F1.sk F1.sk

Palivá a mazivá preberajú čoraz dôležitejšiu rolu
zdroj: McLaren

Palivá a mazivá preberajú čoraz dôležitejšiu rolu

Zimné obdobie medzi sezónami 2016 a 2017 síce nebolo bohaté na zaujímavé jazdecké prestupy, no veľa sa toho udialo na poli palív a mazív. Spoločnosť Total odišla z Renaultu, aby ju nahradila BP - Castrol, McLaren prišiel o Exxon Mobil a takisto stavil na BP - Castrol, a Exxon Mobil sa presunul k Red Bullu a Scuderii Toro Rosso.

Mercedes v spolupráci s Petronasom už roky ukazuje, že palivá a mazivá môžu v dokonalom súlade s motorom zohrať veľmi dôležitú rolu a pridať aj desiatky koní navyše. Ostatní si to veľmi dobre uvedomujú a keďže bude pri stabilných pravidlách z hľadiska motora čoraz menší priestor na ďalší vývoj, je potrebné posvietiť si i na tieto oblasti. 

"Myslíme si, že za nami je fakt dobrý začiatok spolupráce," povedal globálny technologický manažér ExxonMobilu pre motoristický šport Bruce Crawley v rozhovore pre Motorsport.com. "Náš palivovo-motorový balík má slušnú konkurenčnú výhodu a s prvotnými výsledkami programu sme celkom spokojní. Teraz sa už usilujeme o ďalšie a ďalšie zlepšenia."

Spolupráca sa rozbehla len v decembri, takže obe strany sa len začínajú spoznávať. Aj preto musíme očakávať, že ešte majú veľký priestor pre ďalšie napredovanie. Podľa Crawleyho však situácii pomáha aj skutočnosť, že jeho spoločnosť má obrovské skúsenosti a napríklad v McLarene spolupracovala v posledných rokoch tak s Mercedesom, ako aj s Hondou. 

"Výzvou novej spolupráce s Red Bullom Racing je stanoviť apetít, aký má ich motor na náš motorový olej a na palivo," skonštatoval odborník. "Naša flexibilita spočíva v tom, že si vieme posvietiť na celý rad rôznych chemických zložení a synergických efektov. Je to o oblasti, kde sa mechanický inžiniersky dizajn stretáva s chémiou a pokúšame sa prísť na to, ktoré riešenia ponúknu maximálny výkon."

"Na narábanie s týmito výzvami sme si v priebehu rokov už zvykli. Vo Formule 1 pôsobíme viac ako 35 rokov, takže sme videli mnoho rôznych architektúr motora. Aj na poli nášho globálneho motoristického programu sme pracovali s mnohými typmi motorov, takže kooperácia s novým partnerom pre nás vlastne nie je nič nové," pripomenul Bruce Crawley.

Red Bull a ExxonMobil vraj o možnej spolupráci komunikovali už dlho, ale komerčné zmluvy im neumožnili rozvinúť ju skôr. Museli ukončiť dovtedajšie partnerstvá a čakať. "V ideálnom prípade by sme radi mali celé mesiace vývojového času. Ak by sme mali takých šesť mesiacov, bolo by to super, no náš vývojový program sme museli natlačiť do veľmi krátkeho obdobia. Bola to obrovská výzva, pretože sme začínali s nulovým množstvom dát."

"Dáta sú na tomto poli mimoriadne dôležité a na začiatku nového programu sme sa do veľkej miery spoliehali na naše skúsenosti a na prvotné teoretické ohodnotenie situácie. Pokúsili sme sa prísť na to, v akom bode začíname a naplánovať si smerovanie, ktorým sa potrebujeme uberať..."

Malý problém je v tom, že prvá zásielka palív a mazív je už na mori a mieri na Veľkú cenu Austrálie. To, na čo sa príde počas testov v Barcelone, teda tak skoro využité nebude. Crawley už stihol spozorovať, že požiadavky pohonnej jednotky Renault sú "celkom iné" ako to, čo požadovala Honda.

"Apetít tohto nového motora, s ktorým sa hráme, je iný ako ten, na ktorý sme boli zvyknutí u Hondy. No a Honda bola zasa iná ako Mercedes," usmial sa Bruce Crawley. "Toto je náš tretí motor hybridnej éry a neprekvapuje nás, že všetky sú iné. Všetky majú v sebe zapracované iné riešenia, iný mechanický dizajn a využívajú iný materiál. Všetky tieto faktory majú pomerne značný vplyv na motorový olej i na kompozíciu paliva. Vlastne by som bol prekvapený, ak by boli rovnaké."

Z pohľadu výrobcu pohonných jednotiek Renault to bude v tomto roku zaujímavé: továrenský tím bude zásobovaný palivami a mazivami BP/Castrol, no odberatelia z Red Bullu budú mať Exxon Mobil. Crawley si myslí, že dva rozdielne programy môžu priniesť výhody i nevýhody, ale z hľadiska "technologických pretekov" to môže byť veľmi zaujímavé a pozitívne.

Nový rok prinesie nové výzvy. Autá budú mať vycibrenejšiu aerodynamiku, vďaka ktorej pôjdu dlhšie na plný plyn. Motory preto dostanú viac zabrať. "Na plyne budú jazdci dlhšie, takže motory toho budú musieť vydržať viac. Pozorne si teda posvietime na efekt trvanlivosti a výdrže. Vlastne je to vždy o vyváženosti medzi výkonom a trvanlivosťou, treba to zvládnuť správne."

"Pokúšame sa aj o to, aby sme z motora dostali väčšie množstvo výkonu a z palivového hľadiska analyzujeme aj proces spaľovania. Z hľadiska mazív sa zasa venujeme frikčným stratám. Musíme však pozorovať aj množstvo ďalších vecí, termálne záležitosti, váhu či objemové vlastnosti produktov z hľadiska balenia a chladenia. Čím viac stúpne výkon, tým viac sa zvýši termálna záťaž. Všetko to musíme zvažovať a balansovať," dodal Bruce Crawley.

Odporúčame

Najnovšie z kategórie: Magazín

Pozri viac

Magazín

Pozri viac