Nespravodlivé delenie príjmov si vyžiadalo ďalšiu obeť
zdroj foto:

Nespravodlivé delenie príjmov si vyžiadalo ďalšiu obeť

Ladislav Király
10.1.2017

Z mnohých strán sa v podstate neprestajne ozýva kritika na delenie príjmov Formuly 1 medzi jednotlivé tímy. Všetky peniaze, ktoré šport zinkasuje za predaj televíznych práv, od organizátorov jednotlivých pretekov či za traťový sponzoring, idú do spoločnej kasy, z ktorej sa medzi tímy prerozdelí vyše 60 percent, čo je bezmála jedna miliarda dolárov. Ak by sa to delilo spravodlivo a rovnomerne, každý by prežil.

Všetko je však nastavené tak, že Ferrari dostane historický bonus okolo sto miliónov, Mercedes a Red Bull po 75 miliónov, McLaren tridsať, Williams desať a po novom si vraj niečo podobné vyjednal aj Renault. Až keď sa tieto peniaze odrátajú z celkového balíka, začne sa deliť podľa poradia v šampionáte: tu ide o sumu približne 63,5 miliónov pre majstra sveta po 13,5 miliónov pre desiaty tím. Jedenásty nemá nárok na nič. No a okrem toho dostane každá stajňa približne 33,5 milióna dolárov, čo je jediná fixná a rovnomerne rozdelená časť.

Ak by sme sa vrátili k odmenám, ktoré tímy dostali za rok 2015, tak Ferrari si prilepšilo o 192 miliónov, Mercedes o 171, Red Bull o 144, no posledný Manor dostal len 47. V tom čase bolo v hre navyše len desať stajní, takže nikomu neostal Čierny Peter. V tomto roku už však bolo jedenásť zoskupení a posledný Manor tak za umiestnenie nedostane vôbec nič. Z toho mála, ktoré dostával, prišiel ešte o 13,5 milióna dolárov.

Vo svojom aktuálnom stĺpčeku to skritizoval uznávaný novinár Maurice Hamilton, ktorý na situáciu dlhodobo upozorňoval. Pripomenul, že tri najsilnejšie tímy minú spoločne len na katering toľko, čo by Manoru postačovalo na celý chod. Ale Formula 1 si s tým aj tak nevie, resp. nechce dať rady. Tieto pravidlá týkajúce sa delenia príjmov sú navyše zakonzervované až do roku 2020.

Hamilton pripomenul aj skutočnosť, že Ferrari dostane len vďaka príspevkom od F1 viac, ako je celý rozpočet Force Indie. Keď si k tomu pridá sponzorské peniaze, disponuje obrovskými zdrojmi, s ktorými sa ostatní nemôžu rovnať. Teda s výnimkou Mercedesu a Red Bullu.

No a podobne to vníma aj ďalšia významná postava Formuly 1, Ross Brawn. "Jedným z cieľov športu by malo byť spraviť niečo pre to, aby sa zmenšili rozdiely medzi malými a veľkými tímami," upozornil v rozhovore pre ESPN. "A vieme spraviť niečo pre to, aby sme zmenšili výkonnostnú výhodu, ktorú veľké tímy vedia získať vďaka množstvu svojich investícií..."

Bývalý odborník Benettonu, Ferrari, Hondy, vlastného tímu či Mercedesu zdôraznil, že v F1 to vôbec nie je nastavené správne a situáciu porovnal s anglickou futbalovou Premier League, kde v minulom roku šokujúco triumfoval Leicester City. Tam to zvládajú omnoho lepšie. "Nemyslím si, že niečo také uvidíme aj v F1, aj keď niekto by to možno prirovnal k Brawnu GP, no vtedy išlo o anomáliu, lebo v rokoch predtým sme disponovali všetkými tými peniazmi Hondy. Potom síce odišli, ale pokračovalo to zotrvačnosťou, ktorú nastavila Honda. Ak by sme pracovali len s veľkosťou tímu, aký sme napokon mali, nikdy by sme to nedokázali."

"Takže Brawn GP nie je dobrý príklad. Myslím si, že potrebujeme nájsť model, ktorý bude životaschopný aj pre malé tímy," zdôraznil Brawn. "Vieme sa postarať o to, aby to bolo ekonomicky únosné. Súčasne by sme takto vytvorili dobré prostredie pre mladých jazdcov, ktorí by do športu vedeli prísť aj bez toho, aby za nimi boli milióny libier... Dnes sú malé tímy mimoriadne závislé na komerčnej podpore zo strany svojich jazdcov, ktorá ovplyvňuje rozhodovanie o výbere pretekárov. Ak by sme malé tímy ozdravili, pomohlo by to aj celkovému zdraviu F1."

V tejto chvíli je však už neskoro, pretože Manor je v nútenej správe. Tímu sa nepodarilo nájsť investora a keďže je delenie príjmov aj pre najbližšie roky nastavené rovnako, sotva sa toto zoskupenie dokáže vrátiť. Čo je najhoršie, veľké stajne to ani nechcú zmeniť. Im to takto vyhovuje. "Na to, aby získali také peniaze, vynakladajú veľké úsilie a nedostanú ich len tak... také Ferrari najdlhšie podporuje Formulu 1 a má najdlhšiu históriu. Asi každému je jasné, že sú najväčšou značkou Formuly 1. Sú najuznávanejším tímom a sú dôležití pre celý imidž športu i cirkus ako taký. Z tejto pozície profitujú. Niekomu to možno ide na nervy, ale taká je realita," dodal Ross Brawn.

10.1.2017

Komentáre

Odporúčame ti