F1.sk F1.sk

Na VC Ruska sme narátali len jeden manéver. Aj to riadený tímom...
zdroj: TASR/AP

Na VC Ruska sme narátali len jeden manéver. Aj to riadený tímom...

Veľká cena Ruska nám neponúkla bujarú pretekársku zábavu a v jej priebehu sme nevideli v podstate žiadne výmeny pozícií. Tie, ktoré sa udejú na štarte a v prvom kole, sa do štatistík nerátajú, no tak, ako sa autá následne zoradili, pokračovali v jazde aj naďalej. Dokonca sa medzi nimi vytvorili natoľko veľké rozostupy, že neprichádzalo k žiadnym útokom.

Príčin je pochopiteľne viac. Jednak išlo o to, že kvalifikácia a následný štart autá dobre zoradili podľa aktuálnej sily, no svoju rolu zohrali aj iné okolnosti. Lewis Hamilton, ktorý túžil útočiť na Kimiho Räikkönena, mal problémy s prehrievaním monopostu, Daniel Ricciardo túžiaci po útoku Felipeho Massu vypadol pre problémy s brzdami. 

No a napokon išlo aj o povahu okruhu v Soči a aerodynamiku nových áut - stačí, že sa jazdci za svojho súpera priblížili na rozdiel troch sekúnd a už strácali výkon. Preto sme nakoniec registrovali niekoľko výmien pozícií cez boxy a podľa všetkého len jedno jediné predbehnutie: aj to medzi tímovými kolegami v Sauberi, ktoré bolo vyvolané zásahom vedenia stajne.

Ako pripomína Auto Motor und Sport, Pascal Wehrlein sa v piatom kole pretekov dostal pred Marcusa Ericssona. Televízne kamery si to nevšimli, no GPS-dáta ukazujú, že sa tak stalo medzi štvrtou a piatou zákrutou. Táto skutočnosť bola už na prvý pohľad pozoruhodná, pretože na danom mieste sa predbiehať v podstate nedá. Dáta však ukázali aj to, že Ericsson v danom kole stratil dve sekundy - zdalo sa teda, že išlo o úmyselné prenechanie pozície, resp. jazdeckú chybu. Napokon sa potvrdil prvý variant.

Pascal Wehrlein
Sauber

"Prečo musel Ericsson svojho kolegu pustiť dopredu?" kladie si otázku redaktor AMuS-u Tobias Grüner. "Vysvetlenie tímovej réžie bolo jednoduché a logické: keď safety car prišlo v prvom kole na trať, Sauber rýchlo reagoval a Ericssona, ktorý bol v tom čase na poslednom mieste, zavolal do boxov. Švéd vymenil pomalšie supersofty za rýchlejšie nové ultrasofty."

O kolo neskôr prišiel rad aj na lepšieho z dvojice, teda na Pascala Wehrleina, ktorý sa však preto na trať vrátil až za svojim kolegom. Tímu bolo jasné, že sa tak stalo vďaka taktike, teda neférovo, takže stratégovia sa rozhodli poslať Wehrleina na svoju pôvodnú pozíciu pred kolegom. Tú si však napokon udržal len do dvadsiateho kola, pretože po ďalšej zastávke sa na trať vrátil za Ericssonom a nemal rýchlosť na to, aby ho ešte potrápil.

Veľká cena Ruska je takáto už dlhodobo, ale fanúšikovia sa napriek tomu nenudili. Priaznivci Valtteriho Bottasa tŕpli, či ho Sebastian Vettel nepredbehne a fanúšikovia Ferrari zasa verili, že Vettel to zvládne a zvíťazí. Tento boj nás zamestnával až do posledných metrov pretekov, takže až do samého záveru sme boli v napätí.

Zaujímavý názor na celú problematiku priniesol aj jeden z najskúsenejších novinárov v padoku Maurice Hamilton. "Ak chcete predbiehanie v každej zákrute, tak si prepnite na pretekársky šport s umelými nástrojmi ako dodatočné závažia alebo obrátené štartové rošty," napísal vo svojom blogu pre ESPN. "Boj o víťazstvo na Veľkej cene Ruska bol zápasom špičkovej kvality."

Valtteri Bottas pred Sebastianom Vettelom
TASR/AP

Práve o časť zo spomínaného v F1 dlhodobo ide: na štartovom rošte sa autá zoradia od najsilnejšieho po najslabšie, takže nemôžeme očakávať veľké množstvo manévrov. Keď k tomu potom pridáme okruh ako v Soči, kde je mimoriadne hladký asfalt a pneumatiky sa takmer neopotrebovávajú, takže nie sú rozdielovým faktorom, môže to dopadnúť aj takto. 

Podobne fádne preteky sme videli už aj v Austrálii a pokojne ich môže byť aj viac. "A bohužiaľ to môže byť podobné aj na budúci týždeň v Barcelone, kde boli malé nádeje na dobrý pretekársky šport ešte zmenšené výberom pneumatík, ktoré nikto nenasadí. Ale to je už iný príbeh," reagoval Hamilton na skutočnosť, že Pirelli nominovalo mäkké, stredne tvrdé a tvrdé zmesi, aj keď je už teraz jasné, že tvrdé nikto nechce.

"Nezabúdajme na to, že z času na čas určite uvidíme preteky bez udalostí. Podobne ako množstvo veľkých cien zo začiatku tohto milénia, keď Ferrari nielen dominovalo, ale svojim jazdcom navyše bránilo vo vzájomnom súťažení," dodal Maurice Hamilton.

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk