F1.sk F1.sk

Analýza: Strategické hry VC Španielska z pohľadu Mercedesu
zdroj: Mercedes

Analýza: Strategické hry VC Španielska z pohľadu Mercedesu

Formula 1 roky fascinovala jednak bojom najlepších pretekárov, ale jednak aj nasadzovaním prepracovanejších stratégií. Súčasná doba nám v tomto smere prináša možnosti, vďaka ktorým sa vieme pozrieť hlbšie pod pokrievku uvažovania a dopodrobna rozanalyzovať jednotlivé preteky.

Nie všetky tímy sú síce príliš otvorené, no napríklad taký Mercedes hýri informačnou štedrosťou. Majstrovský tím vydá po každej veľkej cene detailnú strategickú analýzu, vďaka ktorej sa nám zvyčajne definitívne rozjasnia vykonané kroky. Inak tomu nebolo ani tentoraz. Stratég Mercedesu James Vowles v úvode publikovaného videa prezradil, že jeho tím chcel na začiatku pretekov Sebastiana Vettela primäť k včasnej zastávke a získať tak výhodu pre svojho Lewisa Hamiltona.

„V úvode pretekov si Sebastian vybudoval celkom solídny náskok. Lewis v tých chvíľach pracoval neuveriteľne tvrdo a snažil sa ho čo najviac stiahnuť. V štrnástom kole sme sa už-už dostávali do situácie, že možno by sme potenciálne v prípade potreby vedeli skúsiť undercut," prezradil Vowles.

Z pohľadu Mercedesu sa tak stalo v pomerne ideálnom okamihu. Stratégovia vo Ferrari to okamžite spozorovali, ale hrozilo im riziko. Keď Vettela v obrane pred týmto možným útokom povolajú do boxov, na trať sa vráti až za Danielom Ricciardom. Stojí to za to riziko? Ferrari usúdilo, že áno.

„So Sebastianom napokon skutočne aj zastali, ale ten následne na Ricciarda predviedol neskutočný ťah," pripomenul James Vowles. "Ak by ho na tej rovinke nepredbehol, tak by sme s Lewisom zastali hneď v ďalšom kole a dostali by sme sa dopredu. Rozhodovala tam desatinka sekundy!“

Malé víťazstvo pre Scuderiu. V prospech červených hral v tejto chvíli vynikajúci Vettel, ktorý si s Ricciardom poradil veľmi rýchlo. Stratégovia Mercedesu však vytiahli ďalšieho túza. Bolo im jasné, že overcutom tentoraz Vettela nezdolajú, tak zmenili taktiku. Hamiltonov stint natiahli a čakali na to, ako sa Vettel dotiahne na Bottasa. Dalo sa predpokladať, že aj za ním stratí cenný čas.

„Zohral veľmi dôležitú rolu,“ povedal Vowles o Bottasovi. „Napokon sme mali možnosť vidieť, že po druhej zastávke delili Lewisa a Seba len desatiny, možno dokonca len stotiny sekundy. Valtteri odviedol skvelú prácu a Sebastiana za sebou dokázal zdržať počas niekoľkých okruhov. Lewisovi to následne dokázalo maximalizovať jeho pozmenenú stratégiu. Valtteri odviedol perfektnú, skutočne fantastickú prácu. Výrazne prispel k nášmu nedeľnému víťazstvu."

Mercedes teda Valtteriho Bottasa do istej miery obetoval, ale netreba to vnímať v zlom kontexte. Na horšie ako tretie miesto sa prepadnúť nemohol, takže svojmu kolegovi vedel pomôcť k víťazstvu a sebe neuškodiť. Navyše presedlal na jedinú zastávku v boxoch a nebolo vylúčené, že vďaka nej na konci pretekov na Vettela ešte zaútočí. V danej fáze bol z tohto pohľadu reálne pred ním a hral aj za seba.

Vettel pokračoval stratégiou soft/soft/medium, Hamilton presedlal na soft/medium/soft. „Mediumky boli oproti softom výkonnostne slabšie, ale pravidlo hovorí o tom, že v pretekoch musíme nasadiť obe zmesi. Keď nám ušiel pokus o overcut, tak sme vedeli, že ďalšia príležitosť sa nám môže naskytnúť na konci pretekov. Ak by sme obuli rovnaké pneumatiky ako Sebastian, nedokázali by sme sa v závere postarať o to, že budeme mať dostatočne rýchlejšie auto, vďaka čomu by sme ho dokázali predbehnúť."

"Pri uvažovaní o tom, že musíme obuť mediumky, skutočne nebolo o čom," poznamenal Vowles, ktorý takto Hamiltonovi pre záver pretekov zabezpečil softy. S nimi mal útočiť na Vettela s mediumkami. Ale pozor: Vettel mal v tom čase už osemsekundový náskok, takže jeho stiahnutie by nebolo jednoduché ani s mäkšou zmesou. Po kolízii Stoffela Vandoorna s Felipem Massom sa však zrodila fáza virtuálneho safety caru (VSC) a okolnosti sa zasa zmenili.

„Fáza virtuálneho bezpečnostného auta je o dosť iná ako klasické safety car. Ide o to, že pod VSC sa rozdiely medzi jazdcami nikdy nezmenia – je teda úplne jedno, či pod VSC zájdete do boxov v prvom, druhom alebo prípadne aj v treťom kole ako v tomto prípade. Vždy sa ocitnete na rovnakých pozíciách, ako ste boli predtým.“

Vowles pripomenul, že Mercedes nemohol konať unáhlene. Ak by Hamilton prišiel do boxov v prvom kole VSC, Vettel by tak spravil v druhom. Ak by to Hamilton spravil v druhom, Vettel by reagoval v treťom - a nič by sa nezmenilo: "Aj naďalej by sme za ním ostali o sedem alebo osem sekúnd.“

Preto bolo nutné uvažovať inak. „Museli sme sa pokúsiť predpovedať okamih, v ktorom virtuálne bezpečnostné auto odíde a túto príležitosť maximalizovať. Keď sme videli, že Seb opäť prešiel okolo boxov a túto príležitosť nevyužil, vedeli sme, že máme šancu," hovoríl Vowles o treťom kole VSC. Tu si tím jednoducho tipol, že štvrté kolo VSC už nebude. Takže buď teraz alebo nikdy.

V Mercedese majú obrovský tím stratégov, ktorého časť pomáha aj z továrne, ale tu to bolo jednoducho len o tipovaní. „Museli sme to správne predpovedať a trafili sme to v podstate na päť sekúnd presne, vyšlo to absolútne brilantne.“

Hamilton teda stihol prezuť vo fáze VSC, no Vettel už pod zelenými vlajkami. „Pod VSC je to o tom, že každý na trati ide pomaly a v pitlane tak získame niečo k dobru (jazdec stratí cca trinásť sekúnd, pozn. red.). Sebastian už túto výhodu nemal (stratil vyše 20 sekúnd, pozn. red.)."

"Na náš počin však zareagovali okamžite," pripomenul Vowles skutočnosť, že Ferrari Vettela aj tak povolalo do boxov. Síce už pod zelenými vlajkami, ale v záujme obrany to muselo spraviť. "Lewisovi sme sa cez vysielačku ihneď ozvali a požiadali ho o to, aby v tom svojom prvom výjazdovom kole do toho dal všetko. Nakoniec to bolo neuveriteľne tesné, v prvej zákrute ich delila menej ako desatina sekundy. Dve autá sa ocitli bok po boku a nechýbalo nám veľa. Vytvorilo to mimoriadne dramatické preteky.“

Lewis Hamilton teda vďaka virtuálnemu bezpečnostnému autu na Sebastiana Vettela stiahol osem sekúnd. V Mercedese chceli, aby ho aj predbehol, no nevyšlo to a tesný boj v prvej zákrute vyznel v prospech Nemca. Karty sa však rozdali nanovo, pred nami bola ešte takmer polovica pretekov a Hamilton mal jazdiac v tesnom závese za Vettelom mäkšie gumy. "Lewis bol od toho okamihu v dobrej situácii. Mal lepšie pneumatiky a Vettela dostal pod tlak, až ho nakoniec predstihol," dodal spokojný James Vowles.

Najnovšie z kategórie: Mercedes

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk