F1.sk F1.sk

Exkluzívne: S pretekárskym riaditeľom Pirelli o nových pneumatikách
zdroj: Pirelli Motorsport

Exkluzívne: S pretekárskym riaditeľom Pirelli o nových pneumatikách

Jednou z najväčších zmien tejto sezóny sú úplne nové pneumatiky Pirelli. Tie napriek minuloročným testom na upravených monopostoch z roku 2015, ktoré Taliani absolvovali s Ferrari, Mercedesom a Red Bullom, zažívajú svoju skutočnú premiéru až na práve prebiehajúcom predsezónnom testovaní v Barcelone.

Do Španielska so sebou Pirelli priviezlo 880 sád pneumatík, z ktorých drvivá väčšina sú stredne tvrdé a mäkké, na ktorých sa spolu s tvrdou zmesou jazdila aj ostatná Veľká cena Španielska. „Tento okruh je typickým okruhom pre tvrdé a stredne tvrdé pneumatiky, minulý rok sme však pridali ako tretiu zmes aj mäkkú. Samozrejme nejde o okruh navrhnutý na supermäkké a ultramäkké pneumatiky, no tímy si môžu vybrať akúkoľvek dostupnú zmes, obmedzuje ich akurát maximálny možný počet sád, ktoré môžu počas roka využiť,“ vysvetľuje pretekársky šéf Pirelli Mario Isola v exkluzívnom rozhovore pre F1.sk.

„Ak si teda chcú zvoliť ultramäkké, pokojne môžu, aj keď to nie je ideálne. Pomôže im to však hlbšie pochopiť nové zmesi a na nových autách potrebujú zbierať dáta na všetkých pneumatikách. To budú robiť asi počas druhých testov, keď už budú mať monoposty nastavené o niečo presnejšie, pretože teraz absolvujú hlavne rôzne aerodynamické testy a zisťujú, v akom stave je auto ako balík.“

Pirelli bolo od začiatku proti tomu, aby sa predsezónne testovanie konalo v Európe, kde jarné teploty ani zďaleka nie sú podobné tomu, čo nás čaká na začiatku sezóny. Aj keď mali podporu veľkých tímov, nakoniec sa museli uskromniť a ustúpiť. „Teplota má veľký vplyv na správanie sa pneumatík,“ pripomína Isola. „Takto nevieme zhodnotiť skutočnú degradáciu a výkon pneumatiky.“


„Je pochopiteľné, prečo sem chceli ísť tímy – je to bližšie k ich továrňam a dielňam, takže ak potrebujú nejaké nové súčiastky, je to sem z Talianska, Anglicka či Švajčiarska bližšie, ako keby to museli posielať až do Bahrajnu.“

Pred začiatkom testov sa ozývali hlasy, že nové pneumatiky budú natlakované až na 25PSI, čo by však znamenalo, že monoposty nebudú ani zďaleka také rýchle, ako sa odhadovalo. Tieto obavy sa však nenaplnili, keďže Pirelli nastavilo minimálny tlak predných pneumatík na 22PSI a zadných na osemnásť. „Tieto úrovne sa kalkulujú na základe simulácií tímov, maximálnej možnej miery záťaže pneumatiky a testov integrity, ktoré prevádzame u nás.“ Tieto čísla sú pre fanúšika dobrou správou.

„Tohtoročné pneumatiky sú väčšie, teda majú aj väčšiu maximálnu možnú mieru záťaže, takže ak by ste ich nasadili na minuloročné auto, úrovne tlaku by boli ešte omnoho nižšie. Pri súčasných autách s väčším prítlakom to však musíme kompenzovať práve tlakom. Teraz je síce nižší, no ako bude ku koncu roku stúpať výkon áut, bude sa dvíhať. Vždy je to však o kalkuláciách,“ pokračuje Talian.

„Teraz analyzujeme dáta sústavne v priebehu celého dňa a v prípade, že to bude potrebné, môžeme predpisy hocikedy prispôsobiť smerom hore, ale aj smerom dolu.“

V minulej sezóne pribudla k štyrom zmesiam aj nová ultramäkká s fialovým označením. Jazdcom sa však nepozdávala, keďže rozdiel v rýchlosti oproti supermäkkej bol minimálny a na niektorých okruhoch sa degradovala niekoľkonásobne rýchlejšie. „Tým, že sme ju zaviedli v minulom roku, to už bola zmes podľa určitého nového konceptu. Správala sa teda inak, ako tie ostatné, no tento rok sú už všetky zmesi ako jedna rodina. Ich správanie by teda malo byť podobné, samozrejme s tým, že napríklad tvrdá sa opotrebováva menej a je o niečo pomalšia a ultramäkká je rýchla, no rýchlo sa ničí,“ hovorí Isola.

Na pneumatikách sa nezmenili len zmesi, ale hlavne rozmery, z čoho náležite vyplýva aj vyššia hmotnosť. Spolu s kolesom, ktorého návrh je v kompetencii tímov a preto sa jednotlivé hmotnosti líšia, vážia zadné pneumatiky približne o tri kilá viac a predné asi o dve. „My meriame len hmotnosť samotnej pneumatiky, ktorá je v súčasnosti asi 9,6 kilogramu pri prednej pneumatike a zadná má takmer dvanásť. Plus musíte pridať hmotnosť kolesa, čo je okolo piatich kilogramov pri prednom a šiestich pri zadnom, takže pneumatiky ako celok majú približne pätnásť, respektíve osemnásť kilogramov.“

Na testovanie do Barcelony sa priniesli aj pneumatiky do dažďa, z ktorých si tímy objednali 112 sád – 67 zelených do prechodných podmienok a 45 modrých do extrémneho počasia. „Malo by to byť lepšie ako minulý rok,“ uisťuje Isola. „Väčšia pneumatika je náchylnejšia na aquaplanning, museli sme ju teda redizajnovať tak, aby sme tento efekt zredukovali. To sa týka ako intermediálok, tak aj pneumatík do extrémnych podmienok. Ak sa pozriete na dezén, ten sa veľmi nezmenil, no zmenila sa hĺbka a počet drážok.“

Dezén pneumatík Pirelli
Anna Lichvarčíková

Ako sa však tieto pneumatiky dajú otestovať bez dažďa na okruhu, ktorý na rozdiel od niekoľkých iných európskych okruhov nemá umelé zavlažovanie? „Organizujeme to v posledný deň prvých testov v spolupráci s okruhom. Máme nachystaných šesť cisterien plných vody – ráno pred testovaním začneme polievať trať a keď budeme mať podmienky, kedy je nutné využiť gumy do dažďa, vyvesíme zelené vlajky.“

„Každý tím potom bude môcť vyjsť von a otestovať si výkon pneumatík do extrémnych podmienok. Potom skontrolujeme, či tieto podmienky ešte platia, pretože je ťažké mať konzistentne mokrú trať na okruhu, ktorý nie je rovný a voda teda odteká kade chce. Ak to bude potrebné, ráno ešte trať znovu polejeme a potom máme plán so zavlažovaním prestať. Budeme tak simulovať podmienky, v ktorých prechádzate z úplne mokrej trate cez vysychajúcu až po suchú trať, vďaka čomu budú môcť tímy vidieť nielen správanie oboch zmesí, ale aj prechod medzi nimi a slikmi,“ informuje.

A na záver, aké sú prvé dojmy tímov z nových pneumatík? „Zatiaľ nemáme od nich žiadne relevantné dáta, pretože robili hlavne aerodynamické testy, no podľa toho, čo rozprávajú, prevláda spokojnosť,“ uzatvára Mario Isola.

Najnovšie z kategórie: Pirelli

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk