Marko tvrdí, že systém závesov sa napriek všetkému dá využívať. Aj keď len sčasti...
zdroj foto: Pirelli Motorsport

Marko tvrdí, že systém závesov sa napriek všetkému dá využívať. Aj keď len sčasti...

Ladislav Király
Pred 5 dňami

Ihneď po Novom roku obleteli svet internetu správy o tom, že Ferrari sa na pôde Medzinárodnej automobilovej federácie (FIA) pýtalo na špeciálne inovatívne typy závesov, ktoré by niektorým tímom mohli poskytnúť zaujímavú výhodu. Odborníci sa domnievali, že Scuderia chce takto zastaviť vývojovú cestu, ktorou sa uberali v Mercedese, resp. v Red Bulle.

Najzákladnejší pohľad na celú problematiku je taký, že inžinierom ide len o vyladenie dokonalej aerodynamiky. Autá sa perfektne správajú len vtedy, keď na nich vzduch prúdi optimálne - avšak keď sú však v zákrute, tak sa nakláňajú, resp. pri zrýchľovaní sa zakláňajú a prúdenie už pochopiteľne nie je ideálne. Technici preto neprestajne hľadajú riešenia, ako ho zaručiť; jazdcovi to medzi viacerými výhodami ponúka napríklad aj šetrnejšie narábanie s pneumatikami.

V rokoch 1992 a 1993 bol v tejto oblasti dominantný tím Williams, ktorý nasadzoval aktívne závesy. Niektoré historické videá sú mimoriadne zaujímavé a dobre ukazujú, ako sa dokázal hýbať celý podvozok. Nahor, resp. nadol mohla byť posúvaná predná či zadná časť auta, prípadne obe súčasne. Riadila to elektronika.

Zdroj: YouTube

Situácia dospela k tomu, že aktívne ovládané systémy boli zakázané, no inžinieri prišli postupom času aj na pasívne riešenia. V roku 2014 sa veľa hovorilo o systéme FRIC (Front to Rear InterConnected), ktorý hydraulicky prepájal závesy prednej a zadnej nápravy. Tu už nastavovanie výšky auta nebolo riešené akýmsi diaľkovým ovládaním či prednastavením, ale hydraulicky. Aj toto však bolo neskôr zakázané a dnes už nie je možné mať takýto systém súčasne napojený na prednú i zadnú nápravu.

Inžinieri však pracovali ďalej a našli aj celkom nové možnosti, o ktorých sa hovorí v súčasnosti. Ferrari pri ich poodhaľovaní poukázalo dokonca na možnosť uskladnenia pohybovej energie a jej využitia prostredníctvom tretieho elementu závesov. V tejto súvislosti sa hovorilo aj o špeciálnej zdvihovej pružine a riaditeľ pretekov FIA Charlie Whiting potvrdil, že takéto výklady by už neboli v súlade s regulami, konkrétne s Článkom 3.15 Technických pravidiel.

Zdroj: Twitter

Ale či niečo také využívali aj v Mercedese a Red Bulle, to s určitosťou nikto nevie. Preveriť by to mohli až technickí odborníci z FIA, ktorí by počas austrálskeho súťažného víkendu museli dostať konkrétny podnet, resp. sťažnosť inej stajne. 

Niekoľko slov k tejto téme teraz povedal poradca Red Bullu pre motoršport. "Nemôže to byť stopercentne vyťažené, ale aj naďalej sa to dá využívať," reagoval Helmut Marko pre Sport Bild po aktuálnom ujasnení zo strany Whitinga. Týmito slovami teda naznačil, že existujú alternatívy, ktoré sú naďalej prípustné.

"Presnejšie povedané: Red Bull a Mercedes pohybovú energiu neukladajú, ale len ju prevádzajú z jednej strany na druhú," píše odborník Auto Bildu Michael Zeitler. "Toto je povolené, pretože septembrová snaha menších tímov zakázať to, bola zamietnutá kvôli chýbajúcej zhode všetkých stajní."

Pred 5 dňami

Komentáre

Odporúčame ti