Johansson: Autá už prerástli okruhy, zo zákrut budú rovinky
zdroj foto: Mercedes

Johansson: Autá už prerástli okruhy, zo zákrut budú rovinky

Ladislav Király
17.2.2017

V roku 2017 opäť raz vstúpime do éry nových pravidiel. V posledných troch sezónach do veľkej miery rozhodoval výkon pohonných jednotiek, no teraz sa o silnejšie slovo prihlási aerodynamika. Registrujeme však čoraz viac hlasov hovoriacich o tom, že pretekársky šport takto nemôže byť atraktívnejší.

"Ak mi niečo neuniklo, tak si osobne neviem predstaviť, ako by tieto nové autá mali pretekársky šport zlepšiť. Budem veľmi rád ak sa mýlim, ale netuším, ako by to bolo možné," reagoval vo svojom blogu bývalý pretekár Stefan Johansson. "V posledných rokoch sa už predbiehalo veľmi ťažko, pretože brzdné zóny sú mimoriadne krátke. So súčasnými autami je to tak, že keď jazdci šliapali na brzdy, tak už boli takmer v zákrute..."

"Teraz navyše hovoria o tom, že v zákrutách budú autá o 40 km/h rýchlejšie a na rovinkách budú pravdepodobne o niečo pomalšie; silnejší prítlak sa totiž postará o zvýšenie odporu. V konečnom dôsledku to znamená, že pri brzdení budú už v podstate takmer v zákrute. Ak sa nemýlim, tak najviac predbiehania vidíme pri brzdení do zákrut, teda s výnimkou oválneho okruhu, kde viete voliť viacero stôp," pripomenul Švéd. "No možno budú ma tieto autá toľko gripu, že dokážu jazdiť vo dvoch stopách. To je jediná šanca na to, ako by som si vedel predstaviť nejaké predbiehanie."

Johansson ešte raz zdôraznil skutočnosť, že autá vyjdú zo zákrut omnoho rýchlejšie, takže na rovinkách nebudú natoľko akcelerovať. Nuž a keďže sa k sebe v zákrutách kvôli silnejšej aerodynamike nepriblížia, po vyjdení na rovinku môže byť súper už ďaleko vpredu.

"FIA už majiteľov okruhov informovala o tom, že na niektorých miestach potrebujú kvôli zvýšeniu rýchlostí v zákrutách upraviť výbehové zóny. V skutočnosti sa deje to, že autá už prerástli takmer všetky okruhy. Pri takomto náraste gripu a rýchlosti v zákrutách už v kalendári neostane v podstate žiadna zákruta, ktorá by jazdcov potrápila," skonštatoval Johansson.

"Inžinieri hovoria o mnohých zákrutách viacerých okruhov, z ktorých budú po novom rovinky. Jazdci v nich vôbec nebudú potrebovať zvoľniť, ako tomu bolo doposiaľ. Napríklad pri Eau Rouge očakávam, že jazdci ju pôjdu naplno už v druhom kole prvého tréningu. Toto už ani nebude zákruta. Jazdci sa dokážu o rozdiel postarať len v pomalých pasážach, kde to bude ešte viac o technike a o presnom trafení brzdných bodov," dodal Stefan Johansson.

17.2.2017
Odporúčame ti