Ako budú v tomto roku fungovať tresty za výmeny jednotlivých súčiastok?
zdroj foto: Mercedes / Twitter

Ako budú v tomto roku fungovať tresty za výmeny jednotlivých súčiastok?

Ladislav Király
13.3.2017

Niektoré pravidlá Formuly 1 sú pomerne komplikované a bežný fanúšik o nich vôbec nemusí mať najlepší prehľad. Do tejto sféry určite patria regule týkajúce sa trestov za výmenu jednotlivých súčastí pohonu, teda samotnej pohonnej jednotky či prevodovky.

Keď si zaspomíname na minulé roky, tak miestami to bolo poriadne divoké. Niektorí jazdci dostávali rad radom nové súčiastky a dôsledky boli nepríjemné: taký McLaren lámal rekordy a viackrát prekročil aj hranicu 50 trestných miest. Vtipkovalo sa o tom, že štartová rovinka pre túto stajňu vlastne nie je dostatočne dlhá a niektoré pozície na rošte by mali byť namaľované azda aj v blízkom lese.

Medzinárodná automobilová federácia (FIA) situáciu postupne vylaďovala. Keď sa niekto na štarte nemal kam prepadnúť, prenášalo sa mu to aj do ďalšieho trestu v pretekoch - buď do časovej penalizácie, resp. do prejazdu boxovou uličkou, prípadne do trestu stop/go. Poďme však pekne po poriadku...

Čo je povolené?

Každá pohonná jednotka by mala vydržať päť podujatí, takže vzhľadom na dvadsať tohtoročných veľkých cien môžu jednotliví jazdci nasadiť po štyri kusy. To znamená štyri spaľovacie motory, štyri turbá, štyri batérie, štyri jednotky MGU-K i MGU-H a štyri jednotky kontrolnej elektroniky. Ak sa jazdec udrží v tomto rámci, všetko je v poriadku.

Ako sa trestá prekročenie limitu?

V druhej časti sezóny sme pomerne často svedkami toho, že niekomu sa už povolené zásoby mohli minúť. Ak jazdec nasadil štyri spaľovacie motory, ale ten štvrtý mu následne zhorel, má dve možnosti: ak ešte má niečo na sklade, môže sa k tomu vrátiť, no ak nemá, je v problémoch.

Nasadenie prvej piatej súčiastky je "odmenené" desiatimi trestnými pozíciami, teda ak by niekto dostal piaty motor a v kvalifikácii skončil šiesty, vyštartuje šestnásty. Pri ostatných (ďalších piatych) súčiastkach sú však tresty zhovievavejšie: ak by niekto nasadil napríklad aj piate turbo či piatu jednotku MGU-K, dostal by za každú z daných súčiastok ešte päť trestných miest.

Kombinácia môže byť pochopiteľne aj opačná: jazdec môže ako prvú piatu súčiastku nasadiť batériu a dostane 10 trestných miest, no za ostatné veci potom len po päť. Ak by teda nasadil celú novú pohonnú jednotku, dostal by 10+5+5+5+5+5, teda 35 trestných miest. To isté platí aj o šiestych, siedmych i ďalších kusoch pohonných jednotiek. 

Čo s nevyčerpanými trestami?

Tresty sa v súčasnosti premietajú len do poklesu na štartovom rošte, neprenášajú sa do pretekov a ani do ďalších podujatí.

Dá sa vrátiť k starým súčiastkam?

Áno, táto možnosť je povolená. Pretekár sa kedykoľvek môže beztrestne vrátiť napríklad k prvému nasadenému turbu alebo k tretiemu spaľovaciemu motoru, všetko toto má už "na sklade" a využívanie je voľné. 

Problém je len v tom, že v záverečnej fáze sezóny sa k prvému motoru nikto nebude chcieť vracať - vzhľadom na vývojový pokrok by totiž výkonnostne značne zaostával. Registrovali sme však aj taktiku nasadzovania starších súčiastok len do piatkových tréningov, čo je rozumná alternatíva.

Je možné "naskladnenie" súčiastok?

Na rozdiel od minulého roku už nie. Ešte máme v čerstvej pamäti počin Mercedesu zo Spa-Francorchamps 2016, kde Lewis Hamilton dostal tri nové pohonné jednotky. Nazbieral sa mu obrovský trest, ale keďže sa na štarte nemal kam prepadnúť, nevadilo mu to a pohonné jednotky potom bez problémov využíval počas zvyšnej časti sezóny. Teda celkom bez problémov nie, pretože jedna z nich mu v Malajzii buchla... no trestaný už nebol.

Teraz však nastala zmena a niečo také nebude možné. "Keď dostane jazdec počas niektorého podujatia viac ako jednu rovnakú súčiastku pohonnej jednotky, ktorej nasadenie má byť trestané, môže v ďalších podujatiach beztrestne nasadiť len poslednú z nich," stojí v pravidlách.

Ak teda  Hamilton dostal tri nové pohonné jednotky, ďalej by mohol beztrestne používať len poslednú z nich - ak by dostal tri nové turbá, využívať by mohol len to tretie. Pri ďalšom nasadení prvých dvoch by bol opäť potrestaný, takže tzv. "naskladňovanie" úplne stratilo význam.

Ako je to s prevodovkami?

Prevodovka musí podľa pravidiel pre rok 2017 vydržať šesť podujatí, ale tu sa za "podujatie" ráta len sobotný a nedeľný program. Piatkové tréningy ostávajú bez kontroly, resp. bez dôsledkov.

Za výmenu prevodovky skôr ako po šiestich absolvovaných veľkých cenách je pretekár potrestaný piatimi trestnými miestami. Ak nasadí počas víkendu dve nové prevodovky, príde o desať miest, atď.

Výnimka hovorí o tom, že ak jazdec niektorú veľkú cenu nedokončí, môže prevodovku vymeniť beztrestne. Dôvod nedokončenia však nesmie byť pod kontrolou jazdca alebo tímu - ak by niekto úmyselne prišiel tri kolá pred koncom do boxov, tak to komisári neuznajú.

Čo ak tím vymení jazdca?

Stajni by takýto počin v ničom nepomohol. Tresty nie sú viazané na jazdca, ale na auto. Platí to tak o výmenách súčiastok pohonných jednotiek, ako aj o výmenách prevodoviek. V minulom roku sme v tomto smere zažili príklad pri výmene Maxa Verstappena za Daniila Kvjata. Obaja pokračovali so súčiastkami, ktoré im zanechal ich predchodca.

V akom poradí sa trestá?

Teoreticky by mohla nastať situácia, že jeden jazdec skončí v kvalifikácii siedmy a druhý dvanásty, no ich tresty budú hovoriť o desiatich, resp. piatich miestach, takže im obom vyjde štart zo sedemnástej pozície. Dvaja sa však na jedno miesto postaviť nemôžu.

Tu to funguje tak, že najskôr sa trestá ten, kto informoval technického delegáta skôr. Tým pádom bude skôr potrestaný jazdec, ktorý menil prevodovku v piatok o 16,35 h a ten, ktorý dostal novú jednotku MGU-H v sobotu o 9,56 h, bude trestaný až po ňom. Následne to môže byť aj tak, že pretekár vzhľadom na uvedené skutočnosti vôbec nepríde o plný počet trestných pozícií.

13.3.2017

Komentáre

Odporúčame ti