F1.sk F1.sk

Prečo tímy odrazu opäť nasadzujú žraločie plutvy?
zdroj: Scuderia Ferrari

Prečo tímy odrazu opäť nasadzujú žraločie plutvy?

Už pred Vianocami sa objavovali prvé informácie o tom, že tohtoročné monoposty budú opäť vyzbrojené žraločou plutvou. V priebehu januára sme sa dostali aj k správam, že ľudia z Red Bullu žiadali ich zákaz. Odvolávali sa estetickými dôvodmi, ale vieme, že v F1 sa na ne nehrá: pravdepodobne išlo o vieru, že by boli bez plutvy v porovnaní s konkurentmi lepší.

Prečo sa vlastne plutvy vrátili na scénu? "Hlavnou príčinou sú zimné zmeny pravidiel, ale nie je to o tom, že by tieto plutvy boli povinné," informoval vo svojom príspevku na drivetribe.com uznávaný technický odborník Craig Scarborough. "Hlavná príčina je v tom, že pravidlá pre rok 2017 zmenili pozíciu zadného krídla a posadili ho nižšie..."

"Nuž a keďže už krídlo nie je umiestnené tak vysoko nad autom, tak na neho doráža vzduch, ktorý je narušený ochranným oblúkom," vysvetľoval ďalej Brit, ktorý následne zdôraznil:. "So špinavým vzduchom by zadné krídlo bolo menej efektívne, takže na to, aby zabezpečilo rovnaký prítlak, by muselo byť nastavené šikmejšie."

Force India VJM10
Sahara Force India

"Ale takýto uhol krídla by priniesol aj dodatočný prítlak a spolu s novými obrovskými pneumatikami by auto na rovinkách spomalil. Tímy chcú zabezpečiť čistý tok vzduchu smerom na zadné krídlo a keďže ich pravidlá z hľadiska miest, kde vedia umiestniť nejaké karosárske časti, dosť obmedzujú  - pred hlavné zadné krídlo nemôžu umiestniť horizontálne krídla, ktoré by prečistili tok vzduchu tak, ako v roku 2008 - tak jedinou možnosťou je využitie žraločej plutvy," poznamenal Scarborough.

V období okolo roku 2010 boli tieto plutvy dokonca priamo prepojené so zadným krídlom a boli súčasťou tzv. F-šácht. Tieto riešenia boli neskôr zakázané a plutvy dnes musia končiť ešte pred zadným krídlom. Ponúkajú zaujímavý priestor pre umiestnenie sponzorských odkazov, ale taký ich účel určite nie je.

"Mnoho tímov sa snaží plutvy zafarbiť tak, aby pre televízne kamery a pre fanúšikov na trati neboli príliš viditeľné. Plutvy majú aj svoje mínusy, veď je to veľký a ťažký panel, ktorý je umiestnený pomerne vysoko, čo vôbec nie je ideálne z hľadiska umiestnenia ťažiska auta. Plutva je navyše citlivá na bočný vietor, takže pre Mercedes to bolo počas predstavenia a filmovacieho dňa veľmi zlé. Bolo tam mimoriadne veterno, takže jazdili bez plutvy."

"Tímy napokon hľadajú výhody, ktoré by im tieto žraločie plutvy priniesli, no pravidlá ich nasadenie nevyžadujú. V skutočnosti je to tak, že pravidlá sa v tomto smere mnoho rokov nemenili - v zásade od zákazu F-šácht v roku 2011," dodal Craig Scarborough.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Magazín

Pozri viac