F1.sk F1.sk

McLaren a lakovanie
zdroj: McLaren/Twitter

McLaren a lakovanie

Vyzerá to tak, že nová sezóna nám ponúkne niekoľko zaujímavých zmien lakovaní. V tomto smere sa najviac špekuluje o McLarene a návrate k oranžovej farbe, nuž a keď tento tím vydal obsiahly článok opisujúci celý proces, vzbudil nemalú pozornosť. O oranžovej sa v článku pochopiteľne nič nehovorí, ale aj tento signál nám možno naznačuje, že sa schyľuje k veľkej zmene. Fanúšikovia by boli rozhodne za, ale ktovie...

"Nalakujte niečo zlé nádherne a bude to vyzerať nádherne. Ale nalakujte niečo nádherné zle a bude to vyzerať... zle," konštatuje McLaren v úvode svojho príspevku, ktorým sa snažil vyzdvihnúť spoluprácu s partnerom AkzoNobel-Sikkens.

Tím prezradil, že pre účely lakovania má k dispozícii jeden špecifický kus kompletného šasi, akúsi maketu. Tá je potrebná na to, aby boli v reálnom prostredí otestované všetky možné farby a odborníkov potom nezaskočil prípadný rozdiel vo vnímaní odtieňov oproti CAD modelom na počítačovom monitore. Ideálne je to aj z pochopenia všetkých kontúr auta.

"Povrch auta nám každoročne podhodí niekoľko nerovností," povedal manažér lakovníckej dielne Glen Washington narážajúci napríklad na rôzne úžľabiny. "Kontúry pritom potrebujeme ošetriť tak, aby sme ich vhodne obišli. Na CAD modeli by to mohlo byť aj tak, že línia by prechádzala cez ne, no my si potrebujeme preveriť, ako by to vyzeralo v reále. Každoročne nám to prinesie množstvo výziev."

Makety auta slúžia aj na lakovnícky tréning a na previerku nových procesov či nových typov farieb. Pred samotným lakovaním je podľa odborníka McLarenu povrch potrebné dokonale pripraviť a vybrúsiť, aby bolo možné položiť prvú vrstvu náteru. "Novú súčiastku dostaneme priamo z výroby a pochopiteľne bola vyrobená len z nahého karbónu. Všetko to vďaka brúseniu vyhladíme a zvolíme oblasti, ktoré je potrebné nalakovať. Niektoré aerodynamické povrchy ostanú celkom nenalakované, pretože tak majú lepšie aerodynamické vlastnosti."

Washington a jeho ľudia si dávajú veľký pozor na to, aby svojou prácou nezmenili tvar aerodynamických komponentov. "Hľadáme chyby v karbóne, prípadne prechody medzi kovovými a karbónovými časťami. Ak v nich nájdeme schodík, vyplníme ho," skonštatoval expert stajne so sídlom vo Wokingu, ktorý tradične pracuje s viacerými vrstvami základnej farby: "Niekedy môžu byť aj tri - v závislosti od toho, aké náročné je nafarbenie karbónu."

Z hľadiska umiestňovania farieb postupuje Glen Washington tak, že ako prvú aplikuje bielu a postupne pridáva vrstvy ostatných farieb. Keď je súčiastka nalakovaná, tak mieri do tepla; na približne 40 až 45 minút je umiestnená v teplote 60 až 65 stupňov Celzia. "Spolu s našim partnerom AkzoNobel dokážeme vytvoriť produkty, ktoré pomáhajú všetko ošetriť mimoriadne rýchlo."

Celý proces lakovania trvá približne tri dni a opakuje sa viackrát ročne. "Monoposty prefarbíme každé tri podujatia v závislosti od toho, kde sa práve nachádzame. Na každú veľkú cenu so sebou berieme tri šasi, jedno si vezmeme a druhé vrátime. Je to o vhodnom otáčaní, pričom o tom, kedy bude prelakované ktoré auto, rozhoduje manažér tímu."

Tím začal skúmať aj možnosti, vďaka ktorým by nemusel vždy všetko sťahovať do svojej domovskej továrne. Spoločnosť AkzoNobel má po svete viacero dielní, v ktorých je to takisto zvládnuteľné. "Nebudeme v nich robiť celé auto, ale takto lokálne budeme určite lakovať aspoň predné a zadné krídla," prezradil Glen Washington, ktorý dodal, že po kompletnom nalakovaní auta ho ešte čaká umiestnenie sponzorských nálepiek.

"Kvôli tomu, že karoséria auta má svoje špecifické krivky, môže niekedy logo vyzerať príliš malé alebo jednoducho zlé. Napríklad písmeno H z nápisu Honda nachádzajúcom sa na kryte motora, sa postupom po kryte motora zmenšuje a vyzerá akoby sa kĺzalo nadol. Niekedy teda musíme veľkosť určitých písmen zväčšiť. Aj toto je jeden z praktických príkladov toho, prečo potrebujeme mať akúsi lakovaciu maketu. Všetky tieto veci si vďaka nej preveríme v najskoršej možnej fáze," skonštatoval Washington.

Dodajme, že na fotografii, ktorú McLaren k článku vydal, vidieť aj kvapky oranžovej farby. Žeby to bol ďalší skrytý signál?

lakovanie - ilustračné
McLaren/Twitter

Najnovšie z kategórie: McLaren

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk