanie sa pri jazde. Väčšinou sú schované v prevodovej skrini, takže zvonku nie sú viditeľné. Má ísť o tímy Mercedes, Force India, Red Bull, Toro Rosso a McLaren."

Konkurencia tieto stajne upodozrieva z toho, že olej, ktorý sa nachádza v hydraulických závesoch, je vopred predhrievaný a dokonca sa tak deje aj v nedeľu okolo poludnia pod pravidlami parc fermé, keď s autom nie je možné narábať. Vďaka predhrievaniu sa menia vlastnosti oleja, čo má následne vplyv aj na vlastnosti šasi v pretekoch, prípadne na svetlú výšku auta na štarte. Jednoducho to prináša svoje výhody.

Force India vraj svoje závesy zahrievala horúcim vzduchom a jej technický riaditeľ Andy Green to nepopiera: "Ide nám o to, aby bola teplota hydraulického oleja, a tým pádom aj svetlá výška auta, konštantná. Pri chladnom oleji je auto položené nižšie, ako pri horúcom. Nuž a keď sa olej počas jazdy prehreje, tak musíme presne prepočítavať, s akou svetlou výšku máme štartovať, aby bola neskôr ideálna."

Ale keď si olej predhrejú už pred štartom v garáži, nemusia prepočítavať nič. V priebehu pretekov sa už neoteplí a ani neochladí, takže svetlú výšku je možné vopred celkom presne nastaviť. FIA však zakročila a ešte v Baku oznámila, že takéto "externé predhrievanie komponentov podvozku je zakázané". Tu už totiž prichádza k narušeniam pravidiel parc fermé, podľa ktorých s autom nemôže byť manipulované. Za pomoci externých nástrojov sa totiž de facto upravuje nastavenie auta.


"Bez takéhoto predhrievania musia byť jazdci v kolách pred štartom veľmi tvrdí, aby sa im hydraulický olej čo najrýchlejšie nahrial," skonštatoval Green. "Až potom pocítia, či je balans auta skutočne v poriadku."

Ale pozor: v Mercedese to podľa všetkého vyšpekulovali inak a hydraulické nastavovacie členy umiestnili do prevodovej skrine tak, že sa zahrievajú v zásade "náhodou", resp. "zhodou okolností". Konkurencia predpokladá, že vedenie prevodového oleja prechádza okolo aktuátorov, prípadne cez ne. Tým pádom to vyžaruje horúčavu a ovplyvňuje aj viskozitu hydraulického oleja. A toto je už povolené, pretože "prevodovka môže v stoji pod pravidlami parc fermé preraďovať tak často a tak dlho, ako len tím chce. Vďaka tomu sa prehrieva aj prevodový olej a blízke okolie".

Auto Motor und Sport v tejto súvislosti získal aj vyjadrenie jedného z odborníkov z prostredia FIA: "Nikomu nemôžeme predpísať, kde si umiestni komponenty svojich závesov a čo sa nachádza v ich okolí. Teoreticky by bolo možné na predhrievanie použiť aj výfukové potrubie. Zakročiť môžeme len vtedy, keď sa predhrievanie vykonáva neprirodzeným spôsobom."

Nuž a celá táto veda má v konečnom dôsledku vplyv aj na spoluprácu auta s pneumatikami. Vraj je možné uvažovať aj o tom, že vlastnosti hydraulických tlmičov a stabilizátorov sú v kvalifikácii a v pretekoch iné, takže s pneumatikami je v oboch situáciách narábané perfektne: "Konšpiračné teórie hovoria o tom, že podvozok je pre potreby jedného rýchleho kola v tréningu nastavený tvrdšie, v pretekoch potom mäkšie. To všetko v záujme šetrenia pneumatík."

Napokon však predsa len existuje jeden spôsob, akým by sme sa problému mohli zbaviť a tieto debaty definitívne ukončiť: je ním zákaz používania hydraulických závesov. Teoreticky by to bolo možné dosiahnuť aj od roku 2018, no musel by prísť súhlas všetkých tímov - a tak sa nestane. Od roku 2019 by však hydraulické závesy mali byť definitívne minulosťou.

Pred 7 dňami
Odporúčame ti