F1.sk F1.sk

Berger kritizuje: Formula 1 ide proti záujmom fanúšika
zdroj: Red Bull / GEPA

Berger kritizuje: Formula 1 ide proti záujmom fanúšika

Gerhard Berger pôsobil vo Formule 1 v rokoch 1984 až 1997. Za toto obdobie absolvoval celkovo 210 veľkých cien a jeho maximom boli konečné tretie miesta zo sezón 1988 a 1994. Športu ostal verný aj potom, pracoval pre BMW, neskôr bol spolumajiteľom Scuderie Toro Rosso a pred niekoľkými rokmi pôsobil v pozícii prezidenta komisie FIA pre monoposty. Formulu 1 intenzívne sleduje aj v súčasnosti a v minulom roku napríklad pomáhal Nicovi Rosbergovi s vyjednaním novej zmluvy s Mercedesom.

Celkovo však so smerovaním F1 nie je príliš spokojný. "Vo svojej firme sa musím vždy pýtať jedno: Čo chce zákazník? Keď to neviem, tak firma zanikne," skonštatoval v rozhovore pre Auto Motor und Sport. "Ale kto sa v F1 zaoberá tým, čo chce vidieť fanúšik? Osobne si myslím, že tímy sa tým vôbec nechcú zaoberať, tie radšej ročne postavia tridsať rôznych typov chladení bŕzd, čo si nevšimne fakt žiadny fanúšik."

"Na druhej strane vynachádzame umelé pomôcky zabezpečujúce väčšie množstvo predbiehania, no keď sa pri súboji dotknú kolesá, jazdcov trestáme. Toto všetko je predsa proti záujmu fanúšika. Ľudia chcú vidieť súboje a jazdcov, ktorí zvládajú kontrolu nad extrémnym autom. V motocykloch je to tak: tam sa netrestá dotyk a ani to, keď niekto pred zákrutou trikrát zmení stopu," pripomenul Gerhard Berger.

V súvislosti s MotoGP Rakúšan pripomenul aj skutočnosť, že títo jazdci sú na kolo aj o 25 sekúnd pomalší, no ľuďom to nevadí: "Fanúšikov teda nezaujíma čas na kolo. Musí to vyzerať rýchlo a súčasne spektakulárne," hovoril ďalej Berger. "Ale čo robíme my? Staviame autá, ktoré majú ešte viac prítlaku a vďaka tomu sú ešte rýchlejšie. Jazdci môžu mať problém so svalmi krku, ale za volantom nepotrebujú zvládať žiadne kontry. Fanúšik však nemá nič z toho, že jazdca bolí krk. Najlepšie preteky preto vidíme v daždi; vtedy je slabý grip a výkon motora nezohráva najvýznamnejšiu rolu."

Teoreticky by sme to všetko dokázali zvládať aj na suchej vozovke, no chcelo by to iné východiskové predpoklady. "Tak sme to mali v prvej turboére. Vtedy sme mali 1 400 koní a polovicu dnešného prítlaku. Boli to v podstate preteky v daždi, ale na suchej trati. V MotoGP majú 300 koní, ale žiadny prítlak a malú styčnú plochu pneumatík. Tieto dnešné autá by potrebovali 2000 koní a potom by vyzerali spektakulárne. Alebo by museli mať len polovičný prítlak. Ide o vzťah výkonu a prítlaku, no obávam sa, že Formula 1 sa ubrala zlou cestou smerom k veľmi silnému prítlaku."

Zaujímavé slová padli aj pri otázke či motoršport ako odvetvie zaniká. "Určite registrujeme zostupný trend," prikývol Gerhard Berger. "Auto už pre mladých ľudí nie je takým symbolom statusu, akým bolo pre nás. Keď som ja chodil na diskotéku, tak nemusel sedieť len účes, ale aj auto..."

Najnovšie z kategórie: Gerhard Berger

Pozri viac

Odporúčame

Magazín

Pozri viac

AUTO.sk