F1.sk F1.sk

Formula 1 vážne premýšľa o návrate aktívnych závesov
zdroj: TASR

Formula 1 vážne premýšľa o návrate aktívnych závesov

Stajne Formuly 1 majú veľmi vážne obavy týkajúce sa toho, že Mercedes a Red Bull získajú vďaka prepracovaným závesom značnú výkonnostnú výhodu. Situácia sa vyvinula tak, že každý vie o existencii určitého triku, no nikto netuší, o čo vlastne ide.

Pravidlá stanovujú, že závesy musia v súčasnosti fungovať na báze pasívneho princípu, ale dôsledok ich fungovania je taký, že sa správajú takmer ako aktívne závesy vzdialenejšej minulosti. Technickí odborníci uvažujú aj o návrate spomínaných aktívnych závesov, ktoré by dali na celú túto tému zabudnúť.

"Opätovné zavedenie aktívnych závesov je jeden zo štyroch prístupov, ktorý sa s výhľadom na rok 2018 preveruje," píše Motorsport.com na margo technickej vymoženosti, ktorá bola zakázaná ešte pred rokom 1994, s odvolaním sa na dokument načrtnutý McLarenom.

Vzhľadom na závažnosť potrebných zmien je vylúčené, že by aktívne závesy prišli už v priebehu roku 2017. Nebolo by to možné stihnúť a ani by sa nenašla jednohlasná zhoda. Zaujímavá informácia hovorí aj o tom, že v texte je návrh týkajúci sa štandardizovaných súčiastok aktívnych závesov, ktorý by zamedzil drahým technologickým pretekom.

Návrh okrem toho píše, že "aktívne závesy by Formulu 1 technologicky priniesli do 21. storočia". 

Existujú však aj iné možnosti a jedna z nich hovorí o takom napísaní pravidiel, aby boli zakázané aj akékoľvek pasívne systémy určené len na zlepšovanie aerodynamických vlastností auta. Teda niečo také, čím dnes disponujú v Mercedese a v Red Bulle. Tento krok by si žiadal zásah do Článku 3.14 technických pravidiel.

Treťou možnosťou je vyňatie závesových systémov zo state technických pravidiel upravujúcej aerodynamický vplyv. Tým pádom by boli všetky pasívne systémy legálne a každý by v tomto smere mohol robiť čo len chce - teda s výnimkou napríklad systému FRIC. Takto by sa prestalo diskutovať o legálnosti či nelegálnosti daného riešenia, no v konečnom dôsledku by to prinieslo poriadnu investičnú vojnu a veľmi pravdepodobne prospech pre bohaté stajne.

Nuž a štvrtou alternatívou je podľa Motorsport.com ponechanie súčasných pravidiel, ale s tým, že FIA bude všetko prísnejšie kontrolovať a tímy budú nútené dodať dokumentáciu, ktorá by vysvetlila dizajn ich závesov.

Najnovšie z kategórie: Pravidlá

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk