Prost žiada zrušenie DRS a vyšší výkon motorov
zdroj foto: Renault Sport F1

Prost žiada zrušenie DRS a vyšší výkon motorov

Ladislav Király
Pred 4 dňami

Štvornásobný majster sveta Formuly 1 Alain Prost je spokojný so zmenami, ku ktorým Formula 1 pristúpila počnúc týmto rokom. Tvrdí však, že sa dá spraviť aj viac a celkové divadlo či zážitok fanúšika by sa dali posunúť aj na vyššiu úroveň.

"Nepáči sa mi predbiehanie za pomoci DRS," povedal Prost pre magazín Autocar počas predstavovania vízie Renaultu pre rok 2027. "Diváci totiž vedia, že ak to nie je náročné a nejde o výnimočný manéver, tak vlastne ani nemá význam. V tomto roku je tento vplyv menší a viac sa mi to pozdáva."

Francúzovi sa okrem toho nepozdávajú ani motory V6, ktoré vraj neponúkajú dostatočný výkon: "Myslím si, že potrebujeme zmenu. Mali by sme mať vyšší výkon. Celkovo by malo ísť o jednoduchší motor a podľa možností aj lacnejší. Ale určite aj s elektrickou súčasťou."

Najsilnejšie pohonné jednotky súčasnosti, ktorými disponujú Mercedes či Ferrari, sa výkonom dostali cez 900 koní a v kvalifikačnom móde sa pravdepodobne blížia k tisícke. Pred rokmi to však bolo iné a v kvalifikáciách dokázali agregáty vyprodukovať aj 1 400 koní. V pretekoch to však bola možno polovica.

Všetko však bolo iné a motory boli omnoho lacnejšie, takže ich tímy menili ako na bežiacom páse. Súčasná technológia by pri zvýšení povoleného prietoku paliva takisto dokázala vyprodukovať obrovský výkon, ibaže musí vydržať päť súťažných víkendov... a to by pochopiteľne nešlo.

"Keď si zaspomínam na to, ako som jazdil s niekdajšími turbami, tak ani nemôžem uveriť tomu, ako som mohol. Chodidlá som mal dokonca pred prednou nápravou a okruhy nemali žiadnu bezpečnostnú výbavu. Bolo to fakt totálne šialené," pripomína Prost.

"Jazdiť s tým bolo navyše náročné. Keď som si nedávno zajazdil so svojim autom z roku 1983 (Renault RE40, pozn. red.), tak som si už nevedel spomenúť na to, čo som s ním vlastne robil. Bol som v úžase a premýšľal som len o tom, ako som to niekedy mohol robiť."

Prost sa následne vrátil k spomínanému zadnému krídlu, ktoré je možné sklápať, teda k DRS. Toto vraj v F1 nemôže mať svoje miesto. "V motoršporte sa musíme zdržať všetkého umelého! Umelé veci v pretekárskom športe jednoducho nefungujú," dodáva Alain Prost.

Pred 4 dňami
Odporúčame ti